مسؤول نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت:با توجه به بارندگی‌های اخیر، این تالاب در وضعیت بسیار مطلوبی نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۳۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 14 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس،آذر ولی‌زاده، اظهار داشت: تالاب هشیلان به عنوان تنها تالاب استان کرمانشاه با توجه به اینکه آب آن از طریق چشمه‌های سرآب سبزعلی و به صورت چشمه‌های جوشان تامین می‌شود، در سال‌های اخیر به علت کاهش بارندگی‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی با مشکلاتی مواجه شده بود، اما بارندگی‌های اخیر سطح دبی آب ورودی به تالاب را افزایش داده و جان دوباره‌ای به آن بخشیده است.

مسؤول نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه به وجود پرنده‌های مهاجر در این تالاب اشاره و بیان کرد: با توجه به افزایش آب ورودی به تالاب هشیلان شاهد حضور گونه‌های مختلف پرندگان همچون اردک سرسبز، خوتکا، اردک ارده‌ای، گیلار، خوتکای پر سفید و ... در منطقه تالاب هستیم که علاوه بر زیبایی بخشی به تالاب، نوید حال خوش آن و افزایش عمق آب این تالاب را می‌دهد.

*تلاش برای معرفی تالاب هشیلان به‌عنوان یک مدل بین‌المللی

وی در خصوص آخرین شرایط ورود به کنوانسیون رامسر و معرفی تالاب هشیلان به عنوان یک مدل بین‌المللی، گفت: بزرگترین مشکلی که در راه ثبت این تالاب وجود دارد، وجود املاک شخصی اطراف تالاب است و اداره‌کل و محیط زیست استان با تعریف بودجه مورد نیاز، قصد خرید این املاک و برطرف کردن موانع پیش روی ثبت تالاب را دارد.

ولی‌زاده ادامه داد: سال گذشته اعتبارات خوبی در این راستا تعریف شد و در سال جاری نیز اعتبارات لازم برای پیشبرد این امر در نظر گرفته است و امیدواریم با همکاری و همراهی مردم منطقه اسباب پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون رامسر و معرفی این تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی را ایجاد کنیم.

*هرگونه ساخت و ساز در اطراف تالاب هشیلان ممنوع است

مسؤول نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص شرایط ایجاد منطقه گردشگری در اطراف تالاب، خاطرنشان کرد: هرگونه ساخت و ساز در اطراف تالاب ممنوع است، اما می‌توان گردشگری بومی‌گردی با استفاده از امکانات و تجهیزاتی که قابلیت نصب سریع و جمع‌آوری بدون آسیب رسانی به محیط زیست را در منطقه ایجاد کرد.

گفتنی است، تالاب هشیلان در 26 کیلومتری جاده کرمانشاه به روانسر در دهستان الهیارخانی با مساحت تقریبی 450 هکتار میزبان گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار