نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق از تعین سه منطقه در نوار مرزی ایران و عراق به عنوان منطقه آزاد خبر داد و گفت: اتاق‌های بازرگانی عراق در حال رایزنی با مقامات کشور خود برای تحقق این هدف هستند .
کد خبر: ۷۷۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 22 August 2019

به گزارش خبرنگار  تابناک کرمانشاه ، ؛  نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی استان بابل عراق امروز ۳۱ مرداد در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

صادق هاشم فاضل رئیس اتاق بازرگانی بابل و نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق با اشاره به یادداشت تفاهم برای توسعه و تجارت که در سفر گذشته امضا شده؛ اظهار کرد: استان بابل در مرکز عراق واقع و جمعیتی بیش ار دومیلیون نفر دارد در صد کیلومتری جنوب بغداد، از استان کربلا ۴۰ کیلومتر و نجف ۶۰ کیلومتر فاصله و جایگاه استراتژی در قلب عراق دارد.

رییس اتاق بازرگانی بابل عراق با تاکید بر اینکه این استان مرکز تجاری استان‌های مرکزی عراق در گذشته بوده، افزود: بابل از نظر صنعتی از استان‌های اول و در بحث کشاورزی از استان‌های ویژه عراق، در تولید ذرت رتبه اول و خرما رتبه دوم است.

وی با بیان اینکه بابل از استان‌های تاریخی و دارای تمدن ۵۰۰۰ ساله است، عنوان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق در بخشی از این جلسات حضور داشته و نیت و هدف طرفین افزایش تجارت تا سطح بیست میلیارد دلار بوده که در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار که ۹ میلیارد فقط کالای مصرفی و ۳ میلیارد مربوط به صادرات نفت، گاز، توریست بوده است.

این مسئول با بیان اینکه در اتاق بازرگانی عراق و بابل تمایل داریم تجارت بین دو کشور افزایش یابد، گفت: امروز با هیئت که در زمینه‌های مختلف متخصص هستند از چند واحد صنعتی و ساختمانی بازدید کرده و دریافتیم استان کرمانشاه توانایی لازم جهت تولید محصولات و از سطح تکنولوژی بالا و توانمندی برخودار است.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق با اشاره به توافقات سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق ابراز کرد: سه منطقه در نوار مرزی ایران و عراق به عنوان منطقه آزاد تعین و اتاق‌های بازرگانی عراق در حال فشار آوردن به حکومت خود جهت تحقق این موضوع هستند.

صادق هاشم فاضل در ادامه عنوان کرد: صادرات مجدد کالا‌هایی که برای ایران ممنوع و تحریم هستند از طریق عراق به ایران انجام شود و ما تمایل داریم صادرات بدون سود به ایران انجام شود که به سود هردو کشور است و عراق هم می‌تواند از این فرصت جهت وردات از کشور‌های اروپایی و آمریکایی فعالیت کند.همچنین ازدیگر موارد مورد مذاکره و تایید بین دو کشور تولید و مونتاژ محصولات ایران در عراق و در صورت امکان جابه جایی خطوط تولید از ایران به عراق است و این کار سبب به کار گرفتن کارگر عراقی و همچنین به نفع تجار ایرانی است، زیرا به بازار عرضه دسترسی مستقیم دارد و هزینه‌های حمل و نقل و گمرک کاهش می‌یابد و طبق قانون سرمایه گذاری در عراق تولید کننده خارجی بیست سال از مالیات معاف وخروج سرمایه اولیه و سود به خارج از عراق تضمین می‌شود و ما آمادگی لازم جهت پذیرش سرمایه گذار خارجی را داریم.

وی در پایان با بیان اینکه روابط بین مردم ایران وعراق بسیار قوی است، افزود: بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی ما در ایران سرمایه گذاری کردند و امیدواریم نتایج این سفر و دیدار‌ها برای هردو طرف مثبت و توافقات خوبی صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار