گزارش اختصاصی تابناک:
آنوبانی نی، این اثر جاودانه، این روز‌ها در حیاط یک مدرسه محبوس شده و با سرعت به سوی نابودی پیش می‌رود، بر اثر ساییدگی‌های مختلف در طول زمان و عدم مراقبت‌های لازم، از این اثر به جز نقش کمرنگی چیزی باقی نمانده است.
کد خبر: ۷۷۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 18 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک، شاید اگر بخواهیم نگاهی به گذشته خود و برگی از تاریخ را که از سر گذرانده ایم بیندازیم، بهترین راه حل آثار تاریخی به جا مانده از گذشته ماست که انعکاسی درخشان و واضح از مسیری است که تا به امروز طی کرده ایم و اینکه چه فراز و نشیب‌هایی را برای رسیدن به وضعیت کنونی از سر گذرانده ایم.

از این رو آثار تاریخی به هر صورتی که باشند از اهمیت بسیاری برخوردار اند و ما به عنوان میراث داران این آثار به جای مانده، وظیفه حفظ و احیای آن‌ها را داریم، یکی از مهم‌ترین آثاری که قدمت تمدن بشر در خاورمیانه و حتی جهان را می‌تواند به ما نشان دهد، نقش برجسته "آنوبانی نی" در دل کوه "پادیر" واقع در شهرستان سرپل ذهاب در ۱۲۰ کیلومتری استان کرمانشاه است که به گفته مورخین، قدیمی‌ترین سنگ نگاره خاورمیانه محسوب می‌شود و به دوران لولوبی‌ها که دولتی نیرومند بودند و قبل از آریایی‌ها نیز در منطقه زندگی کرده اند بر می‌گردد.

بنا به گفته باستان شناسان، بخشی از این تمدن قدیمی، بین ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ سال پیش در استان کرمانشاه ساکن بوده اند و اثر جاودانه به جا مانده از آن‌ها نقش برجسته " آنوبانی نی " است که عظمت و قدرت این تمدن در زمان خود را نشان می‌دهد.

این اثر به حدی برجسته است که از برخی مورخین نقل شده که داریوش اول هخامنشی در زمان لشکرکشی اش به بین النهرین، از آنوبانی نی دیدار کرد و نتیجه این شد که داریوش، بزرگ‌ترین سنگ نبشته جهان در بیستون را با الهام از آنوبانی نی پدید آورد.

اما حال این روز‌های نقش برجسته آنوبانی نی در سرپل ذهاب چگونه است؟

آنوبانی نی، این اثر جاودانه، این روز‌ها در حیاط یک مدرسه محبوس شده و با سرعت به سوی نابودی پیش می‌رود، بر اثر ساییدگی‌های مختلف در طول زمان و عدم مراقبت‌های لازم، از این اثر به جز نقش کمرنگی چیزی باقی نمانده است و اگر استهلاک این اثر با چنین سرعتی پیش برود، بی شک در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فاجعه‌ای بزرگ خواهیم بود.

سعید مرادی کارشناس ارشد باستان شناسی و راهنمای آثار تاریخی در سرپل ذهاب بر این باور است که آنوبانی نی می‌تواند یک اثر برجسته برای جذب توریست به منطقه باشد و اگر بستر سازی‌های لازم صورت گیرد، بی شک سالانه علاوه بر توریست، شاهد حضور محققان برجسته و نامی در منطقه خواهیم بود که در رشد منطقه موثر واقع خواهد شد.

آنوبانی نی در تصرف آموزش و پرورش

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار تابناک و در پاسخ به این سوال که چرا آنوبانی نی چنین وضعیتی دارد گفت: حفظ حریم ساخت و ساز در اطراف آثار تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است، و مدرسه ساخته شده در اطراف اثر تاریخی آنوبانی نی، مربوط به قبل از انقلاب بوده که آن زمان ما نقشی در آن نداشتیم و اکنون در مالکیت آموزش و پرورش است.

وی افزود: در حال حاضر فضای این اثر تاریخی محصور و بعنوان مدرسه در ملک اداره آموزش و پرورش قرار دارد و نتیجه پیگیری و مکاتباتی که با اداره کل آموزش و پرورش و استانداری داشته ایم، مقرر گردیده که شهرداری زمینی را جهت ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد و سپس میراث فرهنگی نسبت به رها سازی اثر، مرمت و ساخت مکانی توریستی گردشگری اقدام کند که تا این لحظه هیچ گونه اتفاقی در این بحث از سوی شهرداری و آموزش و پرورش رخ نداده است و تا زمانی که ملک در اختیار ما نباشد توانایی انجام هیچ اقدامی را نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: سالانه گردشگران زیادی از خارج و داخل کشور برای دیدن این اثر به سرپل ذهاب سفر می‌کنند که بدلیل عدم امکانات رفاهی و بهداشتی در محل، همه آن‌ها ناراضی باز می‌گردند، لذا از فرماندار محترم سرپل ذهاب و آموزش و پرورش درخواست داریم اقدامی جدی در این خصوص انجام دهند و ما نیز آمادگی داریم که پس از تحویل این مدرسه به میراث فرهنگی، نسبت به دیگر اقدامات اقدام کنیم.

تابناک: این روز‌ها توسعه گردشگری باعث ایجاد رونق اقتصادی در دنیا شده است و باتوجه به تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته علیه ایران، می‌توان از صنعت گردشگری برای ارز آوری و در جهت ایجاد اشتغال استفاده کرد که متأسفانه این مهم مورد بی‌توجهی برخی از مسؤلین قرار گرفته است که امیدواریم تا قبل از گرفتار شدن به نفرین آنو، اقدامی جدی در جهت رها سازی این اثر تاریخی انجام دهند!

پی‌نوشت: در زیر ترجمه کتیبه آنوبانی نی نوشته است: آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه باتیر رسم کرده است و آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتوم، انلیل، نین‌لیل، ادد، ایشتار، سین و شمش گرفتار و به او برباد رواد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار