معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با انتقاد از سیاست زدگی بیشتر حوزه های کاری کشور گفت: برای برداشتن موفق گام دوم انقلاب باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم.
کد خبر: ۷۲۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲ 05 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا پورعابدی ، جهاددانشگاهی را بزرگترین نهادهای علمی کشور عنوان کرد و افزود: این نهاد عمدتا در حوزه پژوهش های کاربردی و توسعه ای فعالیت دارد و مهم ترین ماموریت آن شناسایی چالش های موجود در سطح جامعه و ارائه راه حل های فناورانه برای رفع آنها است.

به گفته پورعابدی در حال حاضر 23 پژوهشکده، سه پژوهشگاه، 147 گروه پژوهشی و 117 مرکز خدمات تخصصی در سطح جهاددانشگاهی کشور فعال است.

این مسئول با اشاره به اجرای سالانه حدود 560 طرح کارفرمایی در سطح واحدهای جهاددانشگاهی، گفت: این تعداد بیش از 60 درصد پروژه های این نهاد را شامل می شود و این یعنی عمده پژوهش هایی که انجام می دهیم تقاضامحور بوده و پژوهش‌هایی است که کارفرما داشته و برای رفع یک مسئله یا مشکل خاصی انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث علم و پژوهش در گام دوم انقلاب، گفت: همانطور که همه می‌دانیم و رهبر معظم انقلاب هم به درستی به آن اشاره کردند، تنها راه برون رفت کشور از مسائل و مشکلات موجود این است که کشور به صورت دانش بنیان اداره شود.

پورعابدی تاکید کرد: اگر تصمیم بگیریم مسائل و مشکلات بصورت علمی بررسی شده و بصورت دانش بنیان برای آنها راه حل پیدا شود، در آنصورت بسیاری از مسائل و مشکلات کشور قابل حل خواهد بود.

وی مهمترین اقدام در خصوص اجرایی کردن بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را ایجاد یک وفاق ملی دانست و افزود: این وفاق باید در سطح ملی صورت گرفته و به اینصورت باشد که همه در خصوص مشکلات گفت و گو کنیم و منطقی ترین راه حل را انتخاب کرده و همه برای اجرایی کردن آن تلاش کنیم.

پورعابدی یادآور شد: لازمه رسیدن به این مهم این است که همه اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و این اختلافات را در حوزه های اساسی کشور وارد نکنیم.

وی با انتقاد از سیاست زدگی بیشتر حوزه های کاری در کشور، گفت: متاسفانه دراین بین حوزه پژوهش و فناوری هم مصون نمانده است، در صورتیکه اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید سیاست را از تمام حوزه ها جدا کنیم.

این مسئول دوری از مسائل حاشیه ای را یکی از مزیت های اصلی جهاددانشگاهی عنوان کرد و افزود: تلاش مسئولان این نهاد این بوده که به دور از مسائل سیاسی و حاشیه ای تنها به وظایف خود عمل کرده و اهداف تعریف شده را محقق کنند و این وضعیت باید در دیگر بخش های کشور هم ایجاد شود.

وی افزود: باید وفاق ملی شکل گیرد و برنامه ها و سیاست گذاری ها طوری باشد که با تغییر دولت ها تغییری در برنامه ها ایجاد نشود و اگر این کار صورت گیرد در آنصورت می توان امیدوار بود که باتوجه به پتانسیل ها و ظرفیت های بیشمار کشور از جمله تعداد بالای نیروی جوان و نخبه و منابع خدادادی بتوانیم آینده ای درخشان برای کشور رقم بزنیم.

پورعابدی در ادامه از هدفگذاری برای تجمیع توان واحدهای جهاددانشگاهی خبر داد وافزود: این موضوع از یک سال پیش در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون در برخی حوزه ها از جمله پروژه های مربوط به حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت ریلی و برق این هم افزایی واحدها صورت گرفته است.

وی افزود: این تجمیع توان واحدها در بخش های دیگر هم پیگیری خواهد شد تا بتوانیم بسترهای لازم برای انجام ماموریت های بزرگ در سطح کشور را بیش از پیش در جهاددانشگاهی فراهم کنیم.

پورعابدی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، گفت: خوشخبتانه پارک کرمانشاه علاوه بر برند بودن در سطح استان در سطح کشور نیز دارای شاخص های خوبی است.

وی به فعالیت های موثر پارک علم و فناوری کرمانشاه در بحث ایجاد اشتغال اشاره کرد و افزود: با توجه به مشکلات بسیار استان کرمانشاه در بحث بیکاری، خوشبختانه پارک کرمانشاه توانسته در این زمینه فعالیت های خوبی انجام دهد و به شاخص مطلوبی در بحث ایجاد اشتغال رسیده است.

پورعابدی به قطبیت پارک علم و فناوری کرمانشاه در غرب کشور اشاره کرد و افزود: پارک کرمانشاه هم اکنون در میان پارک های غرب و جنوب غرب کشور به لحاظ پذیرش شرکت ها و نیز میزان فروش و صادرات محصولات تولیدی آنها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و وضعیت خوبی در عمده شاخص ها دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی کرمانشاه با راه اندازی پارک علم و فناوری خدمت بزرگی به جامعه دانشگاهی ارائه کرده گفت: در حال حاضر سیاست بر این است که هر استان یک پارک داشته باشد و این پارک باید بتواند بستر لازم برای اجرایی شدن عمده ایده ها را فراهم کند. البته فعلا امکان تخصصی شدن فعالیت پارک ها وجود ندارد و شاید در آینده با ایجاد مراکز رشد بیشتر بتوانیم فعالیت پارک ها را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار