گزارش اختصاصی تابناک :
اشتیاق مردم برای تشرف به خانه خدا و انتظار ده ساله برای رسیدن به نوبت، باعث شده تا برخی بصورت غیرقانونی اقدام به خرید و فروش فیش حج کنند.
کد خبر: ۷۵۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 26 June 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک؛ سال‌هاست که فیش‌های حج (تمتع و عمره) خرید و فروش می شود و دلالان سودجو از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب می‌زنند و این درحالی است که مسئولین سازمان حج و زیارت به غیر قانونی بودن خرید و فروش فیش حج خارج از دفاتر خدمات زیارتی که فهرست آن در سایت سازمان موجود است بار‌ها تاکید کرده اند، اما متاسفانه هنوز شاهد آگهی‌های خرید و فروش غیر قانونی نصب شده روی دیوار‌ها و سایت‌های مختلف هستیم.


سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از خرید و فروش آزاد فیش‌های حج بخشنامه‌ای در سال ۹۱ صادر کرد که طبق آن نقل و انتقال این فیش‌ها به هر طریقی غیر قانونی اعلام شد.


درسال بعد ، سازمان حج به این سیاست کمی انعطاف بخشید و اعلام کرد: فروش فیش حج تمتع دارای اولویت تشرف در همان سال بلامانع است و فقط در دفاتر خدمات زیارتی سازمان که فهرست آن در سایت سازمان موجود است انجام می شود.


جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۱۳۹۴/۱/۲۴ در پاسخ به تعرض ماموران سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده ، با انتشار اطلاعیه رسمی اعلام کرد ، تا حصول اطمینان از تامین امنیت زائران ایرانی ، اعزام زائران عمره گذار تعلیق میشود، اما این موضوع هم باعث نشد معاملات فیش حج و عمره متوقف شود و حتی تمایل مردم برای خرید و فروش حج تمتع افزایش یافت.


خبرنگار تابناک جهت پیگیری این موضوع ، با رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه گفتگو کرد ، حامد دارابی ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن هرگونه خرید و فروش فیش حج خارج از دفاتر زیارتی مجاز گفت: ما طبق وظیفه از طریق حراست سازمان همه این موارد را کتبا به تعزیرات حکومتی اعلام کرده و برای چندین مورد نیز پرونده تشکیل و این افراد محاکمه شده اند، اما متاسفانه روز به روز مانند قارچ در حال افزایش هستند‌.


ایشان با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت دستگاه اجرایی نیست افزود: ما فقط میتوانیم از دلال‌ها به تعزیزات حکومتی شکایت کنیم که تا به حال بالغ بر دوازده مورد پرونده شکایت در تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی و منتظر صدور رای هستیم.


دارابی در خاتمه اظهار کرد: طبق قانون ، وظیفه ما شکایت، پیگیری موضوع و تذکر به مردم مبنی بر غیرقانونی بودن این خرید و فروش‌ها است، اما نوع برخورد ، وظیفه دستگاه قضایی است.


به گزارش خبرگزاری تابناک ، حال این سوال پیش می‌آید که چرا تاکنون تمهیدات و بخشنامه‌های سازمان حج و زیارت نتوانسته از خرید و فروش غیرقانونی حج جلوگیری کند؟ که امیدواریم مسؤلین مربوطه بخصوص دستگاه محترم قضایی در این خصوص اقدامات لازم را صورت دهند.

 

گزارشی از طاهره سعدی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار