این روزها در بسیاری از مناطق استان کرمان عطری خوش پیچیده، پرورش گلی خوش رنگ ولعاب که هم باعث رونق اقتصادی و هم کاهش مصرف آب شده است.
کد خبر: ۷۵۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 21 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،  دشت‌های کرمان این روز‌ها مملو از عطر گل و گلاب است.مزارع رنگین از گل‌های محمدی ، محصولی که اکنون سطح زیر کشتش به ۳۸۰۰ هکتار افزایش یافته و در کنار زیبایی و طراواتش به دلیل کیفیت بالای گل، افزایش دوبرابری صادرات را در کارنامه دارد.

پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سابقه گل محمدی در استان کرمان به بیش از ۸۰ سال می رسد و اکنون به صورت صنعتی ۱۸ سال است که این محصول باعث رونق زندگی کشاورزان، تولید کنندگان و صنایع تبدیلی این استان شده است.
وی گفت:نیاز آبی کم، زودبازدهی و سود مناسب حاصل از فروش و بازار مناسب داخلی و خارجی از مهمترین عوامل رونق و توسعه کشت این محصول در استان کرمان است.
ذهن متفکرفردی خلاق دشت‌های کرمان را به مکانی مناسب برای کشت گل محمدی تبدیل کرده است، به همت همایون صنعتی وهمسرش، بخش لاله زار بردسیر اولین منطقه‌ای بود که کاشت گل محمدی آغاز شد ونتیجه این تدبر هوشمندانه هزاران هکتار مزارع گل محمدی است که این روز‌ها در دشت‌های مختلف استان کرمان به ویژه در منطقه لاله زار و گلزار در شهرستان بردسیر روییده است.
همایون صنعتی که یکی از خیرین بنام کرمانی و موسس پرورشگاه صنعتی در شهر کرمان بود پس از اینکه فقر و محرومیت مردم منطقه و کشت گیاهان بی ثمر و گاه مضر را در منطقه‌ای خوش آب و هوا دید در میان شگفتی مردم و روستانشینان کشت گل محمدی را در لاله زار آغاز کرد.
این روز‌ها به جز لاله زار مزارع شهرستان‌های دیگر استان نیز به دنبال سوددهی بالای گل کاران به کشت این محصول روی آورده‌اند و این گل در اکثر شهرستان‌های شمالی استان کرمان کشت می‌شود .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با آغاز برداشت این محصول در استان، کار کشاورزان دربزرگترین کشتزار‌های گل محمدی و یکی از بزرگترین مجموعه‌های گل کاری ایران آغاز شده است و هم اکنون برداشت محصول نیز از سطح ۳۸۰۰ هکتار مزارع گل محمدی در حال انجام است و پیش بینی می شود ۷۵۰۰ تن گل امسال تولید شود.
وی افزود: با توجه به ارزش بالای اقتصادی کشت گل محمدی در منطقه لاله زار، گسترش کشتزار‌ها و حمایت از کشاورزان گل کار در دستور کار قرار گرفته است.
پورخاتون کشت گل محمدی و صنایع بالا دستی گل را از جمله زود بازده‌ترین کشت‌ها در استان و برخی از شهرستان‌های استان کرمان برشمرد و گفت: تغییرات آب و هوایی و سردسیر بودن منطقه شرایط مساعدی را برای کشت گل‌های مرغوب فراهم کرده است و هم اکنون بخش قابل توجهی از محصول برداشت شده در هر سال به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.
وی بیان داشت: هم اکنون ۱۲ مرکز فرآوری و کارخانه‌های گل محمدی در بردسیر و منطقه لاله زار در حال فعالیت است.
پورخاتون گفت: بخش قابل توجهی از اسانس محصول پس از فرآوری در کارخانه‌های داخلی به کارخانه‌های مطرح ادکن و عطر سازی اروپایی ارسال می‌شود و از این طریق ارز قابل توجهی نصیب کشور می‌شود.
وی توسعه این صنعت در شهرستان بردسیر را از سیاست‌های راهبردی جهاد کشاورزی دانست و افزود: حمایت از کشاورزان، توسعه صنایع و تسهیل صادرات و بازاریابی می‌تواند در افزایش سود دهی این صنعت تاثیرگذار باشد.
وی بیان داشت: هم اکنون لاله زار بردسیر پس از کاشان دومین قطب تولید گل محمدی در کشور است.

ارسال اسانس گل محمدی به اروپا

تولید گل کاملا ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی انجام می‌شود و یکی از دلایل اقبال کارخانه‌های مطرح اروپایی به اسانس گل محمدی لاله زار کرمان ارگانیک بودن محصول است.
با آغاز کشت این محصول بسیاری از گردشگران و مردم استان‌های هم جوار در انتظار برپایی جشنواره گل محمدی در بردسیر هستند.
شهرستان بردسیر در کنار توسعه بخش صنعت به صورت سنتی در زمینه کشاورزی نیز حرف‌های زیادی برای زدن دارد و از جمله پتانسیل‌های این شهرستان کشت زار‌های گسترده گل محمدی است که عملا موجب تحول در اقتصاد مناطق محرومی مانند لاله زار، گلزار، نگار و سایر مناطق این شهرستان شده است.
لاله زار یکی از مرتفع‌ترین منطقه مسکونی کشور در دامنه کوه‌ قرارا دارد که شرایط خاص و سردسیر بودن آن موجب شده است بهترین وضعیت آب و هوایی برای پرورش گل محمدی فراهم شود و هر سال نیز شاهد افزایش کشت این محصول توسط مردم منطقه باشیم.
بطوریکه اقتصاد مردم محروم منطقه نیز کاملا تغییر کرده است و سالانه میلیارد‌ها تومان از راه  کشت گل محمدی و در نهایت تهیه گلاب و اسانس عاید کشاورزان می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طی سال‌های گذشته محصول گلاب و اسانس به کشور‌های انگلیس، آلمان، فرانسه و سایر کشور‌هایی که در تولید ادکلن برند بین المللی دارند ارسال شده است.
وی افزود: هم اکنون گل محمدی بردسیر مشتری خاص خود را در جهان دارند و هرسال برای تهیه اسانس مورد نیاز به صادر کنندگان اسانس بردسیر مراجعه می‌کنند.
پورخاتون تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۰ تن گل، ۱۰ تن گلاب و یک لیتر اسانس تهیه می‌شود که در مجموع شاهد تولید بیش از ۲۰۰ لیتر اسانس هستیم.
وی افزود: برگزاری هرساله جشنواره سراسری گل محمدی در میان گلستان‌های لاله زار موجب رونق منطقه و توجه مردم شده است.
وی با اشاره به کیفیت این محصول گفت: طبق آزمایش‌های صورت گرفته کیفیت و خلوص محصول تولید شده در بردسیر بسیار مطلوب است و به همین دلیل هر سال برحجم مشتریان خارجی اسانس گل محمدی افزوده می‌شود.
پورخاتون گفت: یکی از دلایل افزایش کیفیت اسانس گل محمدی مطابق با آزمایش‌ها و اظهارات کارشناسان کارخانه از عطر سازی اختلاف دما در لاله زار است.
وی با اشاره به اینکه این منطقه عموما به عنوان سردترین مکان استان کرمان در ایام مختلف سال است دمایی مطلوب دارد و بهترین شرایط را برای کشت محصول فراهم کرده ضمن اینکه اختلاف دمای بین روز و شب نیز در لاله زار بین ۵ تا ۱۰ درجه است که بهترین وضعیت دمایی در راستای افزایش اسانس در گل‌های محمدی است.
وی با اشاره به تابستان های گرم کرمان گفت: منطقه لاله زار و بردسیر به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و گلزار‌های گسترده یکی از زیباترین مناطق کشور و استان کرمان برای توسعه گردشگری است.
پورخاتون گفت: تمام تلاش‌ها برای رونق دادن به منطقه و کشت و توسعه گل محمدی است  و این استان از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور،  رتبه دوم را دارد.
وی بیان داشت: استان کرمان دارای بیش از سه هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است.
پورخاتون  افزود: گل محمدی از گیاهان بسیار مقاوم بوده و اکثر شرایط آب و هوایی را تحمل می‌کند، نسبت به کم آبی مقاوم بوده و بسته به منطقه کشت شده بین ۷ تا ۱۵ روز یکبار در زمان گلدهی و ۲۰ تا ۳۰ روز یکبار در دیگر دوره‌های رشد آبیاری می‌شوند.
وی بیان کرد: این محصول صادراتی و ارزآور است و از سال سوم محصول می‌دهد و از سال چهارم تولیدی اقتصادی دارد.
افزایش سطح زیر کشت، کیفیت محصول تولیدی در استان کرمان و از همه مهمتر انگیزه کشاورزان برای کاشت و فرآوری آن، کرمان را به دومین استان گل خیز ایران تبدیل کرده است.
قادر مدیر کل گمرگات استان کرمان نیز گفت: به دلیل بازار مناسب و مشتریان خارجی که  ارزش کیفیت این محصول را می دانند اکنون صادرات این گل در استان ۱۷۵ درصد رشد را نشان می دهد.
وی افزود: از لحاظ وزنی هم این محصول ۱۴۶ درصد رشد داشته که نشان از این است مشتریان خارجی محصول کرمان، به کیفیت و ارگانیک بودن آن پی برده اند و همین موضوع سبب شده است توسعه کشت ، تولید و در نهایت افزایش صادرات را در استان شاهد باشیم.


گزارش از کلثوم نجفی کلیانی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار