رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرپلذهاب گفت: در فاز دوم مرمت پایانی چشمه تاق‌های زیج منیژه، مرمت و بازسازی دو چشمه تاق باقی مانده این بنا را آغاز کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۳۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 14 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مظفر غلامی ، بابیان اینکه زیج منیژه یکی از سالم‌ترین بناهای به جا مانده از عهد ساسانی است که در روستای توریستی پاتاق واقع شده، عنوان کرد: این بنا جمعا 19 چشمه تاق دارد که به دلیل فرسودگی ناشی از گذشت زمان، طی یک دهه گذشته به تدریج مرمت‌هایی روی آنها انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته در فاز اول مرمت پایانی چشمه تاق‌ها، دو چشمه تاق مرمت شد و امسال نیز دو چشمه تاق باقی مانده در ضلع جنوبی بنا مرمت و بازسازی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی سرپل ذهاب عنوان کرد: باتوجه به اینکه چشمه تاق‌های این بنا ساخته شده از سنگ‌های رودخانه‌ای و گچ نیم کوب است، لذا مرمت آنها کار بسیار دشوار و زمانبری می باشد.

وی میزان اعتبار اختصاص یافته به مرمت و بازسازی این بخش از بنا را طی سال گذشته دو و نیم میلیارد ریال عنوان کرد.

غلامی یادآور شد: بحث تعیین حریم بنا و تملک زمین‌های اطراف آن نیز از جمله اقداماتی است که از سال 97 برای این اثر تاریخی در دستورکار قرار گرفت.

وی در ادامه از دیگر فعالیت‌های مرمتی انجام شده در بناهای این شهرستان طی سال گذشته یاد کرد و گفت: در زلزله و پس لرزه های بزرگی که طی سالهای 96 و 97 داشتیم، راه دسترسی به بنای تاریخی تاق گرا مسدود شد که از محل اعتبارات سال گذشته این مشکل را برطرف کردیم.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب همچنین درخصوص تسهیل راه دسترسی به آبشار پیران گفت: طی سال گذشته به دلیل زلزله وامسال نیز به دلیل بارش‌های سیل آسا چندین بار راه دسترسی به این جاذبه گردشگری بسته شد که هربار اقدام به بازگشایی آن کردیم.

وی اضافه کرد: باتوجه به ریزش مداوم کوه در مسیر دسترسی به این جاذبه در حال حاضر به فاصله 800 متر مانده به محوطه آبشار اجازه ورود خودروها را نمی‌دهیم، اما گردشگران می‌توانند پیاده این مسیر را پیمایش کنند تا از دیدن زیبایی‌های آبشار پیران لذت ببرند.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: بارش‌هایی که از ابتدای امسال داشتیم، باعث خروش چشمه‌های فصلی آبشار پیران شده و این آبشار را دیدنی‌تر از هر زمان دیگری کرده است، بگونه‌ای که در روزهای پایانی هفته شاهد حضور گردشگران زیادی در این منطقه هستیم.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار