گزارش‌بانک‌مرکزی‌ازکل‌مانده‌تسهیلات‌وسپرده‌بانک‌هابه‌تفکیک‌استان‌دراردیبهشت98
بانک مرکزی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت 98» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات بانک‌های کردستان نسبت به اسفند 97 کاهشی 1.9 درصدی داشته است؛ به عادت معمول، انتظار از مسئولان استان تکذیب گزارش و تهدید به کشاندن رسانه بازتاب دهنده به محکمه است!
کد خبر: ۷۷۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 25 August 2019

به گزارش تابناک کردستان، بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت 1398» را اعلام کرد.

طبق این گزارش، رقم سپرده‌ها در کردستان 120684 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 107175 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 82455 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان اردیبهشت 98، 76.93 درصد منابع است.

نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام مندرج در گزارش مذکور، همچنین گویای آن است که رقم تسهیلات جاری و غیرجاری در کردستان در پایان اردیبهشت 98 هم، همانند اسفند 97 و فروردین 98 از 25 استان کشور کمتر است.

طبق گزارش منتشره، تسهیلات در کردستان، در اردیبهشت 98، 76.93 درصد منابع است و این در حالی است که تسهیلات در کردستان، در اسفند 97، 78.83 درصد منابع بوده است؛ به عبارتی رقم تسهیلات بانک‌های کردستان به منابع در اردیبهشت 98 نسبت به اسفند 97 کاهشی 1.9 درصدی دارد.

اطلاعات منتشره همچنین نشان می‌دهد در حالی که رقم سپرده نزد بانک‌های استان کردستان در اردیبهشت 98 نسبت به اسفند 97، 5079 میلیارد ریال افزایش داشته اما با این حال، رقم تسهیلات تنها 1525 میلیارد ریال افزایش داشته است!

نکته دیگری که در گزارش اخیر بانک مرکزی هم، مانند گزارش‌ ماه‌های قبل دیده می‌شود، رقم و درصد پایین تسهیلات در کردستان به نسبت برخی استان‌های دیگر کشور است؛ برای نمونه، رقم سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان اردیبهشت 98 در استان «کردستان» 3505 میلیارد ریال از استان «چهارمحال و بختیاری» بیشتر است و در این حال رقم تسهیلات در پایان اردیبهشت 98 در استان «چهارمحال و بختیاری» 8919 میلیارد ریال از کردستان بیشتر است. (با این توضیح که بانک‌های چهارمحال و بختیاری، 88.02 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 76.93 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند).

حالا اگر گزارش بانک مرکزی هم از نظر حضرات مسئول در کردستان کذب نباشد و این رسانه با بازتاب گزارش بانک مرکزی، از نظر معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان مرتکب «جفا در حق مردم»، «ظلم به اقتصاد استان»، «سیاه‌نمایی‌«، «تصویرسازی نامناسب موجب فرار سرمایه‌های مادی و معنوی از استان»، «نشر اکاذیب»، «شانتاژ»، «تضعیف دولت در کردستان»، «بازی در زمین دشمن»، «دشمنی با نظام و مردم» و از همه اینها بدتر دریافت هزینه از «آمریکا و دشمنان نظام» نشده باشد، لابد لازم است کسی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های استان در مقایسه با استانی که برای نمونه در این مقال مورد اشاره قرار گرفت، برای مردم کردستان توضیح دهد!

رقم تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان اردیبهشت 98، 82455 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان، 76.93 درصد منابع است/کاهش 1.9 درصدی رقم تسهیلات بانک‌های کردستان نسبت به اسفند 97 + جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار