در شامگاه بیست و یکمین روز از آبان ماه سال ۱۳۹۶ زمین در بخشهایی از استان کرمانشاه با قدرت ۷/۳ ریشتر به مدت ۳۰ ثانیه لرزید و بیش از هشت شهر با مرکزیت سرپل ذهاب و ازگله را درگیر ویرانی و بحران کرد.
کد خبر: ۷۶۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 01 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، این زلزله به حدی قدرتمند بود که در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و عربستان نیز احساس شد.

منابع رسمی دولتی از جان باختن ۶۳۰ تن و زخمی شدن ۹۳٨٨ تن دیگر و ویرانی بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی و تجاری و تاسیساتی در جریان این زلزله خبر دادند.

بیشترین ویرانیها و تلفات در شهرستان سرپل ذهاب که سومین شهر پرجمعیت استان کرمانشاه با جمعیتی بالغ بر ٨۵ هزار نفر شامل یک شهر ۳۵ هزار نفری و ۱۶۳ روستا است به وقوع پیوست، بیش از نود درصد تلفات جانی و زخمی‌ها از این شهرستان بود و دهها روستا و بخش اعظمی از سطح شهر به شکل صددرصد تخریب شدند.

در نخستین ساعات زلزله نیروهای مردمی و امدادی و نیز نیروهای نظامی وارد منطقه شده و پس از روزها تلاش و کوشش موفق شدند ضمن تأمین مایحتاج اولیه برای مردم زلزله زده شامل دارو ، خوراک ، پوشاک و اسکان موقت، با ایجاد یک پل ارتباطی و چتر حمایتی احساسی ، از بروز فاجعه ای بزرگتر جلوگیری کنند.

اکنون نزدیک به دو سال از زلزله کرمانشاه می گذرد اما برخلاف آنچه که انتظار می رفت نه تنها بحران به سرعت کنترل و مدیریت نشد بلکه سو مدیریت و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم از سوی نهادهای ذی ربط ، می رود تا منطقه را درگیر فاجعه ای به مراتب بزرگتر از زلزله نماید.

پیامدهای منفی ناشی از مدیریت نادرست بحران در منطقه بخصوص شهرستان سرپل ذهاب، آسیب دیدگان را با موجی از مصائب و مشکلات ناشی از بحران روبرو کرده است، برگه بازی و مشکلات ناشی از تشکیل پرونده های بازسازی که خود بیش از زلزله بر روان مردم تاثیر گذاشته بود، عدم پایبندی پیمانکاران و سازندگان به تعهداتشان و فرار آنها و درمواردی بردن وام زلزله زدگان و نبود پشتوانه قانونی از صاحبان واحدهای مسکونی ، ناکافی بودن تسهیلات اعطایی و نیمه کاره ماندن ساخت و سازها ، گرانی و تورم بازار مصالح ساختمانی ، وعده های بی پشتوانه مسئولین به زلزله زدگان و بخصوص مستاجران ، مشکلات روانی و روحی ناشی از بحران (PTSD) ، خودکشی ها ، بیماریها ، پیامکهای بانکی درخواست بازپرداخت اقساط وام ها با وجود گفته مسئولان مبنی بر امهال دو تا سه ساله وام ها ، فیش های نجومی آب و برق ، همگی تنها بخشی از مصائبی هستند که مردم مناطق زلزله زده بخصوص شهرستان سرپل ذهاب را در خود فرو برده است.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که این روزها بر روی زندگی جمعیت زیادی از ساکنین کانکس نشین سرپل ذهاب سایه انداخته است ، مسئله زمین هایی است که قرار شد به این مستاجران اعطا شود، همانطور که در ابتدای زلزله شاهد بودیم ، بسیاری از مسئولین از جمله مهندس بازوند استاندار کرمانشاه طی مصاحبه هایی که با خبرگزاری های مختلف داشتند در خصوص بهبود وضعیت مستاجرین واحد های تخریبی در سرپل ذهاب ، بیان داشتند : زمین برای مستاجران درنظر گرفته شده است که بعد از پالایش در اختیار آنها قرار می گیرد و کار ساخت آنها شروع خواهد شد.

از طرفی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در آبان ۱۳۹۷ افزودند: از ۳۶۰۰ مستاجر درخواست کننده ، ۲۵۴۰ نفر از فیلتر راه و شهر سازی عبور کرده اند و واجد شرایط واگذاری زمین تشخیص داده شده اند.

در این بین در شهرستان های مجاور نیز مستاجرانی بودند که وعده واگذاری زمین به آنان نیز داده شد که در شهرستان قصر شیرین برای ۱۳۵ خانوار که ۶۷ قطعه قرارداد در محل شهر جدید منعقد شد و با حضور استاندار و مسئولین شهرستان کار واگذاری آنان آغاز گردید ، همچنین در ثلاث باباجانی برای ۱۱۴ واحد ، تأمین زمین درنظر گرفته شد.

متاسفانه با وجود اینکه نزدیک به دو سال از زلزله سرپل ذهاب می گذرد ، هنوز هم رویای زمین دار شدن مستاجران سرپل ذهابی به وقوع نپیوسته و همچنان منتظر تحقق این وعده هستند.

محبت جمالی نیا فرماندار سرپل ذهاب در توضیح عدم اختصاص زمین به مستاجران حوزه او دلیل این امر را چنین بیان کردند : بر اساس قول و وعده نانوشته مسئولان مقرر شد به مستأجران تخریبی زمین اعطا شود و برای مستاجران توقع دریافت زمین و تسهیلات ایجاد شده اما به نتیجه نرسیده است و منتظر تصمیم نهایی هستیم، از طرفی متولی تخصیص زمین به مستاجران "سازمان ملی زمین" است که هنوز این اقدام به نتیجه نرسیده است.

طی مدت اخیر، با دستور شهرداری سرپل ذهاب مبنی بر اینکه کانکس هایی که در معابر و پارک ها قرار دارند و سیمای شهر را زشت نشان می دهند، باید نسبت به جابه جایی کانکس هایشان اقدام کنند ،کابوس مستاجرین آغاز شد ، چرا که بر اساس آمار ها در حال حاضر ۲۵۰۰ کانکس مسکونی در سرپل ذهاب وجود دارد که همگی از مستاجران هستند.

این مستاجران سرپل ذهابی که همچنان در کانکس هستند از وضعیت نامناسب و بلاتکلیفی خود گله مند بوده و بسیاری از آنان اظهار می دارند که اگر قول و وعده اعطای زمین به آنان نمی بود تا کنون بارها جهت مهاجرت به شهرستان و استان های مجاور اقدام کرده بودند.

همچنین مستاجران می‌گویند که هزینه اجاره و رهن خانه در سرپل ذهاب برای آنان در پی نوسانات اقتصادی به دلیل اینکه شغل و درآمد مناسبی ندارند ، غیر ممکن است و همچنان چشم انتظار تحقق این وعده هستند.

طبق قانون، دولت فقط مکلف به تأمین و ساخت خانه مالکین است نه مستأجران، اما وعده های مسؤلین، این مستأجران را امیدوار کرده است و اکنون باید منتظر ماند و دید که چاره حل این مشکل از سوی مسئولین چه خواهد بود و سرنوشت مستاجران به کجا کشیده خواهد شد؟

 
گزارش مسعود چراغی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار