انتشار برای اولین بار:
سامانه پدافندی سوم خرداد یکی از سامانه‌های دفاع موشکی بومی محصول مرکز تحقیقات پدافند راداری سپاه پاسداران است که پهباد جاسوسی آمریکایی را سی ام خردادماه در آب‌های خلیج فارس مهندم کرد، اما این سامانه چگونه ساخته شد؟
کد خبر: ۷۶۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 20 July 2019

 

به گزارش خبرگزاری تابناک ،سامانه پدافندی سوم خرداد یکی از سامانه‌های دفاع موشکی بومی محصول مرکز تحقیقات پدافند راداری سپاه پاسداران است،این سامانه توانایی هدف قرار دادن هواپیما‌های جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های کروز را دارد.


سامانه موشکی سوم خرداد برای نخستین بار اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. نمونه اولیه این سامانه پدافندی شباهت زیادی به سامانه موشکی بوک‌ام ۲ و نمونه ارتقا یافته آن شبیه به سامانه موشکی بوک‌ام ۳ ارتش روسیه است.


این سامانه امکان رهگیری ۴ هدف و شلیک هم‌زمان ۸ موشک را نیز دارد، در مدل اولیه این سامانه پدافندی از موشک‌های پدافندی طائر ۲ که بهینه‌سازی شده موشک‌های ارتفاع متوسط سام روسی است استفاده شده بود. در مدل ارتقا یافته این سامانه از موشک صیاد که نسبت به موشک‌های طائر از برد بیشتر و دقت فزاینده‌ای برخوردار است، استفاده گردیده


مدل اولیه این سامانه توان درگیری با اهدافی تا ارتفاع ۲۵ کیلومتری و برد ۵۰ کیلومتری را دارد و در مدل ارتقا یافته توان درگیری تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری و برد ۷۰ کیلومتری را دارد.


سیستم راداری قوی این سامانه پدافندی با قابلیت جهش فرکانسی بالا ضمن رصد بخش وسیعی از شعاع خود توانایی مقابله با سامانه‌های جنگ الکترونیکی دشمن را دارد.


سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه مستقل محسوب می‌شود که تمامی سامانه‌های راداری، سامانه هدایت‌گر موشکی، موشک‌های زمین‌پایه بر روی شاسی خودرو‌های پرتابگر نصب‌شده و این سامانه درمجموع به‌طور مستقل فرآیند شناسایی، ره‌گیری، تعقیب و درگیری با اهداف را تا لحظه انهدام انجام می‌دهد و در واقع به‌صورت «شلیک کن فراموش کن» عمل می‌کند.

سامانه پدافندی سوم خرداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد توانست یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی گلوبال هاوک RQ-۴ را در دریای عمان سرنگون کند.

اما این سامانه چگونه ساخته شد؟

هفته گذشته اصحاب رسانه استان کرمانشاه با محوریت خبرگزاری تابناک به دیدار حضرت آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده، ولی فقیه در استان لرستان رفتند.


در این دیدار صمیمی و ۲ ساعته، ایشان در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر تعطیلی دستگاه‌های فرهنگی، روایتی از جلسه ائمه جمعه با رهبر انقلاب را مطرح کردند که برای اولین بار منتشر می‌گردد و در ادامه میخوانیم :


حضرت آیت الله میرعمادی گفتند: چندی پیش خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و گزارشی از وضعیت فرهنگی کشور را خدمت حضرت آقا بیان کردیم و از معظم له درخواست داشتیم که راهکاری را ارائه کنند.


امام جمعه لرستان افزود: مقام معظم رهبری پس از شنیدن گزارشات فرمودند: امید من به جوانان است، جوانان به میدان بیایند و آتش به اختیار عمل کنند.

ایشان فرمودند: رهبری برای جوانان وقت می‌گذارند، حرف دلشان را می‌شنوند و در بیانیه گام دوم انقلاب مخاطب اصلی جوانان و محور پیشرفت در چهل سالگی دوم انقلاب هستند.

حجت الاسلام میرعماد تصریح کرد: رهبر انقلاب در این جلسه برای آتش به اختیار بودن جوانان ساخت پدافند هوایی سوم خرداد را مثال زدند و فرمودند: حدود ده سال پیش بچه‌های سپاه را فرا خواندم و به آن‌ها گفتم اکنون دیگر زمان جنگ زمینی نیست و اگر قرار باشد جنگی رخ دهد هوایی خواهد بود، لذا بروید پدافند هوایی را تقویت کنید و تا می توانید سیستم های هوایی را تقویت کنید ، بچه‌های سپاه نیز رفتند با تحقیق و بررسی سامانه سوم خرداد را طراحی و اختراع کردند و از بنده برای بازدید دعوت کردند ، ما نیز رفتیم دیدیم که جوانان انقلابی این کشور آتش به اختیار سامانه سوم خرداد را ساخته اند و آنجا بود که گفتم امید من همین جوانان هستند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان در پایان گفت : هنگامی که پهباد آمریکایی مورد اصابت موشک ایران قرار گرفت، آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند ایران این چنین سامانه‌ای داشته باشد که بتواند پهباد پیشرفته آن‌ها را در آسمان متلاشی کند ، لذا پیغام و سخن مقام معظم رهبری این است که امید من به جوانان بوده و این جوانان بروند آتش به اختیار عمل کنند و در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن تعلل نکنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار