علی صاحبی در گفتگو با تابناک:
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان گفت: در رابطه با قلیان و کافه‌ها برخورد جدی می‌شود ما قطعا پلمب خواهیم کرد و فک پلمبی صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: ۷۶۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 18 July 2019

پزشکان روانشناسی که قلیان سرا دارندعلی صاحبی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: دستفروشان و دوره گردان از مشکلات و معضلات مهمی بشمار می‌آیند که وارد کار صنفی شده و اکثرا مجوزی هم ندارند که در این رابطه بار‌ها مراکز غیر قانونی اخطار گرفته اند و بعضا پلمپ شده اند، اما با تغییر محل این کار همچنان ادامه دارد.

وی افزود: همه مردم شاهد فروش ساندویچ با قیمت ۲۵۰۰ و حتی ساندویچ متری در سطح شهر هستند، اما آیا موقع خرید در مورد مواد اولیه بکار رفته در آن فکر می‌کنند؟ این مواد اولیه قطعا از کارخانه جات نامعتبر تهیه می‌شوند، شاید از نظر بهداشت مجوز گرفته باشند، اما قطعا کیفیت لازم در تهیه مواد اولیه را رعایت نکرده اند و ما در برخورد با چنین مواردی به تعزیرات نامه داده ایم و هرکدام از آنان بیش ۴۰۰ هزار تومان جریمه شدند، اما این کافی نیست چراکه ما با سلامت مردم در ارتباط مستقیم هستیم.

صاحبی در ادامه از اداره بهداشت، دادستانی، اجرائیات، تعزیرات و شهرداری خواست که با این موارد برخورد جدی شود و خاطرنشان کرد: دست فروشان سطح شهر قابل دسترس عموم اند و این خود یک معضل است، در حالی که اکثرا کمترین امکانات لازم همچون آب و برق را هم ندارند و با همان دستی که غذا درست می‌کنند، پول هم می‌گیرند و لقمه هم می‌پیچند و همین مسئله بخش درمان را آسیب پذیر نموده.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان با اشاره به شروع فصل تابستان و فعالیت اغذیه فروشان سیار بیان کرد: واحد‌های سیار که به صورت شبچراغ فعالیت می‌کنند از شهرداری مجوز گرفته اند و طبق مصوبه شهرداری باید بخشنامه‌های وزارت بهداشت را رعایت نمایند.

وی افزود: تمام نکات این بخش نامه ۱۵ صفحه‌ای باید در واحد سیار گنجانده شود از جمله پیلوت به این صورت که باید یک مغازه در سطح شهر داشته باشند و مواد غذایی را در آنجا نگهداری کنند و شب‌ها در زمستان‌ها از ساعت ۱۹ و در تابستان‌ها از ساعت ۲۲ به بعد برای عرضه بیرون بیایند، واحد‌های سیار برای عرضه مواد غذایی خود باید در اماکنی که واحد‌های تجاری نباشند فعالیت کنند، اما متاسفانه شهرداری به این نکته توجه نکرده است و از مهمترین مواردی که در رابطه با اغذیه فروشان سیار باید دانست این است که این واحد‌ها مجاز به استفاده مواد لبنی و فاسد شدنی در مواد غذایی نیستند و تنها باید یک نوع محصول غذایی به مردم ارائه دهند.

ایشان در ادامه به مسئله ارائه قلیان توسط برخی از اغذیه فروشی‌ها پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه استفاده از قلیان در جامعه ما ترویج شده، حال آنکه طبق ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است چه رسد به قلیان، طی جلساتی که با دادستانی داشته ایم بناست که موارد پرخطر، کم خطر و بی خطر را معرفی کنیم تا برخورد شود، متاسفانه جریمه شدن این مراکز به حل این مشکل کمکی نمی‌کند و باید پلمپ شوند و به هیچ وجه دوباره اجازه فعالیت مجدد به آن‌ها داده نشود، زیرا بازگشایی این مراکز به نوعی ترویج این معضل محسوب می‌شود.

صاحبی تصریح کرد: ما در صورت مشاهده و گزارش، موارد را به دادستانی معرفی می‌کنیم و بعد از این دیگر از حیطه وظیفه ما خارج است و مرجع قضایی در مورد آن‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.

وی فرهنگ سازی و آگاه سازی با ورود رسانه‌ها را از ضروریات حل این مسئله دانست و گفت: مردم وقتی از حق خود آگاه شوند، مراتب را گزارش می‌کنند و همچنین استفاده نمی‌کنند، ما حتی در کنار دانشگاه با این امر مواجه شدیم، با قلیان سرای که صاحبش دکترای روانشناسی داشته، افراد آگاه چرا؟ و اکثرا هم به دادگاه می‌روند و بعد از پرداخت جریمه درخواست نامه فک پلمپ می‌دهند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان در ادامه تاکید کرد: مردم در صورت مواجه شدن با این موارد می‌توانند به ما مراجعه نمایند و یا با شماره ۳۸۳۹۳۸۵۶ تماس حاصل فرمایند، موارد را به ما گزارش دهند و در رابطه با قلیان و کافه‌ها برخورد جدی می‌شود، ما قطعا پلمپ خواهیم کرد و فک پلمپی صورت نخواهد گرفت.

صاحبی در پایان خاطر نشان کرد: مکان‌هایی که فاقد پروانه کسب باشند از نظر هویتی ناشناس اند، نظارت بر آن‌ها از حیطه کاری ما خارج است و در صورت تخلف نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار