مرور روزنامه‌های شنبه ۹ شهریورماه
ترس تل آویو از دیدار ظریف و ترامپ، عدن؛ مذبح ائتلاف سعودی، سو استفاده از آمبولانس‌ها از تهران تا مسکو، صبر هاشمی؛ نیاز امروز، بازگشت نجفی به زندان، بی توجهی روحانی و تداوم رکود احمدی نژاد، اصلاح تعرفه‌ها درگیر پیچیدگی‌های اقتصاد سیاسی، افشاگری رئیس سابق صدا و سیما از جریان فساد مالی در این سازمان و گشایش تجاری با اوراسیا و هند از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۷۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 31 August 2019

ترس تل آویو از دیدار ظریف و ترامپ، عدن؛ مذبح ائتلاف سعودی، سو استفاده از آمبولانس‌ها از تهران تا مسکو، صبر هاشمی؛ نیاز امروز، بازگشت نجفی به زندان، بی توجهی روحانی و تداوم رکود احمدی نژاد، اصلاح تعرفه‌ها درگیر پیچیدگی‌های اقتصاد سیاسی، افشاگری رئیس سابق صدا و سیما از جریان فساد مالی در این سازمان و گشایش تجاری با اوراسیا و هند از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه نهم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که صفحات نخست آن‌ها نسبت به روز‌های گذشته تنوع بیشتری در انتخاب تیتر و تصویر دارند. کودتای برگزیت و اعتراضات به تعلیق پارلمان توسط جانسون (مردمسالاری)، توقف فاز ۳ اینستکس (شرق)، حسن خمینی: دنیای مردم را درست نکنیم به دین لطمه زده‌ایم (اعتماد)، خارج‌نشینی به فضل پدر (رسالت)، عبور اروپا از برجام (جوان) و افشاگری رئیس سابق صدا و سیما از جریان فساد مالی و در این سازمان (همدلی) از مواردی است تیتر یک روزنامه‌های امروز را شامل می‌شود.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

رئیسی دیوار کشی‌ها را آغاز کرده است
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در بخش‌هایی از سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان آیت‌الله سید ابراهیم ذوالقرنین دست مریزاد! ضمن انتقاد از روحانی و تجلیل از رئیس دستگاه قضا نوشت: جناب روحانی در حالی از شفافیت و ضرورت آن سخن می‌گویند که دولت ایشان به «دولت محرمانه‌ها»! شهرت دارد. به‌عنوان مثال؛ ۱۷ ماه از مهلت قانونی دولت برای راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران می‌گذرد و اخیرا جناب روحانی دستور اجرای آن را صادر کرده‌اند! حتی بعد از «شفاف»‌شدن ماجرای حقوق‌های نجومی، سخنگوی وقت برخی از دولت نجومی‌بگیران را «ذخیره نظام و امانت‌دار بزرگ کشور»! اعلام کرد. بعد از آنکه سوءاستفاده و غارت چند هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیر فرهنگیان «شفاف» شد، آقای رئیس‌جمهور فرمودند که اختلاس نبوده، بدهی معوق بانکی بوده است! محرمانه نگه‌داشتن مذاکرات هسته‌ای و مسائل مرتبط با برجام تا هنگامی که فاجعه بزرگی به ملت تحمیل کردند! قرارداد محرمانه با مدیر تلگرام، محرمانه‌ماندن میزان واردات بنزین و قرارداد‌های نفتی IPC، پرونده توتال، جریمه قرارداد کرسنت، قرارداد ایران و پژو، قرارداد با ایرباس و بوئینگ، محرمانه شدن نرخ رشد اقتصادی، آمار اشتغال و بیکاری، امضای محرمانه سند ۲۰۳۰، امضای محرمانه سند FATF، هنوز کسی نمی‌داند پیشنهاد ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی چه کسی در دولت ارائه شده و بیش از ۱۸میلیارد دلار از ذخیره ارزی را به باد فنا داده‌اند! هیچیک از اعضای دولت زیر بار این تصمیم خسارت‌بار نمی‌روند! و... ده‌ها نمونه دیگر از این دست اقدامات غیرشفاف و تاریک که فهرست آن نیز به درازا می‌کشد!
با این وجود چگونه انتظار دارند دستگاه قضایی منتظر شفاف‌سازی دولت بماند و مردم مظلوم این مرز و بوم را در میان پنجه‌های گرگ‌گونه مفسدان اقتصادی و غارتگران بیت‌المال تنها بگذارد؟!

رئیسی دیوار کشی‌ها را آغاز کرده است/گرفت‌وگیر‌های روحانی با مخالفانش /کشور تاب تحمل جنگ قدرت افراد روحانی را ندارد
اردیبهشت ماه سال ۹۶ و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی، آقای رئیسی را که یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری بود، متهم کردند، اگر انتخاب شود، در پیاده‌رو‌ها دیوار می‌کشد! و گفتند؛ «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌رو‌های ما هم دیوار خواهد بود، شما آن‌ها را نمی‌شناسید. من آن‌ها را می‌شناسم. آن‌ها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آن‌ها می‌خواستند، پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند.»!
بعد‌ها اگرچه آقای رئیسی به ریاست جمهوری انتخاب نشد اما، نیمی‌از آنچه درباره دیوارکشی ایشان گفته بودند به حقیقت پیوست! و ایشان که به ریاست قوه قضائیه انتخاب شده بود، دیوارکشی را آغاز کرد، ولی آنگونه که ایشان را متهم کرده بودند، در پیاده‌رو‌ها دیوار نکشید! رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آنها، میان یأجوج و مأجوج‌های عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آن‌ها را از جان و مال ملت کوتاه کرد. هزاران میلیارد از اموال به غارت رفته مردم را به بیت‌المال باز گرداند و غارتگران را به دست عدالت سپرد... و این گردونه- که با استجازه معروف آیت‌الله آملی لاریجانی از حضرت آقا به گردش درآمده بود- کماکان به چرخش خود ادامه داد و این روز‌ها با هر چرخی که می‌زند، ارتفاع آن دیوار بلند و بلندتر می‌شود و مردم را به اجرای بی‌چون و چرای عدالت امیدوارتر می‌کند... کاری کارستان و همسو با برخوردی که جناب ذوالقرنین با جماعت بیدادگر یأجوج و مأجوج کرده بود... از این روی باید گفت: آیت‌الله سید ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد و خدا قوت.

گرفت‌وگیر‌های روحانی با مخالفانش
عادل جهان‌آرای طی یادداشتی با عنوان ‬ گرفت‌وگیر‌های روحانی با مخالفانش در روزنامه همدلی نوشت: کمتر پیش می‌آید حسن روحانی سخنی بگوید تا در کسری از ثانیه از سوی دوستان سابق گرمابه و گلستانش مورد عتاب و خطاب قرار نگیرد. هفته گذشته از هفته‌های پرکار مخالفان ۶ ساله فعلی حسن روحانی بود. خصوصا وقتی رئیس جمهور مدعی شد- فقط مدعی شد- «اگر بدانم که به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می‌شود دریغ نخواهم کرد.» توپخانه‌های دوستان دیروزش لحظه‌ای از فوران آتش به زمین پاستور غفلت نکردند. خصوصا که این سخنان همزمان شد با سفر ناگهانی ظریف به محل نشست گروه هفت و همچنین با ادعای مکرون مبنی بر دیدار ترامپ و روحانی در آینده نزدیک! این همزمانی انگار زلزله‌ای در میان تندرو‌ها ایجاد کرد و گویا فقط آن‌ها هستند که دلشان برای مردم می‌سوزد و فقط آن‌ها می‌دانند که صلاح این ملت چیست!
رئیسی دیوار کشی‌ها را آغاز کرده است/گرفت‌وگیر‌های روحانی با مخالفانش /کشور تاب تحمل جنگ قدرت افراد روحانی را ندارد
به همین دلیل بی‌محابا و بدون کمترین غمض‌عینی، فرصت را از دست ندادند و با تیتر‌ها و یادداشت‌هایشان روحانی را به گوشه رینگ بردند، به صورتی که روحانی یک روز بعد از آن سخنرانی شگفتش، دوباره فتیله آتش را پایین آورد و با واژه‌هایی از سخنان مکرون یا ترامپ استقبال کرد که موافق دوستان دیروز او و مخالفان به شدت عصبانی امروزش بود. اما روحانی با این حال سعی کرد برای هر فرود سخنانش یک اوج هم در نظر بگیرد تا شاید خوشایند موافقانش باشد یا آنکه بخواهد حداقل نشانه‌ای به دست اهالی نشانه‌شناس بدهد که اگر سخن پیشین را گفته است، از سر اختیارش بوده، ولی چاره‌ای ندارد که دولتش کمترین اختیار را دارد و صریح‌تر هم تاکید کرده است «تا زمانی که دولت اختیارات بالا نداشته باشد مردم زندگی خوشی نخواهند داشت.» این سخن روحانی باز هم باروتی بود برای توپخانه‌های دوستان دیروزش که این بار هم آتش‌به اختیار هر چه که خواستند آقای روحانی را نواختند.
براساس نشانه‌هایی که رئیس جمهور ارائه کرده است، گویا قرار نیست برای برجامی که روحانی سعی دارد با تلاش‌های تیم دیپلماتیک خود از حال کما بیرون بیاورد و جانی دوباره به آن ببخشد، اتفاق خاصی بیفتد تا به گفته رئیس دولت دوازدهم گشایشی در معیشت و زندگی و کار مردم رخ دهد.
نمونه بارز این ناامیدی روحانی، آتش‌باری شدید رسانه‌های مخالف برجام در روز‌های اخیر است که با تشدید فشارها، جلوی هر نوع فعالیتی که باعث شود روحانی با کارنامه بهتری دولتش را به پایان ببرد و برجام را زنده کند، می‌ایستند.
روحانی وقتی عرصه را بر خود تنگ می‌بیند، مجبور است به صورت تلویحی یا تصریحی به مردم بگوید که دولتش، چون اختیار اندکی دارد، توان حل مشکلات معیشتی هم از سوی رئیس آن ممکن نیست. با این روند گویی رئیس دولت دوازدهم از زنده‌سازی برجام قطع امید کرده است و فکر می‌کند مشکلات مردم به همین صورت تا پایان دولت او ادامه خواهد یافت.
البته شکی نیست تا زمانی که مخالفان دولت قوی‌تر از رئیس او باشند و هر تریبونی به جای روحانی سخن بگوید و تصمیم‌های کلان کشور در تریبون‌های کوچک ادارات و سازمان‌ها یا نهاد‌هایی در این شهر و آن شهرستان، برای رئیس جمهور تعیین تکلیف کنند، امید گشایشی در کار برجام واقعا دور از دسترس خواهد بود.

کشور تاب تحمل جنگ قدرت افراد روحانی را ندارد
مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان تلبیسات ابلیس ضمن اشاره به بخش‌هایی از صحیفه امام (س) نوشت: امروز کشور در شرایطی قرار دارد که به هیچ‌وجه تاب تحمل منازعات و جنگ‌های قدرت را ندارد به‌ویژه اگر جنگ و منازعه میان افراد روحانی باشد. روحانیت، به دلایل مختلف به اندازه‌ای زیرسوال قرار دارد که زمینه‌ای برای ایجاد سوال بیشتر در افکار عمومی وجود ندارد. این ترفند هم جواب نمی‌دهد که ابتدا دو طرف هرچه می‌خواهند به همدیگر بگویند و اذهان مردم را مشوش کنند و سپس با هم عکس یادگاری درحال خندیدن بگیرند. آب رفته را نمی‌شود به جوی بازگرداند. از ابتدا باید کاری کرد که آب از جوی نرود چه رسد به آبرو!

رئیسی دیوار کشی‌ها را آغاز کرده است/گرفت‌وگیر‌های روحانی با مخالفانش /کشور تاب تحمل جنگ قدرت افراد روحانی را ندارد
روحانیت امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازسازی خود است. در حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه علمیه قم دعوا‌هایی که به فرموده امام خمینی برای خدا نیست، فراوان است. هزار سال بود که روحانیت، خدا را به مردم یادآوری و معرفی می‌کرد، ولی امروز کار به جائی رسیده که مردم می‌گویند در دعوا‌های این آقایان روحانی همه‌چیز پیدا می‌شود غیر از خدا. دعوا‌های بزرگ‌تر‌های حوزه کار را به جائی رسانده که کوچک‌تر‌ها هم به خود اجازه می‌دهند مانع سخنرانی کسی شوند که حکم رهبری را دارد. این، همان تلبیسات ابلیس است که به جان حضرات افتاده و به دشمن برای تحقق اهدافش کمک می‌کند.

امروز، روحانیت مورد شدیدترین تهاجم دشمنان اسلام و انقلاب قرار دارد. در چنین شرایطی دعوا‌های درونی بدترین نوع خودزنی است و هیچ توجیهی ندارد. همه باید خدا را محور گفتار‌ها و نوشتار‌ها و تعاملات خود قرار دهند تا در دام تلبیسات ابلیس نیافتند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار