مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش در تشریح فرایند ثبت نام در مدارس بر ممنوعیت اخذ شهریه در هنگام ثبت نام تاکید و اظهارکرد: در صورت دریافت شهریه در زمان ثبت نام اولیا می‌توانند شکایت خود را در سامانه نظارتی ثبت و در ادامه پیگیری کنند.
کد خبر: ۷۶۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 08 July 2019

ممنوعیت اخذ شهریه در هنگام ثبت نام مدارس به گزارش خبرگزاری تابناک  به  نقل وزارت آموزش و پرورش ؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش در تشریح فرایند ثبت نام در مدارس بر ممنوعیت اخذ شهریه در هنگام ثبت نام تاکید و اظهارکرد: در صورت دریافت شهریه در زمان ثبت نام اولیا می‌توانند شکایت خود را در سامانه نظارتی ثبت و در ادامه پیگیری کنند.

 زهرا مظفر بر ممنوعیت اخذ وجه اجباری هنگام ثبت‌نام تاکید کرد و از والدین خواست در صورت اخذ وجه اجباری، به سامانه‌های نظارتی مراجعه کنند.

وی در خصوص نحوه نظارت بر روند ثبت‌نام‌ها و اخذ هزینه به هنگام ثبت‌نام مدارس اظهارکرد: «کمیته‌های نظارت بر ثبت‌نام از اول تیر شکل گرفتند و بر اساس ماده ۹۱ و ۹۲ مدیریت خدمات کشوری سطوح ستاد‌های نظارت بر ثبت‌نام در مناطق، استان‌ها و کشور شکل گرفته است.»

مظفر تصریح کرد: بر اساس ماده ۹۱ و ۹۲ بازرسان ویژه به سطح ستادی، استانی، مناطق و مدارس مراجعه و وضعیت ثبت‌نام دانش آموزان را بررسی می‌کنند.

وی افزود: «سال گذشته بخشنامه‌های لازم را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و رعایت حقوق شهروندی که در آن‌ها بر تکریم اولیا و دانش‌آموزان تأکید شده است، به استان‌ها ارسال و امسال هم بر استمرار آنان تأکید کرده‌ایم.»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «تمام تأکید ما در بازرسی‌ها و بازدید‌ها این است که وجه اجباری هنگام ثبت‌نام به‌جز وجه بیمه به‌هیچ‌وجه مجاز نیست حتی برای وجه کتاب‌های درسی نیز تدبیری اندیشیده شده است که در سامانه‌های الکترونیکی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی این موضوع عملیاتی شود.

وی ادامه داد: «اپلیکیشن دریافت وجه کتاب نیز در حال طراحی است که اولیا با نصب روی موبایل شخصاً هزینه کتاب‌ها را به‌حساب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بریزند و سفارش کتاب دانش‌آموز خود را ثبت کنند. در مناطق محروم نیز که دسترسی به اینترنت وجود ندارد رقم سفارش کتب درسی مشخص است که به تابلو اعلانات مدارس نصب‌شده و اولیا بر اساس آن این وجوه را پرداخت می‌کنند.

مظفر اذعان کرد: «وجه اختیاری که در قوانین و توصیه‌های ما وجود دارد که در رابطه با لباس، سرویس ایاب و ذهاب و کلاس‌های فوق‌برنامه است که این کمک‌ها پس از شکل‌گیری مدرسه و انجمن اولیا و مربیان صورت می‌گیرد و در هنگام ثبت‌نام اخذ این هزینه‌ها ممنوع است.»

وی ادامه داد: اگر اولیای دانش‌آموزان با مواردی مانند اخذ هزینه به هنگام ثبت‌نام مواجه شدند می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های نظارتی مانند سامانه پاسخگویی به شکایت وزارت آموزش و پرورش در بخش ثبت نظارت و گزارش‌های مردمی، این موارد را گزارش و ثبت کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: «تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار گزارش مردمی در حوزه ثبت‌نام و بیش از هزار مورد ثبت شکایت از کل کشور داریم که دوستان ما نیز در حال بررسی گزارش‌ها و شکایات مربوط به امور ثبت‌نام مدارس هستند تا به مدارس موردنظر برای رعایت این موضوع تذکر داده شود.

وی افزود: پیگیر بخشنامه تکریم اولیا و دانش‌آموزان هستیم و آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا شرایطی را برای اولیا فراهم کنیم تا بتوانند در فضای امن و آرامش در تابستان ثبت‌نام دانش‌آموزان را انجام دهند.

مظفر اضافه کرد: «ثبت‌نام‌ها در پایه‌های ورودی وجود دارد یعنی ثبت‌نام در پایه‌های هفتم، دهم، ورودی دوره‌های اول و دوم متوسطه، پایه‌های اول ابتدایی صورت می‌گیرد و سایر پایه‌ها ثبت‌نام به‌صورت سیستماتیک از سوی مدرسه انجام می‌شود.

وی تأکیدکرد:مدارس هیات امنایی نیز مدارس عادی هستندو نباید به هنگام ثبت‌نام وجه نقدی از اولیای دانش‌آموزان دریافت کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «مدارس خاص مانند مدارس شاهد، تیزهوشان و غیردولتی نیز می‌توانند برای دریافت شهریه‌های مصوب اقدام کنند. شهریه‌های مصوب نیز باید بر روی تابلو اعلانات نصب و در معرض دید خانواده‌ها باشد، زیرا یکی از شاخص‌های ارزیابی ستاد‌های ثبت‌نام ما هنگام ورود به مدارس، این است که اطلاعات شهریه باید در معرض دید اولیا قرارگرفته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار