چرا به مناسبت هفته دولت ارزانی نمی‌آید؛
اینجاست که علت افزایش قیمت مرغ را می‌گویند «دلالی» یا «گرانفروشی» که در یکی از مراحل تولید و یا اینکه هزینه‌های اضافی به تولیدکنندگان آن اضافه شده باشد می‌شود پیدا نمود و چندان سخت نیست که فقط نیاز به نظارتی جدی‌تر و احکامی بازدارنده دارد تا جلوی اینگونه نابسامانی‌ها در این بازار گرفته شود.
کد خبر: ۷۷۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱ 30 August 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، اقدامات نماینده عالی دولت در مهار قیمت ها و کنترل تورم نه تنها مؤثر نبوده بلکه موجب نارضایتی عمومی و ناامیدی مردم را می‌توان از آن ارزیابی کرد.
عدم تعامل و همکاری بین دستگاهی را می‌توان از دلایلی برشمرد که موجب شکست اقدامات دولت در استان هرمزگان را رقم زده و به عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر عنوان نمود که از دل آن نمی‌توان خدمت به مردم را استخراج کرد.

استاندار هرمزگان در مهار قیمت‌ها و کنترل تورم رفوزه شد؟!

اوضاع احوال بازار گوشت قرمز هم‌اکنون: هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۶ هزار تومان به مغازه‌دار ۱۰۵ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود طی یک هفته اخیر، قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به سبب امتناع دامداران در عرضه دام با افزایش در بازار روبه‌رو شد که هرکیلو دام زنده ۵۰ هزار تومان است.
نکته اینجاست که با وجود فراوانی عرضه و کمبود تقاضا، آیا نوسان خاصی را می‌شود برای بازار محرم پیش‌بینی کرد! حال چرا قیمت گوشت وارداتی به دلایل نامعلوم از کیلویی ۷۵ به ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است را چه کسی پاسخگوست؟ واقعاً چرا ستاد تنظیم بازار در هرمزگان که در رأس آن استاندار می‌نشیند اینقدر ناتوان است در کاهش قیمت‌ها به خصوص «گوشت مرغ» چرا قیمت‌ها کلا دارند بصورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کنند زمانیکه مرغ و نهادهای دامی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌گردد که بدون یارانه قیمت تمام شده آن ۱۷ هزار تومان است پس چرا بخش عمده سرمایه دولت در حوزه نهادهای دامی اختصاص می‌یابد که بایستی نرخ مرغ هم با ارز دولتی قیمت‌گذاری شود زمانی چرخه تولید مرغ گوشتی به انتهای خط نمی‌رسد باید بررسی و با متخلفان برخورد کرد و مرغداران جوابگوی این امر باشند.
وقتی‌که قیمت مرغ زنده ۸ هزار و ۸۵۰ تومان و مرغ کشتار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوبه دولت است و فریدون همتی نمی‌تواند جلسه تنظیم بازار را هدایت کند و شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار نیستیم، امروزی که دارد مرغ به قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد اگر استاندار نمی‌تواند کنترل کند پس استعفاء دهد.
مرغداران باید روزانه ۱۰۰ تومان از قیمت مرغ را پایین بیاورند تا قیمت به سمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب دولت برسد وگرنه برای کاهش قیمت، مرغ منجمد ۱۲۵۰۰ تومانی در سطح استان توزیع شود.
اگر در استانی برخورد جدی با قاچاقچیان عرضه مرغ به خارج از استان نشود و بازرسی‌های صنعت و معدن از واحدهای تولیدی جدی نگیرند شاهد نابسامانی بیشتری خواهیم بود پیشنهاد می‌گردد مرکز ۱۲۴ هم در شهرستانهای بزرگ استان دایر شود.
آقای همتی علی‌الحساب برای تنظیم بازار گوشت مرغ گرم، باید مرغ منجد را روانه بازار کنید، معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان هرمزگان پاسخ دهد آیا آمار مرغداری‌های واقعی است؟ براساس بازدیدهای که انجام داده‌اید یا نداده‌اید عرضه مرغ خارج از شبکه مرغداری ها چه مقدار بوده است؟ چرا با هماهنگی از سوی دامپزشکی اطلاعات مربوط به تولید ، پرورش و عرضه مرغ در بازار را دریافت نمی‌کنید تا که راهگشا شود.
زمانی قیمت مرغ زنده طی یک بازه زمانی تغییر نکرده و فروش آن به قیمت ۱۰ هزار و پانصد تومان در سطح استانه و در حال حاضر مرغ دارد با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود بدین معنی است که تولید مرغ وجود داشته و هیچ کمبودی نیست، قیمت مرغ در سطح استان هرمزگان باید کاهش یابد همانگونه که در سایر استانها کاهش داشته مگر اینکه مرغ‌ها دارند قاچاقی از استان خارج می‌شوند.
براساس آمار ثبت شده در سامانه چه مقدار جوجه‌ریزی در سطح استان در ماه اخیر تا الان وجود داشته است؟ و اگر مراغداران کمبود نقدینگی دارند چرا استاندار مشکلات آنها را حل نمی‌کند چرا فریدون همتی یک کارگروهی را در کنار تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری در نظر نمی‌گیرد تا تولیدکنندگان نیز در این بازار متضرر نشوند. بایستی با حمایت از تعاونی های مرغداری در قالب سرمایه در گردش آنان تأمین شود تا در نیمه دوم سال به مشکل برنخورند.
ورود مرغ منجمد به بازار یک شوک به مرغداران می‌دهد تا قیمت‌ها را کاهش دهند بررسی آمار جهاد کشاورزی در زمینه جوجه ریزی بایستی راست آزمایی شود جوری نباشد که شاهد این باشیم درصد بالایی از مرغ خارج از استان عرضه گردد حتماً مرغها برای کشتار به کشتارگاه‌ها باید بروند و با متخلفان بازار در این زمینه هم برخورد شود.
با توجه به اینکه تاریخ جوجه ریزی و خرید جوجه در سامانه وجود دارد و انتهای خط فراورده گوشتی مرغ دست جهادکشاورزی نیست لذا سازمان صمت و سایر نهادهای قانونی افرادی که اگر مرغ را به خارج از استان عرضه می‌کنند را بایستی بشناسند.
برخوردها باید قاطع باشد جوری نباشد که متخلفان گردن کلفت شوند و دستگاه‌های متولی تولید و برخورد هم پاسخگوی این اوامر نباشند.
بایستی مافیا مرغ در استان را شناسایی کرد چون ابتدا شرکت تعاونی درخواست جوجه ریزی مرغداری را در سامانه ثبت می‌کند که بعد جوجه خریداری شده وارد مرغداری می‌شود. وقتیکه درصد بالایی از مرغ استان دست یک عده افراد که مرغدار نیستند قرار گیرد و آنها صنعت مرغداری را تسخیر کنند نتیجه می‌شود که مرغ را خریداری و کشتار می‌کنند که یک زنجیره تولید نامرئی راه می‌افتد که به طور غیرقانونی هم مرغ را از استان شاید خارج می‌کنند و اگر این افراد در تعزیرات نیز پرونده داشته‌ باشند باید با آنها برخورد جدی شود.
اینجاست که علت افزایش قیمت مرغ را می‌گویند «دلالی» یا «گرانفروشی» که در یکی از مراحل تولید و یا اینکه هزینه‌های اضافی به تولیدکنندگان آن اضافه شده باشد می‌شود پیدا نمود و چندان سخت نیست که فقط نیاز به نظارتی جدی‌تر و احکامی بازدارنده دارد تا جلوی اینگونه نابسامانی‌ها در این بازار گرفته شود.
بهتر نیست استاندار هرمزگان به جای سیاسی بازی و چرت زدن در مهندسی انتصابات به مسائل امور بازار تمرکز داشته باشد و نمایندگان استان مخصوصاً حسین هاشمی تختی با پرهیز از تملق درمورد دولت و مهر تأیید زدن به استاندار در محافل مختلف از قدرت نظارتی خود در راستای ارزانی اقلام و اجناس بهره ببرند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار