رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه بیش از یک میلیون تن حجم تولیدات بخش کشاورزی استان با ارزش ریالی بالای 4000 میلیارد تومان است، ادامه داد: در این سه چهار ساله‌ی اخیر، حجم کار قابل مقایسه با هیچ دوره ای از تاریخ کشاورزی نیست.
کد خبر: ۷۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 31 May 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛محمد تراب میری اظهار کرد: مهمترین رسالت بخش کشاورزی امنیت غذایی به عنوان مهمترین مولفه‌ی امنیت ملی و در واقع نمایش تلاش برای جایگزینی نفت در اقتصاد کشور است.

وی گفت: بدون شک یکی از مزیت‌های عمده ایلام در بخش کشاورزی است چون از اقالیم متفاوت و منابع آبی متنوع، منابع طبیعی ارزنده برخوردار است و بیش از 640 هزار هکتار جنگل مستعد داریم که می‌تواند در خدمت توسعه پایدار استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: از نظر مساحت از استان‌های کوچک هستیم اما تولیدات ما در سطح کشور قابل قبول است.

میری با بیان اینکه بیش از یک میلیون تن حجم تولیدات بخش کشاورزی استان با ارزش ریالی بالای 4000 میلیارد تومان است، ادامه داد: در این سه چهار ساله‌ی اخیر، حجم کار قابل مقایسه با هیچ دوره ای از تاریخ کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: بیش از 2000 میلیارد اعتبار ملی در طرح‌های استان هزینه شده که بخش اعظم آن مربوط به طرح احیاء اراضی ایلام و خوزستان است که در فاز اول 47 هزار هکتار شبکه مدرن و 17 هزار تجهیز و نوسازی اراضی آن به پایان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: 320 هزار هکتار از سامانه گرمسیری در استان ایلام واقع است که کار آن تا دو سه ماه آینده به اتمام می‌رسد و در بحث تامین آب، پروژه‌های مختلفی داریم که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر نیز در حال انجام است و در محروم ترین نقاط استان مانند زرین آیاد و هلیلان و موروری سیروان و بدره پروژه‌های تامین آب آغاز شده‌اند و با عنایت استاندار پروژه های تامین آب تامین اعتبار شده‌اند که امیداریم سال 98 و 99 این پروژه‌ها به پایان برسد.

میری ادامه داد: در حوزه دام و طیور سه برابر مصرف استان گوشت قرمز و سفید و 1.5 برابر مصرف استان شیر تولید می‌شود. عسل استان ایلام از نظر کمیت آنچنان نیست ما از نظر کیفیت در کشور برند است.ما در حوزه دام کار اصلاح نژاد 10 هزار راس گاوهای بومی را شروع کردیم که گوشت و شیر در این زمینه دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف بحث تولید روغن است، ما سالانه بیش از 4 میلیارد دلار ازز برای واردات روغن هزینه می‌شود، وزارت جهاد کشارزی با توجه به این وضعیت برنامه ای 10 ساله را تدوین کرد که این میزان وابستگی بالای 90 درصد را پایین بیاورد و ضریب خودکفایی را بالا ببرد.

میری ادامه داد: استان ایلام طی این سه سال از نظر تولید روغن به خودکفایی رسید امسال 20 هزار تن کلزا معادل 9 هزار تن روغن تولید شده و اولین استانی هستیم که در بححث روغن خودکفا شده‌ایم.

وی گفت: استان ایلام، در محصول گندم استان ایلام پایلوت بذر اصلاح شده است و در سال گذشته 25 هزار تن بذر اصلاح شده گندم در اختیار زارعان قرار گرفت و به سه استان هم بذر صادر کردیم و رتبه اول کشور در زمینه تولید بذر اصلاح شده را کسب کردیم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه 34 هزار هکتار از مزارع ما تحت تاثیر سیل بود و از 10 تا 100 درصد خسارت دید، مزارع حاشیه‌ی سیمره و بخشی از مزارع حاشیه «دویرج» به صورت کامل از بین رفت و خیلی از مزارع هم خسارت دیدند اما تولید گندم ما امسال به مرز 300 هزار تن خواهد رسید که یک رکورد محسوب می‌شود و در مجموع 480 میلیارد تومان پول به کشاورزان پرداخت شده است.

میری تصریح کرد: در نخود و حبوبات، متوسط تولید نخود در استان 500 کیلوگرم در هکتار بود که آن هم با مشقت به دست می‌آمد و تمام کارها با دست انجام می‌شد، که این عملیات مکانیزه شد و محصول برداشتی از هر هکتار به 1850 کیلوگرم رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سیل فروردین در مجموع 505 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد و خسارت‌های ایلام به عنوان پنجمین استان به ترتیب میزان خسارت در سطح ملی ثبت شده است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار