مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در 83 روستای این استان اجرا شد.
کد خبر: ۷۷۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 24 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علی ارواحی امروز در بیستمین جلسه کارگروه ملی راهبری پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه، از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در ارومیه اظهار کرد: فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در 83 روستای این استان اجرا شد.

وی افزود: قرار است به تعداد روستاها در فاز ششم 12 روستای جدید نیز اضافه و در 35 روستای قدیمی نیز برنامه‌های آموزشی ترویجی همچنان ادامه یابد.

در ادامه رسول جلیلی بیان کرد: هدف و اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی کمک به احیای دریاچه ارومیه است، چرا که زندگی و سلامت بیش از 15 میلیون نفر در منطقه شمال غرب کشور به حیات این زیست بوم بستگی دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی از اهداف این پروژه است.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت کاهش مصرف آب، بیان کرد: در سال‌های اخیر توجه در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمرکز شده است تا بتوان با تغییر الگوی کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشت به طوری که 33 میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی هزینه شده است.

جلیلی ادامه داد:کشت محصولاتی با مصرف آبی کم، حفظ و ارتقای بهره‌وری خاک کشاورزی، مدیریت روان آب‌ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از فناوری‌های روز برای کاهش مصرف آب از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با کم آبی است.

وی خاطر نشان کرد: در طی 4 سال گذشته در اثر انتقال تکنیک های نوین به سر مزارع و به کارگیری شیوه‌های به‌زراعی و به‌نژادی و مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط توانستیم 152 میلیون متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار