مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان با اشاره به طرح پرداخت یارانه تولید به صنایع کوچک استان ادامه داد: این طرح با همکاری استانداری خوزستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال ۹۷ انجام گرفت و مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال در قالب یارانه تولید به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد و کمک بسیار خوبی به صنایع برای رونق گرفتن تولید آن ها بود.
کد خبر: ۷۷۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 11 August 2019

اخلاق محمدیان امروز 20 مردادماه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک در اهواز برگزار شد، با اشاره به نقش صنایع کوچک در توسعه و رشد اقتصاد یک منطقه اظهار کرد: اهمیت صنایع کوچک آن است که با هزینه اندک و در کمترین زمان موجب اشتغال می شوند اما به همین شکل که به سرعت به بار می نشینند اگر مورد توجه قرار نگیرند به سرعت آسیب خواهند دید. 

به گزارش"تابناک" وی افزود: این صنایع در صورت عدم حمایت دچار مشکل می شوند و به سرعت نیز از چرخه رقابت حذف می شوند. بنابراین اولویت حمایت باید از صنایع کوچک و متوسط باشد تا شاهد ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری در این حوزه باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تصریح کرد: بنگاه های کوچک در بسیاری از کشورها بسیار مورد استقبال هستند زیرا با بهره بالا و سرعت بسیار موجب اشتغالزایی می شوند و از این رو توسعه بنگاه ها و صنایع کوچک باید در استان خوزستان و کشور نیز مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

محمدیان با اشاره به مشکلات صنایع کوچک، عنوان کرد: نقدینگی، بازار فروش محصولات، تامین مواد اولیه، نوسازی ماشین آلات و قوانین و مقررات از جمله مشکلات صنایع کوچک هستند که باید برای حل آن ها تلاش کرد.

وی ادامه داد: قوانین و مقرراتی که در حوزه صنایع کوچک وجود داشته از گذشته دچار مشکلات است و این قونین نیاز به بازنگری دارند زیرا برای صنایع دست و پا گیر هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: صنایع کوچک می توانند خلاقیت و ایده های نو را توسعه دهند و زمینه ساز تعییرات و توسعه باشند و به رشد اقتصادی جامعه نیز کمک کنند؛ بنابراین باید در اولویت حمایت از سوی بخش های مختلف قرار گیرند.

وی با اشاره به روز ملی صنایع کوچک اظهار کرد: در روز 27 مرداد برنامه ها و طرح های عمرانی و همچنین پروژه های اشتغالزایی را به مناسبت روز ملی صنایع کوچک افتتاح خواهیم کرد.

محمدیان در خصوص بحث حمایت شرکت شهرک های صنعتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها عنوان کرد: علاوه بر تامین زیرساخت مورد نیاز این صنایع، بحث پیگیری تسهیلات و مشکلات مالی، برگزاری تور صنعتی و دوره های آموزشی، ایجاد کنسرسیوم های مشترک صادراتی، تعاونی های تامین مواد، واگذاری دفاتر به شرکت های مشاور واحدهای صنعتی را نیز اجرایی کرده ایم و در این موضوعات گام های اساسی برداشته ایم.

وی عنوان کرد: موضوعی که با شدت پیگیر آن هستیم بحث استقرار کلینیک صنعت در جهت عارضه یابی و شناخت مشکلات واحدهای صنعتی است تا با راه اندازی این کلینیک شاهد حل مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها باشیم و همچنین به دیگر موضوعات آن ها نیز کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: بحث اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور و همچنین اعزام شرکت های داخلی به نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری رویدادها و استارتاپ ها، حمایت از پایان نامه های تحصیلی و رفع موانع تولید از دیگر اقدامات انجام گرفته در حوزه شهرک های صنعتی است.

محمدیان با اشاره به مساله طرح های تملک شده توسط بانک ها اظهار کرد: همیشه تلاش بر این است تا واحدها به تملک بانک ها در نیایند و در این زمینه هر کمکی که امکان آن وجود داشته باشد را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: این طرح ها شناسایی شده و با بانک ها در این زمینه صحبت هایی نیز انجام شده است. در این زمینه در طول امسال 15 واحد و  25 واحد نیز سال گذشته از تملک بانک ها خارج و به متقاضیان جدید واگذار شده است.

محمدیان در خصوص راه اندازی مجدد واحدهای راکد گفت: 25 طرح از واحدهای راکد مجددا در سال گذشته راه اندازی شدند و امسال نیز 4 طرح مجددا به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان با بیان اینکه 95 درصد صنایع کشور صنایع کوچک و متوسط هستند، گفت: در سال گذشته 13 واحد صنعتی صادرات را به کشور عراق انجام دادند و در این زمینه 4 میلیون دلار صادرات انجام شد. این میزان صادرات در مقایسه با حجم انجام شده توسط صنایع بزرگ استان بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به خسارت سیلاب خوزستان در شهرک های صنعتی گفت: در بحث خسارت سیلاب براورد انجام گرفته آن است که 82 واحد دچار خسارت شده اند که 23 میلیارد تومان به صورت مستقیم و 88 میلیارد تومان به صورت غیر مستقیم به این واحدها دچار خسارت وارد شد.

محمدیان با بیان اینکه در سیلاب خوزستان مجموعا 111 میلیارد تومان خسارت به واحدهای صنعتی استان که در شهرک ها مستقر بودند وارد شد، گفت: در این زمینه استان دچار سیل بود و این مساله باعث شد تا به نوعی همه واحدها در سراسر استان و هر واحد به نوعی دچار آسیب و خسارت شود.

محمدیان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در بحث نقدینگی و تامین مالی اقدامات موثری برای واحدهای تولیدی استان انجام دهیم، تصریح کرد: بحث مطالبات از شرکت های بزرگ در قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان مطرح شده و قرار است تا این مطالبات پیگیری و حل شود و صنایع کوچک بتوانند به چرخه تولید باز گردند.

وی در خصوص جاده های دسترسی مشکل دار در شهرک های صنعتی گفت: برای جاده دسترسی در شهرک صنعتی شماره پنج اهواز تامین اعتبار و عقد قرارداد شده اما پیمانکار به تعهدات خود به خوبی عمل نکرده است. بخشی از این جاده انجام شده اما باقی مسیر به کندی پیش می رود و تنها مشکل از نظر جاده دسترسی، در شهرک صنعتی شماره پنج اهواز است و جاده های دسترسی دیگر شهرک ها هیچ مشکلی ندارند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان عنوان کرد: جاده های دسترسی شهرک صنعتی اهواز 2 در سیلاب دچار آسیب شد و اکنون در حال طراحی جاده دسترسی جدید هستیم تا در صورت وقوع مجدد سیلاب مجددا شاهد مشکل در دسترسی به واحدهای صنعتی نشویم.

محمدیان در بحث قراردادهای منعقد شده در شرکت شهرک های صنعتی تصریح کرد: از سال 90 یک رشد چشمگیر در بحث سرمایه گذاری داشتیم و در این زمینه در سال 97 توانستیم 429 قرارداد منعقد کنیم و امسال نیز تاکنون 41 قرارداد برای سرمایه گذاری منعقد شده است.

وی گفت: زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی فراهم است و عمدتا در انتهای سال شاهد عقد قراردادها برای سرمایه گذاری هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تصریح کرد: در بحث تسهیلات یارانه ای حدود 80 میلیارد تومان با سود 6 و 8 درصد در قالب تسهیلات یارانه تولید به واحدهای تولیدی استان داده شد.

وی در خصوص نرخ سود تسهیلات به واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: بانک ها خود  به خود نمی توانند نرخ سود بانکی را پایین بیاورند و در این زمینه بانک مرکزی باید برای نرخ سود تسهیلات تصمیم گیری کند.

محمدیان ادامه داد: باید کمک کنیم تا بازار واحدهای صنعتی بهبود پیدا کند و این واحدها بتوانند کالای خود را به شکل بهتری عرضه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار