کد خبر: ۷۶۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹ 08 July 2019

اغلب مسائل حقوقی که باید هنگام معامله املاک مورد توجه قرار گیرد، مواردی است که در زمـان عقد قـرارداد و امضاء زیر هـرگـونه مبایعه نامه، سند، قرارداد مشارکت، اجاره نامه و ... لازم است رعایت شود ومعامله کنندگان حتما"باید از آن آگاه باشند. در این بخش موارد مورد نیاز شرح داده می‌شود.
در هر قرارداد چند نکته اصلی وجود دارد که ارکان آن قرارداد را تشکیل داده و بدون آن‌ها قرارداد‌ها مبهم و بلا اعتباراست.
۱ - نام و هویت معامله کنندگان: در هر قراردادی نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، و کد ملی، آدرس صحیح و تلفن، دو طرف قرارداد اعم ازخریدار یا خریداران، فروشنده یا فروشندگان، موجر، موجران، مستاجر یا مستاجران، کارفرمایان، پیمانکاران و... باید به طور دقیق مشخص و قید شود.
۲ - مورد معامله: درتمام قرارداد‌ها، قید دقیق مورد معامله لازم و اجباری است. به خصوص درکلیه قرارداد‌های مربوط به معاملات املاک قید پلاک ثبتی (شامل شماره‌های اصلی، فرعی، قطعه) آدرس دقیق پستی، شماره سند، شماره دفتر و تمام مشخصات مندرج در سند مالکیت، لازم الاجرا است به نحوی که بدون قید مورد معامله اصولا قرارداد‌ها اعتبارندارد.
۳ - مدت مورد معامله: در کلیه قرارداد‌ها مدت انجام معامله حتما باید روشن و واضح قید شود. تا درصورتی که مدت قرارداد به پایان برسد و طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، بر اساس دیگر بند‌ها عمل گردد، یا تصمیمات دیگری مطابق توافقات متعاملین انجام پذیرد.
۴ - قیمت مورد معامله: از ارکان مهم هرقرارداد قیمت مورد معامله است، به طوریکه در صورت درج نشدن قیمت مورد معامله در هر قراردادی به خصوص مبایعه نامه، اجاره نامه، قرارداد خرید و فروش هرنوع کالایی، آن سند از یکی از مهمترین اصول لازم برخوردار نیست.

مواردی که در با شرح داده شد اصول و ارکان تنظیم هر سند برای خرید و فروش و نقل و انتقـال است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت و در سند قید شود از جمله تاریخ انشاء یا امضاء هر سند، ملحقات و متعلقات دیگر مورد معامله مانند شماره‌های پرونده قبوض برق، آب، تلفن، گاز که دلیل بر وجود این متعلقات به همراه مورد معامله است، ذکر مواردی مانند انباری، پارکینگ اختصاصی (در صورت موجود بودن)، قید میزان پیش پرداخت، نوع و روش‌های پرداخت ثمن مورد معامله و هر نوع توافقات و شروط دیگری که در انجام معامله اثرگذار بوده و معمولا در بخشی از سند تحت عنوان ملاحظات نوشته می‌شود.
از موارد دیگری که در زمان عقد هر قرارداد یا بیع و یا تنظیم اسناد اجاره و... باد لحاظ شود، حصول اطمینان از مواردی است که در پایین آمده است.
مورد معامله مستحق الغیر نباشد: یعنی، آنچه برای معامله قرارداده شده بدون معارض باشد و شخص یا اشخاص حقوقی یا حقیقی دیگر، هیچ نوع مالکیتی در آن نداشته باشند.
مانند آنکه در پاره‌ای موارد سند مالکیت در دست اشخاص، اما در نهاد‌های دیگری مانند اداره اوقاف سوابقی از وقف موضوع مورد نظر موجود است، یا درمواردی که در سند مالکیت قید شده "تمام ششدانگ عرصه ملک به مساحت ... " باید مطمئن شد برای اعیانی همان ملک مالکیت جداگانه‌ای وجود نداشته باشد و دقت شود در زمان اقدام به خرید یا اجاره متصرف دیگری غیر از فروشنده، یا موجر مورد را در تصرف نداشته باشد.
همین طور دقت شود مورد معامله در وثیقه هیچ نهادی اعم از بانک‌ها، قوه قضائیه، اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر نباشد.
هویت مورد معامله دقیقا شناسایی شود: یعنی اگر مورد معامله و اسناد مربوط به رویت متعامل رسید دقت شود آنچه دیده شده همان است که در پایان معامله در اختیار متعامل قرار خواهد گرفت (در صورت نیاز از اداره ثبت اسناد محل تحقیق شود، پلاک ثبتی مندرج درسند متعلق به همان ملک رویت شده است یا خیر)
وضعیت و توان مالک برای انجام معامله به دقت بررسی شود: منظور از وضعیت مالک، سن، سلامت ظاهری، عدم زوال عقل و دارا بودن اختیار کامل مالک برای تصمیم گیری است.
در اکثر معاملاتی که یک مالک همراه تعداد کثیری از اقوام و دوستان خود در جلسات اولیه شرکت و افراد غیرمسئول در امــور مربوط مداخله می‌کنند، پایان خوشی برای ان متصور نخواهد بود.
منظوراز تـوان مالک، امکان انجام شدن معامله توسط وی است، (توصیه می‌گردد، نداشتن ممنوعـیت معاملاتی مالک توسط ارگان‌های دولتی احراز شده و سپس اقدامات بعدی صورت پذیرد.)

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار