مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق ایران در سالن اجلاس سران آغاز شد و در ادامه رئیس مجلس، وزرای امور خارجه، دفاع، علوم، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان محیط‌زیست نیز به این مراسم پیوستند.
کد خبر: ۷۵۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 01 July 2019

در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن چه گذشت؟به گزارش تابناک  و به نقل از اتاق ایران مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق ایران در سالن اجلاس سران آغاز شد و در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، امیر حاتمی، وزیر دفاع، منصور غلامی، وزیر علوم، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی و عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به این مراسم پیوستند.

تجلیل از برگزیدگان و پیشکسوتان حوزه صنعت و معدن شامل ۵۶ نفر در ۱۵ رشته تخصصی از اولین برنامه‌های این مراسم بود که با حضور مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.




حذف دلار از ۳۵ درصد مبادلات ایران و ترکیه






در این مراسم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فشار‌هایی که امروز به ایران وارد شده فشار‌هایی از سوی امریکا نیست بلکه به خاطر شکست‌های مستمر این کشور در برابر ایران در منطقه است.

ظریف افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران علیرغم زنجیر‌هایی که به دستش زده بودند، در منطقه پیشروی کرد و قدرت و نفوذش در منطقه بالا رفت و در مقابل، امریکا منزوی‌تر شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: امریکا برای پیدا کردن حامی علیه ایران به هر وسیله‌ای متوسل شده و ناموفق بوده است به همین دلیل امریکا وادار شده از حربه اقتصادی استفاده کند که البته در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.

ظریف گفت: ایران اکنون در حوزه میدانی دچار ضعف نیست بلکه امریکا در بسیاری از کشور‌های منطقه شکست خورده و این در حالی است که در حوزه اقتصادی از فرصت میان‌مدت حضور و حاکمیت دلار بر دنیا استفاده کردند تا به ایران فشار وارد کنند، اما چین و روسیه تصمیم گرفتند تا به دلار معامله نکنند و بین ایران و ترکیه نیز ۳۵ درصد معاملات بدون حضور دلار صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیک‌ترین متحدان امریکا از این کشور در حال فاصله گرفتن هستند؛ ما ناگزیریم از طریق اتکای به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم. امریکا به ابزار اقتصادی روی آورده، اما ما می‌توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش امریکا را کمرنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه به‌درستی رهنمود فرموده‌اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر نشان داده در برابر احترام با احترام برخورد می‌کند و در مقابل فشار مقاومت می‌کند؛ درحالی‌که امریکا به مردم فشار وارد می‌کند و معیشت آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ اما ما به‌عنوان دولت و شما به‌عنوان صنعتگر، در برابر مردمی که همه‌چیز را وام‌دار آن‌ها هستیم، وظیفه داریم.

ظریف با بیان اینکه مردم بر گردن ما حق بسیاری دارند، افزود: باید تلاش کنیم تا با تأمین معیشت مردم مقاومت را به پیش ببریم؛ کارآفرینانی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها پیش رفته‌اند، توانسته‌اند در اقتصاد مؤثر باشند؛ ما اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری با مردم ایرانی با زبانی جز تکریم صحبت کند.

او تأکید کرد: فقط با نشان دادن اقتدار است که اگر لازم باشد در حوزه مذاکره نیز می‌توانیم آن‌ها را سر جای خود بنشانیم.





اتاق ایران آماده تدوین راهبرد توسعه صنعتی است







در مراسم روز ملی صنعت و معدن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز به‌عنوان نماینده بخش خصوصی به سخنرانی پرداخت و اعلام کرد: چنانچه دولت و مجلس به بخش خصوصی مأموریت دهند که راهبرد توسعه صنعتی را تدوین کند، با هزینه خود این کار را انجام خواهیم داد، اما به‌شرط اینکه قول دهند که پس از تدوین در کتابخانه‌ها خاک نخورد.

غلامحسین شافعی با اشاره به اینکه مطابق آمار‌های رسمی، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال گذشته از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۳ به ۱۲.۱ درصد رسیده است، افزود: این کاهش تأمل‌برانگیز است ضمن اینکه بر اساس آمارها، نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در ماشین‌آلات در سال ۹۷ منفی ۶.۹ درصد بوده که نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بسیار کم شده است.

شافعی نبود نظارت در اجرای قوانین را یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیری آینده دانست و گفت: بالاتر از مسائلی همچون حمایت از صنعتگران و کمبود نقدینگی‌ها، باید محیط کسب‌وکار را برای فعالیت‌های اقتصادی آماده کرد. دولتمردان اگر خوب گوش بدهند می‌شنوند که بسیاری از صنعتگران می‌گویند پول نمی‌خواهیم، بلکه زد و بند‌ها و سورپرایز‌های هر روزه را از جلوی پای ما بردارید.

رئیس اتاق ایران گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال حذف قوانین مزاحم است، اما ۱۰ برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی ما وجود دارد.

به گفته شافعی، بزرگ‌ترین مشکل واحد‌های صنعتی، بی‌ثباتی و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه است به‌طوری‌که تولیدکنندگان و صنعتگران برای فردای خود خواب راحتی ندارند.

او با بیان اینکه دشواری‌های تأمین مالی مسئله بزرگی است، گفت: هزینه‌هایی که در یک سال اخیر به بخش‌های مولد وارد شده ریسک فعالیت‌های این بخش‌ها را بالا برده و به همین دلیل بانک‌ها تمایلی به اعطای وام به این بخش‌ها ندارند.

رئیس اتاق ایران گفت: مطابق آمار‌های رسمی، سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی از ۳۱.۶ درصد در سال ۹۰، امروز به ۲۷ درصد رسیده و به همین دلیل باید بازنگری اساسی در سیاست‌های صنعتی کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم در حد توسعه صنعتی کشور نبوده، بر این اساس باید اصلاح مسیر انجام شود و یکی از راه‌های اصلاح مسیر، تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اجرای آن است.

شافعی گفت: امروز سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی کشور برای کار‌های غیر مولد، دلالی و واسطه‌گری است و تا زمانی که این سیستم به سمت تولید حرکت نکند، بی‌فایده است مگر اینکه همه با هم برای ایجاد یک نقطه آغاز جدید برای تغییر مسیر صنعتی کشور تلاش کنیم.






نقشه راه معدن و فعالیت‌های معدنی اجرا شود




 

در ادامه این مراسم، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز با تأکید بر پیگیری رفع مقررات مخل تولید و اجرای نقشه راه معدن و فعالیت‌های معدنی برای حمایت از تولیدکنندگان این حوزه، گفت: بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های توسعه اقتصادی نمی‌توانیم از پیشرفت صحبت کنیم، در بسیاری از تولیدات در رده‌های برتر دنیا هستیم و با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم.

او ادامه داد: روز ملی صنعت و معدن فرصت مغتنمی برای معرفی توانمندی‌های حوزه صنعت و معدن کشور است.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: وجود بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنعتی ظرفیت بسیار خوبی برای تأمین نیازمندی‌های مختلف است، با بهره‌گیری از توان تولیدی کشورمان، به سمت افزایش تولید و رفع بیکاری پیش برویم.

بهرامن با بیان اینکه با حمایت سران سه قوه می‌توانیم مسیرمان را برای رسیدن به قدرت اول منطقه و مسیر توسعه هموار کنیم، افزود: راه توسعه همه‌جانبه، پرداختن به توسعه صنعتی و معدنی است که بار سنگین آن بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی است.

این پیشکسوت حوزه معدن ادامه داد: بخش خصوصی سرمایه عظیمی در اقتصاد کشور است که باید برای تحقق توسعه اقتصادی از ظرفیت‌های آن استفاده شود. در این مسیر کمک به اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از اولویت‌های سال رونق تولید ضروری است ضمن اینکه پیگیری رفع مقررات مخل تولید در جهت حمایت از صنعتگران و معدن کاران و تولیدگران باید در دستور کار قرار بگیرد.




سفارتخانه‌ها در حوزه اقتصاد و تجارت فعال شوند





در ادامه، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عزممان بر این است که در این جنگ اقتصادی کمربندهایمان را محکم ببندیم، گفت: باید قبول کنیم که در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار هستیم و دشمن برای رسیدن به هدف خود برنامه دار؛ پس ما هم باید مثل تولیدکنندگان کشورمان که باوجود مشکلات زیاد، مردانه پای‌کار ایستاده‌اند، آستین‌ها را بالا بزنیم.

عزیز اکبریان افزود: در شرایط جنگ اقتصادی باید فرماندهی اقتصاد مقاومتی به سمت پنجره واحدی برود و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشور‌ها نیز در حوزه‌های اقتصادی و تجاری فعال شوند.

او با بیان اینکه هدف دشمن در جنگ اقتصادی، افزایش بیکاری و نارضایتی عمومی است، گفت: در جریان جنگ اقتصادی دشمن به دنبال کاهش مواد اولیه موردنیاز بنگاه‌های تولیدی و افزایش هزینه‌های تولید است و متأسفانه فعلاً ۶۵ درصد هزینه‌های تولید در بنگاه‌ها افزایش یافته است.

اکبریان با اشاره به اینکه دشمن می‌خواهد ریسک سرمایه‌گذاری را در کشور کاهش دهد، ادامه داد: افزایش قیمت‌ها، کاهش صادرات و کمبود مواد اساسی و موردنیاز مردم دیگر اهداف دشمن در این جنگ اقتصادی است.

این نماینده مجلس گفت: سهم صنعت از تسهیلات بانکی ۲۷ درصد است و با وضعیت کنونی، افزایش نقدینگی هم به سمت صنعت نخواهد رفت؛ به‌گونه‌ای که آمار‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ سال اخیر حداکثر رشد اقتصادی ۲.۲ درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد بوده است.

او با تأکید بر اینکه باید برای ورود نقدینگی به حوزه صنعت و تولید اقدام شود، افزود: سهم تولید از تسهیلات باید ارتقا یابد و برای این کار، بازنگری و رفع قوانین مخل تولید یک ضرورت است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با سوق دادن فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به سمت پنجره واحدی برود به‌گونه‌ای که تشریفات گمرکی برای حمایت از تولید کاهش یابد، به بنگاه‌های تولیدی تنفس مالیاتی بدهیم و از فعالیت‌های جزیره‌ای خودداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار