طی سال جاری؛
طبق اعلام انتظامی استان ایلام طی سال جاری بر اساس گزارش های ارسال به دستگاه انتظامی تاکنون ۶۰۰ هکتار از جنگل ها، مراتع و اراضی کشاورزی استان ایلام طعمه حریق شده است.
کد خبر: ۷۵۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 17 June 2019

  استان ایلام که دلیل وجود زیبایی های طبیعی از جمله ۶۴۰ هزار هکتار جنگل به عروس زاگرس در کشور شهرت دارد، چندین سال است با مشکل بزرگ آتش سوزی مواجه است.

آتش سوزی های گسترده طی هفته های گذشته به خصوص در مراتع و مزارع کشاورزی استان ایلام باعث شده بسیاری از محصولات زمین های کشاورزی مردم در مناطق مختلف استان به دلیل آتش سوزی خسارت های فراوانی ببینند.

روزی نیست که آتش سوزی در مزارع کشاورزی استان گزارش نشود، البته بی احتیاطی بعضی از کشاورزان در آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی هم باعث آتش سوزی های گسترده می شود، همین آتش سوزی به مراتع و جنگل های استان نیز سرایت می کند.

هفته های گذشته تقریباً در همه شهرستان های استان آتش سوزی گزارش شد و حتی در شهرستان دره شهر یک نفر در حین خاموش کردن آتش جان خود را از دست داد.

طبق اعلام انتظامی استان ایلام طی سال جاری بر اساس گزارش های ارسال به دستگاه انتظامی تاکنون ۶۰۰ هکتار از جنگل ها، مراتع و اراضی کشاورزی استان ایلام طعمه حریق شده است.

تاکنون به دلیل آتش سوزی بقایای محصولات کشاورزی و مراتع استان چند نفر نیز دستگیر شده است.

آتش زدن بقایای گیاهی سبب آلودگی محیط زیست می شود و براساس ماده ۶۸۸ قانون تعزیرات، آلودگی محیط زیست جرم بوده و تا یک سال حبس برای آن دیده شده است.

طبق اعلام دادگستری های شهرستان های استان، درباره برخورد قانونی با افرادی که این کار را انجام می دهند اطلاع رسانی شده و به همین علت از امسال برای کسانی که این افراد پرونده قضایی تشکیل می شود.

یکی از کشاورزان ایلام اظهار داشت: امسال بسیاری از کشاورزان استان در وقت برداشت به علت سومدیریت جهاد کشاورزی ایلام در تامین کمباین‌، با خسارت های فراوان به دلیل آتش سوزی های سطح مزارع روبرو شدند.

عباس غلامی عنوان کرد: امکانات مهار آتش در مناطق مختلف استان ایلام کم است، از مسئولان درخواست داریم آتش نشانی، بالگردهای آب پاش در این مواقع آماده باش باشند و نگذارند زمین ها و مراتع دام ها آتش بگیرد.

وی افزود: هر چه محصولات کشاورزی از جمله کاه و گندم و جو برای دام ها جمع کرده بودیم همه آنها در آتش سوخته است.

این کشاورز تصریح کرد: مراتع که با پوشش علفی مناسب می تواند بهترین مکان برای دامداران باشد، متاسفانه بازهم دچار آتش سوزی می شوندف این آتش سوزی ها باعث خسارت به شبکه های آبرسانی داخل مزارع نیز شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۸۷ درصد مساحت استان با دو میلیون هکتار منابع ملی شامل ۶۴۲ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار مرتع نیازمند همکاری مردم در بحث آتش سوزی است است.

رضا احمدی با اشاره به شناسایی ۹۰ نقطه بحرانی با ۴۵۰ هزار هکتار مستعد آتش سوزی در ایلام، افزود: منابع طبیعی استان ایلام تمهیدات لازم از جمله راه دسترسی، نصب کانکس، تانکر آب، دمنده و… در مناطق فوق بحرانی انجام داده است.

احمدی عنوان کرد: ۱۵ گشت ۱۰ نفری شامل نیروهای آموزش دیده و واکنش سریع در ۱۰ شهرستان استان ساماندهی شده و از محل اعتبارات ملی ۴۰ قلم تجهیزات برای اطفای حریق تهیه و به مناطق بحرانی منتقل شده اند.

وی اظهار داشت: تمام مولفه های آتش سوزی در استان وجود دارد چراکه پوشش گیاهی استان نسبت به سال های گذشته ۴ تا ۱۰ برابر و از طرفی دمای هوا هم ۲ الی ۳ درجه افزایش یافته است.

وی بیان داشت: طبق بررسی‌های دقیق کارشناسان منابع طبیعی استان ایلام در هیچ نقطه ای از استان امکان آتش سوزی طبیعی وجود ندارد و تقریباً همه آتش سوزی ها به واسطه سهل انگاری افراد صورت می گیرد.

احمدی عنوان کرد: طبق بررسی‌های دقیق انجام شده ۹۵ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل ها عامل انسانی دارد.

وی افزود: سه خط تلفن ۱۱۰، ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ به صورت رایگان آماده دریافت گزارش های مردمی در خصوص حریق در مراتع و جنگل ها است.

با توجه به بارش های متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمامی دشت ها و کوه های استان ایلام، بزرگترین خطری که در دامان طبیعت در کمین است، خطر آتش سوزی است.

بنابراین ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند از روشن کردن آتش جدا خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند./ع

 

 

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار