رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه گفت: پرداختن به بازی‌های بومی محلی بهترین فرصت برای ایجاد فضای همدلی در ایام عید و فاصله گرفتن از معضل دنیای مجازی در خانواده‌ها است.
کد خبر: ۷۲۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 05 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس،بهرام بهروش ، اظهار داشت: عید نورزو نیز همانند بازی‌های بومی محلی برگرفته از سنت‌ها و تمدن قدیمی ما ایرانیان است و پرداختن به بازی‌های بومی و محلی بهترین فرصت برای ایجاد یک فضای مفرح و پرنشاط در گردهمایی‌های خانوادگی در این ایام است.

وی با اشاره به ساختار بازی‌های بومی محلی، یادآور شد: بازی‌های بومی محلی همواره به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یک فضای به دور از خشونت‌، شور و نشاط، همدلی و همراهی را به خانواده‌ها هدیه می‌دهند و خانواده‌های ایرانی می‌توانند با پرداختن به این بازی‌ها در ایام عید از فضای مجازی فاصله گرفته و از با هم بودن لذت ببرند

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان کرمانشاه با بیان این مطلب که پرداختن به فضای مجازی تبدیل به یک معضل در خانواده‌ها شده است، ادامه داد: امروزه در بسیاری از خانواده‌های شهری و حتی روستای شاهد از هم گسیختگی خانواده توسط فضای مجازی هستیم به طوری که افراد خانواده ملاقات‌های حضوری را با پیام‌های مجازی عوض کرده‌اند و این مساله عواقب بسیار بدی را متوجه خانواده‌ها کرده است.

وی ادامه داد: با هم بودن در خانواده‌ها یکی از مزایای ایام عید است و پرداختن به بازی‌های همچون «قمچان» که با استفاده از چند سنگ کوچک صورت می‌گیرد، «دال پلان» که توسط و تیم و با پرتاب سنگ به طرف سنگ‌های چیده شده طرف مقابل انجام می‌شود، «هفت سنگ» که با استفاده از یک توب و چند سنگ که بر روی هم قرار می‌گیرند انجام می‌گیرد و... می‌تواند به ایجاد نشاط و همدلی در این فضای با هم بودن و فرار از زندگی ماشینی و دنیای مجازی بسیار کمک کند.

بهروش با اشاره به تنوع بازی‌های بومی محلی، یادآور شد: بیش از 100 نوع بازی محلی در استان کرمانشاه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در محیط همدلی و با حفظ حریم‌ها، بدور از خشونت اجرا می‌شود و بسیاری از آن‌ها نیازمند وسیله، امکانات و با هزینه بسیار کمی هستند و این یک فرصت بسیار خوب برای همه مردم کرمانشاه است.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: فضای با هم بودن بسیار محدود است و امیدوارم در ایام عید خانواده‌ها این فرصت را غنیمت شمرده و از آن کمال استفاده را ببرند.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار