به گزارش تابناک اجتماعی
پس از آنکه آگهی ام در سایت دیوار تأیید و منتشر شد، پیامکی دریافت کردم که در آن تأکید شده بود «آگهی شما در سایت ما ثبت گردید. برای فعال سازی نهایی هزینه حق اشتراک ۱۰۰۰ تومان را در لینک زیر پرداخت نمایید. در غیر این صورت آگهی شما حذف خواهد شد.» پیامکی که از یک سرشماره ناشناس ارسال و لینکی به آن پیوست شده که نام دیوار هم در آن به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۷۷۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹ 30 August 2019

«فوقش هزار تومن از دست می‌دهم»؛ این جمله‌ای است که یادآوری آن برای بسیاری از مال باختگان بسیار دردناک است.
 
 گسترش کسب و کار‌های مجازی و بهره گیری از اینترنت برای انجام بسیاری از امور روزمره، در کنار مزایای فراوانی که به دنبال داشته، آسیب‌هایی جدیدی نیز متوجه مردم کرده که از جمله آنها، کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

اتفاقی که شایع‌ترین آنها، «فیشینگ» است؛ اصطلاحی که برای نوعی خاص از کلاهبرداری‌های دنیای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مربوط به تراکنش‌های مالی می‌شود و از طریق جعل یک وبسایت صورت می‌گیرد.

این کلاهبرداری البته مدت هاست که به مدد اقداماتی در بسیاری از کشور‌ها به شدت کاهش یافته و گریبانگیر افراد اندکی می‌شود؛ اما در ایران، کسب و کاری شکوفاست که روز به روز ابعادش وسیع‌تر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند و حتی به وادی‌های جدید سوق پیدا کرده و گاه، به شکل گیری رقابت میان کلاهبرداران هم می‌رسد!

درست مانند اتفاقی که در حاشیه سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار در جریان است. رقابت تنگاتنگ کلاهبرداران برار به دام انداختن کاربران این سایت که حتی پیشتر موجب شده پلیس فتا نیز به ماجرا واکنش نشان داده و نکات ایمنی در این خصوص را به عموم مردم یادآوری نماید.
توسعه چشمگیر «فیشینگ» با همکاری مسئولان بانکی
توسعه چشمگیر «فیشینگ» با همکاری مسئولان بانکی
توسعه چشمگیر «فیشینگ» با همکاری مسئولان بانکی
تدبیری شایسته تقدیر که البته می‌شد حدس زد چندان مؤثر نباشد و همین گونه هم شد. این را می‌شود از گزارش‌هایی دریافت که از کلاهبرداری از کاربران این سایت در صفحه حوادث رسانه‌ها منتشر می‌شود و حکایت از فعالیت چندین مجموعه در این وادی دارد. اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب وسیعی داشته و دارد.

رویدادی که یکی از مال باختگان این گونه شرحش می‌دهد: بعد از آنکه آگهی ام در سایت دیوار تأیید و منتشر شد، پیامکی دریافت کردم که در آن تأکید شده بود «آگهی شما در سایت ما ثبت گردید. برای فعال سازی نهایی هزینه حق اشتراک ۱۰۰۰ تومان را در لینک زیر پرداخت نمایید. در غیر این صورت آگهی شما حذف خواهد شد.»

پیامکی که از یک سرشماره ناشناس ارسال شده و لینکی به آن پیوست شده که نام دیوار هم در آن به چشم می‌خورد، هرچند با آدرس این سایت همخوانی ندارد. لینکی که مراجعه کنندگان به آن به صفحه‌ای شبیه درگاه پرداخت «به پرداخت» بانک ملت هدایت می‌شوند تا در دام فیشینگ گرفتار شده و موجودی حسابشان را از دست دهند.

البته این کلاهبرداری جدید نیست و پیشتر هم برخی به شیوه‌ای مشابه جیب بسیاری از مردم را خالی کرده اند. با این تفاوت که حالا کلاهبرداران منسجم‌تر از گذشته عمل می‌کنند و هم در شناسایی افراد سرعت عمل زیادی از خود نشان می‌دهند و هم شمارشان افزایش یافته و با یکدیگر رقابت هم می‌کنند؛ رقابتی که در تنوع پیامک‌های دریافتی و لینک‌های پیوست شده به آن مشهود است.

مجموعه‌های از کلاهبرداران که راه مقابله با آن‌ها مشخص و از قضا، مصوب هم شده است؛ اینکه رمز‌های دوم کارت‌های بانکی (همان رمز خرید اینترنتی با کارت‌های بانکی) ابطال شده و رمز‌های یکبار مصرف جایگزین شان شود؛ اتفاقی که باید حدود یکسال پیش رخ می‌داد، اما بانک‌ها مقدمات اجرایش را فراهم نکردند تا اجرایش به تعویق بیفتد.

مصوبه‌ای برای خلاصی مردم از فیشینگ که بانک مرکزی موظف به اجرای آن است و باید از سوی بانک‌ها اجرایی شود، اما خبری از اجرایش نیست تا نتیجه، منتفع شدن کلاهبرداران و افزایش شمار مال باختگان باشد؛ کلاهبردارانی که نظام بانکی مجال جولان دادن را در اختیارشان قرار داده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار