گزارش تابناک از شکست آمریکا در طبس
در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۹ بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.
کد خبر: ۷۳۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴ 27 April 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک،کارتر در جلسهٔ اضطراری شورای امنیت ملی آمریکا گفت : که به نظر من زمان اقدام فرا رسیده‌است، چراکه امکان خلاصی گروگان‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد و ما بایستی حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانی آن هم تهیه شود؛

وی ادامه داد: «ما باید برای آزادی گروگان‌ها وارد عمل شویم و عملیات در اولین فرصت ممکن باید آغاز شود.»

شرح این عملیات نظامی

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند، در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند که در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد. در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد هم روی زمین باقی گذاشته می‌شوند، نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

پس از این اتفاق، امام خمینی در پیامی گفت : «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.»

 

انقلاب دوم دانشجویان، برای کاخ سفید گران تمام شد

امیر فرهاد آریانفر فرمانده قرارگاه منطقه ای نزاجا در غرب کشور درخصوص سالگرد حمله نظامی آمریکا به ایران و شکست عملیات طبس در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت : تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ ابان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که با اسارت گرفتن ۵۳ نفر از جاسوسان آمریکا به پایان رسید و امام خمینی (ره) از آن بعنوان انقلاب دوم یاد کردند آن چنان ضربه ای به حیثیت آمریکا وارد کرد که سیاسیت های استعمار گرانه آنها را از هم پاشید و کاخ سفید را بر آن داشت که به هر نحو ممکن این مسئله را حل کند.

آریانفر افزود : آمریکای ها در صدرصد آمدند گروگان ها را آزاد کنند و نیروی بنام دلتا را پرورش و آموزش دادند و حتی شبیه سازی عملیات را نیز در آموزش ها و تمرینات نظامی خود انجام دادند و به نوعی به موفقیت صدر صدی این عملیات اطمینان داشتند که نهایتا دچار قهر الهی شدند، بالگردهای آنها در هنگام پرواز و ساعات عملیات بهم خورد و سرنشینان آن دچار سانحه شدید می شود که کل عملیات تحت شعاع این حادثه که نشان از قهر الهی است قرا می گیرد.

این امیر ارتش افزود : با برخورد بالگرد ها به یکدیگر، آنها تلاششان این بود نیروهای خود را نجات دهند و منطقه را ترک کنند که به لطف خداوند طوفانی حادث شد و این عملیات با شکست روبه رو گردید و این قهرالهی اجازه نداد پیروزی انقلاب دوم به کام ملت ایران تلخ شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار