امید حاج محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از استقرار و ارائه خدمات اکیپ های ثابت و سیار برای ذبح شرعی در ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد.
کد خبر: ۷۷۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 08 September 2019

امید حاج محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در خصوص شرایط ذبح در ایام تاسوعا و عاشورا گفت: ما ۱۵ اکیب ثابت در ۱۰ شهرستانی که کشتارگاه دام داریم مستقر کرده ایم و در روز تاسوعا در دو نوبت صبح و عصر کشتارگاه آماده خدمت رسانی به عزیزانی است که نذورات دارند.


وی خاطر نشان کرد: همچنین در روز عاشورا از صبح تا ظهر کشتارگاه ها باز است و توصیه ی ما به همشهریان  این است که چون نذورات پیش صرف است حداقل ۲۴ ساعت در داخل یخچال نگهداری و پس از آن طبخ شود.

حاج محمدی همچنین از مردم خواست تا از کشتار داخل خانه بپرهیزند و در صورت ذبح در منزل، با  شماره ۱۵۱۲  تماس بگیرند ضمن اینکه ۱۷ اکیپ سیار برای این امر در کل شهرستان های استان فعال هستند؛ این واحدهای سیار به منزل می روند، معاینه می کنند و توصیه های بهداشتی را به مردم ارائه می دهند، چنانچه قسمتی یا همه دام قابل استفاده نبود، تشخیص داده خواهد شد.

وی در خصوص خدمات این اکیپ ها افزود:۱۵ اکیپ ثابت و ۱۷ اکیپ سیار متشکل از دامپزشک، کاردان یا کارشناس دامپزشکی در این ایام آماده ارائه خدمات در سطح استان هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان ضمن بیان این مطلب که در تمام شهرستان ها دکتر دامپزشک داریم گفت: ۱۰ ناظر ذبح شرعی هم در کشتار گاه ها مستقر هستند که بر ذبح شرعی نظارت می کنند تا بتوانیم گوشت سالم و حلال در اختیار مردم قرار دهیم.

حاج محمدی با تاکید بر اهمیت معاینه ی دام پیش از ذبح خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماری ها می تواند از طریق دام به انسان ها منتقل شود، دو بیماری کزاز یا هاری قبل از کشتار علائم را نشان می دهد و بایستی پیش از ذبح مورد معاینه قرار بگیرد و دام ها در صورت وجود علائم بیماری، ضبط موضعی یا کامل شوند.

وی با اشاره به عدم ایمنی کشتارهای خیابانی تصریح کرد: کشتارهای خیابانی هیچ کدام ایمنی ندارد و به اقتصاد و روح و روان مردم ما آسیب می زند، بنابراین به لحاظ روحی و روانی، اقتصادی و علمی بهترین راه این است که گوشت را از مراکز عرضه ی مجاز با لیبل مشخص خریداری کنیم.

حاج محمدی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت : خوشبختانه ظرف یک ماه گذشته اثری از این بیماری نبوده و آموزش هایمان جواب داده است؛ امسال  با وجود اینکه ۶ نفر بیمار مبتلا به تب کریمه داشتیم، با عملکرد به موقع و خوب فعالان در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آن ۶ نفر سلامتی خود را بدست آوردند.

وی در پایان تصریح کرد: دامپزشکی استان کرمانشاه هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای سم پاشی روی بدن و جایگاه دام اختصاص داده است.

 
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار