افشین آزادی در گفتگو با تابناک:
رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه از نگارش کتاب زندگینامه شهید حسین ادبیان خبر داد.
کد خبر: ۷۶۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ 21 July 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک، شهید حسین ادبیان ۲۰ مرداد ۱۳۳۰ در کرمانشاه به دنیا آمد، دوران تحصیل خود را با موفقیت گذراند و بعد از اخذ دیپلم عازم خدمت سربازی شد.

وی پس از ۶ ماه به دانشکده افسری که قبلا" امتحان داده بود رفت و در سه سال دانشکده را به پایان رساند ، در دوران انقلاب حضور فعالانه‌ای در تظاهرات و مراسمات انقلابی داشت، عکس و اعلامیه‌های امام را بین مردم و دانش آموزان پخش می‌کرد و وقتی که سربازان به دستور امام از پادگان فرار می‌کردند ایشان با وجود اینکه افسر بود، ولی مو‌های سر خود را تراشید تا سربازان شناخته نشده و دستگیر نشوند.

شهید ادبیان علاقه خاصی به امام خمینی داشت و هنگامی که امام در پاریس بودند، سعی داشت به دیدارش برود که موفق نشد.

دوستانش به علت ترس از مأموران ساواک، با او قطع رابطه کرده بودند، به خاطر فعالیت‌های انقلابی، ساواک همه کار‌های او را تحت نظر داشت که بار‌ها زندانی و تبعید شده بود و در نهایت بعد از پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد.

با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه شد، از همان ابتدای جنگ و حوادث کردستان، تمام زندگی خود را وقف جنگ و جبهه نمود و با درجه سرهنگ دومی در لشگر ۸۱ زرهی ارتش، تیپ دوم، فرماندهی گردان ۱۶۶ را عهده دار شد.

ایشان در زمان حمله دموکرات‌ها به پادگان پاوه ، همراه با پاسداران و شهید چمران در دفع ضد انقلاب نقش مهمی داشتند و به عنوان معاونت آقای خلخالی در دادگاه افراد ضد انقلاب حضور پیدا میکرد تا جایی که از شهر سنندج و تا نزدیکی‌های کامیاران ، ضد انقلاب چوبه دار برای او آماده و روی تیر‌های برق اسم و عکس او را گذاشته بودند و چنان رعب و وحشتی در دل منافقین انداخته بود که پس از شهادتش، گروهک‌های ضد انقلاب در ناحیه‌های مختلف به خصوص سقز جشن گرفته بودند.

سرانجام در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۳۶۰ در منطقه سرپل ذهاب و در محل" بازی دراز" بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید و مفقود الاثر شد

 آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران شهادت ایشان را تبریک گفتند و بنا به اطلاعیه جامعه مدرسین قم، ایشان با توطئه بنی صدر و به خاطر حزب اللهی بودن پشت نیرو‌های بعثی در ارتفاعات بازی دراز هلی برن شدند و نیروی کمکی برای وی اعزام نشد تا در آنجا به اسارت یا شهادت برسند.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح طی خبری بیان کرد که در جریان تفحص اخیر در ارتفاعات یک‌هزار و ۱۵۰ متری بازی‌دراز، پیکر مطهر شهید ادبیان کشف و شناسایی شد که بنا بر گفته سردار باقرزاده، پیکر این شهید سوم مردادماه در کرمانشاه تشیع و در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

حال رئیس حوزه هنری کرمانشاه از تدوین کتاب زندگینامه شهید ادبیان خبر می دهد

دکتر افشین آزادی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: پروژه زندگینامه این شهید بزرگوار از مدت‌ها قبل در دستور کار بود که این موضوع اکنون با کشف و شناسایی پیکر ایشان همراه شده است.

وی افزود: مراحل تدوین این کتاب در بخش خاطرات، جمع آوری منابع و مستندات در واحد ادبیات پایداری حوزه هنری پایان یافته که ان اشالله بزودی به مرحله تدوین خواهد رسید و پیش بینی ما این است که در سه ماه سوم سال به مرحله چاپ برسد که انتشار آن نیز بر عهده انتشارات سوره مهر خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار