کد خبر: ۷۶۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 07 July 2019

هفته قبل کرمانشاه و سنندج آبستن دو اتفاق بزرگ فرهنگی بودند، دو مادر شهر کردنشین یکی میزبان کنگره بین المللی مشاهیر کرد بود و دیگری یک فرهنگسرا را در شهرش بنام یکی از مشاهیرش نمود و برای دیگر بزرگش بزرگداشت برپا نمود.

میرجلال الدین کزازی نامی ست مانداگار در عرصه زبان فارسی و به قول خودش پارسی، کزازی از آنانی نیست که خود را برای جمع بیاراید و به خواست روزگار تغییر رنگ دهد

تقدیر همزمان از وی و دکتر سلطانی و رونمایی رسمی از کتابش در کرمانشاه اتفاقی مبارک بود، زمانی که در روز بزرگداشت این عزیزان یکی با لباس کردی و دیگری با کراوات در مراسم حضور یافت و در ردیف اول در کنار مسئولان کت و شلوار پوش نشستند و شاید مهمتر از همه این اتفاقات پرتو کرمانشاهی بزرگ نیز پس از سه دهه در یک مراسم رسمی حضور یافت، ناخودآگاه بارقه‌ای از امید و باز شدن دریچه نگاه مسئولان و دوستی بیشتر با علایق مردمان درخشیدن گرفت.

اما در آن سوتر در سنندج به ناگه فوجی از مشاهیر کرد گرد هم آمدند از جراح و وزنه بردار و نویسنده و بازیگر گرفته تا موسیقی‌دانان بین المللی و. نامهایی، چون پروفسور معصومی و کیانوش رستمی در کنار قطب الدین صادقی و جلال الدین کزازی در کنار قله‌های بزرگی در هنر موسیقی، چون شهرام ناظری و کیهان کلهر ابهتی وصف ناپذیر به شهر سنندج و همایش بزرگش دادند، اما ناگهان نامی تمام دنیا را متوجه خود کرد.

مظهر خالقی پس از چهل سال به وطن بازگردانده شد، او نه در قامت یک خواننده عادی که در مقام یک اسطوره مورد استقبال مسئولان فرهنگی و سیاسی قرار گرفت.

استاندار شخصا به پیشوازش رفت و همه جا در برابرش فرش قرمز گسترانده شد، خالقی فراتر از یک خواننده همچون یک مفهوم به ایران بازگشت.

بزرگداشت کزازی و سلطانی و بازگشت پرتو و مظهر خالقی امید را در دو شهر بزرگ گستراند، امید به اینکه مشاهیر کرد گرامی داشته شده اند و گرامی‌تر نیز خواهند شد، امید به اینکه این بزرگان قبل از مرگشان پاس داشته شوند، امید به اینکه نام این عزیزان بر اماکن عمومی نهاده شود، امید به آنکه، چون اسمائیل سابور پس از مرگ به یاد نیایند و امید به این که..

این چراغ سبز فرهنگی را پاس می‌نهیم و باور داریم که حرکتی ست که می‌تواند دوستی و وحدت را تحکیم بخشد و اعتماد را به عرصه جامعه بازگرداند.

آشتی زیباست چه باهنرمندان چه با مردم و صد البته آشتی با هنرمندان قطعا منجر به آشتی با مردم خواهد شد پس هر چه سریعتر بهتر و نیکو تر.

 

آرش منصوری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرد
|
Germany
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
حرکت خوبی بود کاش در کرمانشاه هم چنین همایشی برگزار بشه هر چند در کرمانشاه بیشتر از تمام نقاط ایران کوته فکر وجود داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار