یکی از جاذبه های هیجان انگیز استان کرمانشاه آبشار پیران است که چشم انداز بی نظیرش، هر گردشگری را مبهوت خودش می کند.
کد خبر: ۷۶۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 19 July 2019

به گزارش تابناک،آبشار پیران یا آبشار ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع شده. برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل‌ذهاب حدود 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می‌رسیم. با تورهای دامنه‌های دالاهو نیز می‌توانید به راحتی به این منطقه سفر کنید.

چرا آبشار پیران (آبشار ریجاب) خاص است؟


ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره ها تا پایین ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است. البته با توجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آبریز حدود ۱۰۰ متر است. آبشار پیران آبشاری‌ست سه طبقه که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر. طبقه سوم آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود و از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت. این آبشار نام خود را از روستای پیران واقع در پایین دست خود گرفته که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده. ریجاب تغییریافته کلمه "ریژآوو" به زبان کردی کرمانشاهی می باشد که "آوو" به معنی آب و "ریژ" به معنی ریختن است.

 آبشار پیران (آبشار ریجاب) 


این منطقه جاذبه‌های زیادی دارد. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد. از جمله جاذبه‌های این آبشار، فرود صخره نوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی صخره‌ نورد به این منطقه زیبا سفر می‌کنند. آبشار بلند و زیبای پیران، که از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود، در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستا قرار دارد. یکی از آثار تاریخی بسیار مهم ایران به نام آنوبانی نی در سرپل ذهاب واقع شده. منطقه بابایادگار و زیارتگاه مقدس آن نیز در این منطقه واقع شده. سراب اسکندر، مجموعه دیدنی و بسیار عجیب قلعه یزدگرد یادگار یزدگرد سوم بر بلندای کوه های صعب العبور دالاهو، قبرستان و مقبره ابودجانه از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد سرپل ذهاب و ریجاب است.

بر این اساس آبشار پیران یا ریجاب یکی از چند آبشار بلند ایران و شاید بلندترین آبشار ایران باشد. به گفته مهندس اسکندری (نویسنده کتاب آبشارهای ایران) دو آبشار دیگر با نام‌های آبشار وروار و آبشار سرندکوه با ارتفاعی در همین حدود در کرمان وجود دارد که البته هنوز اندازه گیری دقیقی نشده. این چند آبشار به همراه با آبشار لاتون بلندترین آبشارهای شناخته شده ایران هستند.

کی به آبشار پیران (آبشار ریجاب) برویم؟


به دلیل اینکه این منطقه ناحیه کوهستانی است در فصل‌های پاییز و زمستان هوا سرد بوده و امکان بارش برف و باران وجود دارد. اما در فصل بهار و تابستان شرایط آب و هوایی بسیار مناسب بوده و می‌توانید از مناظر زیبا و دیدنی اطراف نیز دیدن کنید.

در سفر به آبشار پیران (آبشار ریجاب) چه چیزهایی با خود ببریم؟


برای رفتن به این آبشار کفش مناسب پیاده روی به پا کنید. بک لایه لباس گرم همراه خود داشته باشید و اندکی خوراکی و آب در کوله‌تان بگذارید. مثل همیشه چند کیسه زباله نیز در جیب کوچک کیف‌تان جای دهید تا زباله‌های خود را در آن ریخته و با خود برگردانید. یادمان باشد که این طبیعت زیبا میراث ملی ماست؛ حافظ آن باشیم.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار