حجت الاسلام رحیم جعفری در گفتگو با تابناک:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک استان، طرح پیش بینی اشتغال زایی حوزه فرهنگ و هنر استان با یک هزار و هفتاد و یک شغل، تحکیم زیر ساخت‌ها، هویت سازی خاص ادبیات و زبان کردی، تجلیل از شخصیت‌ها و مشاهیر تاریخی استان را از اولویت‌های کاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 11 June 2019

حجت الاسلام و المسلمین رحیم جعفری مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک ضمن اشاره به ۱۰ محور اصلی جهت اجرای برنامه ها گفت : یکی از محورهای مهم ما احیای هویت، بخصوص هویت های خُردی که در اقلیم استان وجود دارند بوده که نمونه عینی تحقق آن را میتوان شهرستان محوری شدن فعالیتهای فرهنگی و هنری عنوان کند.

وی در ادامه با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت شهرستانها در دورهای قبل گفت : در راستای احیای هویت های استان کرمانشاه برای هر شهرستان متناسب با شرایط فرهنگی ، سیاسی، تاریخی که دارند حداقل یک برنامه تعریف شد و ۵۰ درصد منابع مالی از اعتبار استان تامین گردید و تامین  ۵۰ درصد هزینه ها به خود شهرستان سپرده شد.

ایشان ضمن عنوان اولویت واگذاری برنامه ها به خود اصحاب فرهنگ و هنر گفت : برنامه ریزی شده که تمام فعالیتهای فرهنگی و هنری را در قالب یک تفاهم نامه به مؤسسات مجوز دار بسپاریم، از دیگر اولویت های ما ایجاد یک تعامل سازنده بین دستگاههای فرهنگی بخصوص در سطح شهرستانها و مرکز استان است تا بتوانیم به یک مشارکت عمومی در حوزههای مختلف برسیم، حتی در این زمینه یک تفاهم نامه بین اداره فرهنگ و ارشاد ، شهرداری و میراث فرهنگی شکل بگیرد.

وی اتکا به اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه تولید ، طرح برنامه ، اجرا و همچنین نیروی انسانی برای بحث مدیریت اداره کل در سطح استان را از جمله موفقیت های اداره فرهنگ و ارشاد عنوان کرد و گفت : پژوهش محوری بودن برنامه ها و تجلیل از شخصیت ها ، پیشکسوتان و چهره های ماندگار را جزو برنامه ها و اولویت های خود می‌دانیم.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اجرای تخصصی فعالیت ها در بحث هویت سازی فرهنگی گفت : در این راستا ۵ خانه در ۵ شهرستان احداث شده، خانه تنبور در گهواره ، خانه مور در هرسین، خانه هوره در اسلام آباد غرب ، خانه دف در پاوه و خانه سیاچمانه در نوسود و نودشه، که با افتتاح هر یک از این خانه ها هویت های مختلف اقلیمی در منطقه کرمانشاه در بخش هنری شکل گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به بحث اشتغال زایی گفت : امیدواریم و انتظار داریم این ظرفیت هنری به ۵ پروژه و طرح اشتغال زا تبدیل شود و افرادی که اهل کار هستند طرح هایشان را ارائه داده و از تسهیلات بخش اشتغال زایی استان هم بهرمند شوند و در سال ۹۸ پیگیر یک هزار هفتاد و یک شغل طی یک طرح پیش بینی اشتغال زایی حوزه فرهنگ و هنر دراستان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمرکز بر اجرای برنامه در شهرستانها و اجرای برنامه های فجر در زمینه های فیلم، تئاتر ، موسیقی ، مد و لباس گفت : در چند بحث به مرکز استان توجه شد، یکی توجه به زیر ساخت های فرهنگی و هویت سازی انجمن ها و مؤسسات که نمونه بارز آن را می توان انجمن شعر و ادب معرفی کرد، بحث بعدی زیر ساخت های فرهنگی به معنای اماکن است که بیش از ۳۷ هزار متر مربع فضای فرهنگی در سطح استان داریم و دقیقا به همین میزان هم پروژه داریم که از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری اعتباراتش پیش بینی شده و معدل پیشرفت این پروژه ها ۸۵ درصد است که برخی از آنها هم آماده بهره برداری و افتتاح اند.

ایشان در بحث زیر ساخت ها با اشاره به کمرنگ شدن فضای صمیمی و با محبت بین اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه، احیای این مهم را یک زیر ساخت عنوان کرد و افزود : امیدواریم بتوانیم این زیر ساخت را که به معنای ایجاد فضای محبت ، همدلی ، صمیمیت، ارتباط خوب و مطالبه گرانه برای توسعه استان است تقویت کنیم.

جعفری در ادامه ضمن اشاره به پیگیری راهبردهای ۱۰ گانه اعلام شده در سال جاری گفت : برنامه های جدید در راستای تحقق اهداف گفته شده پیگیری می شود که می توان به تجلیل از شخصیت های برجسته تاریخی همچون یار محمدخان کرمانشاهی ، میرزا احمد کرمانشاهی، میرزا رضا کلهر ، خانواده جلیلی و...اشاره کرد، مبحث بعدی هویت سازی خاص برای ادبیات کردی است که در سال جاری از اولویت ها بشمار می رود.

وی با اشاره به ماهیت  هدایتی، حمایتی و نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادرات آن گفت : نظارت دو بخش دارد، یکی نظارت کلی و عمومی است که یا گزارشی داده می شود و یا خودمان با یک مسئله مواجه می شویم و از طریق هماهنگی با دستگاههای مربوطه پیگیری صورت می گیرد اما یک نظارت های فنی و تخصصی هم وجود دارد که مستمر است و در زمینه مجوزهای صادر شده چه برای برنامه ها و جشنواره ها و چه برای مطبوعات و مؤسسات و... همواره در حال اجراست.

ایشان ضمن اشاره به فعال بودن شورای پژوهشی در استان کرمانشاه گفت : در سال ۹۷ دانشنامه استانی با ۱۴ محور و ۸۰۰ موضوع توسط این شورا تدوین شده که با مساعدت شورای برنامه ریزی توسعه استان و دریافت اعتبار لازم آماده چاپ است، این دانشنامه با توجه به گستردگی که دارد اطلس فرهنگی را هم شامل می‌شود و این در حالی است که کار اطلس فرهنگی در کرمانشاه ناقص مانده.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در سالروز رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در مورد بحث مقاومت گفت : مرصاد یکی از نمادهای تاریخی، حماسی و مقاومتی استان است، در خصوص بحث مقاومتی که رهبری مطرح کردند باید یک جریان فرهنگی و رسانه ای شکل بگیرد که انشاءالله ما در این خصوص جشنواره و برنامه هایی در گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین و همچنین جشنواره تئاتر مرصاد را خواهیم داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار