کد خبر: ۷۵۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 18 June 2019

گذر از کوچه پس کوچه‌های قدیمی و بازار‌های سنتی همیشه با جذابیت و شیرینی خاصی همراه است، در گذر هر باره از این محلات اگر با دقت بنگری و کنجکاوانه قدم برداری، آنچه را که باید میابی.

بازار سنتی کرمانشاه معروف به تاریکه بازار، گنجی را در خود دارد، گنجی که در پس بساط دست فروشان و لباس‌های محلی از نظر‌ها پنهان است، حمام حاج شهباز خان بنایی که تاریخ در رگهایش جریان دارد.

حاج شهبازخان پسر منوچهر بیگلربیگی یکی از رجال سیاسی دوران قاجار است که علی رغم این بنای کمتر دیده شده، مسجدی پر رونق و با شکوه هم دارد که همه ساله در ماه مبارک رمضان مأمن و مأوا خیل عظیمی از مشتاقان می‌باشد.

این بنا در سال ۱۲۸۵ ه. ش. ساخته و در دی ماه ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، حمام تاریخی حاج شهباز خان همانند بسیاری از حمام‌های دوره قاجار شامل سربینه یا رخت کن، گرم خانه و خزینه آب سرد و گرم است و تمامی ویژگی‌های معماری حمام‌های تاریخی را دارا می‌باشد.

این بنای تاریخی جذاب که مدتهاست بسته بودنش در دستور کار قرار گرفته، قرار است "مرکز خلاق " صنایع دستی شود و اتفاقات خوبی در جهت توانمند سازی صنایع دستی استان در شرف وقوع است، اما چرا اینقدر در سکوت، چرا اینقدر پنهان؟

روا نیست چنین اثر تاریخی ارزشمندی حتی درب ورودیش از دیده‌ها پنهان بماند، داخلش قرار است دستخوش تغییرات مثبت شود چرا بیرونش محل تجمع دست فروشان شده؟ از طرفی میتوان با نصب یک تابلو یا بنر اطلاع رسانی از روند اجرای پروژه شفاف سازی نمود و جای مواجه شدن با دربی پنهان و بسته، انتظار افتتاح پروژه‌ای ارزشمند را به مردم هدیه داد و گفت: حمام حاج شهباز خان مسکوت نیست، قرار است گرمتر از قبل به رسالت خود ادامه دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار