مدیر پایگاه فرهنگی تاریخی اورامانات کرمانشاه با اشاره به تدوین و ارسال پرونده ثبت ملی هفت روستای تاریخی اورامانات استان کرمانشاه به سازمان میراث فرهنگی، از تلاش برای تدوین پرونده ثبت ملی ۳۰ روستای تاریخی دیگر در این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۷۲۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸ 04 March 2019

به گزارش تابناک به نقل ازایسنا منطقه کرمانشاه، امین قهرمانی در نشست کارگروه گردشگری استان کرمانشاه، از تدوین و ارسال پرونده ثبت ملی هفت روستای شرکان، هجیج، داریان، نروی، کمندره، نجار و بش ناوخاص به سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حدود 30 روستای دیگر در شهرستانهای یاد شده دارای ارزش تاریخی هستند در برنامه داریم برای آنها نیز پرونده ثبت ملی تشکیل دهیم.

قهرمانی در ادامه به بخشی از اقدامات انجام گرفته از سوی پایگاه برای ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات طی یک سال و نیم فعالیت آن اشاره کرد و گفت: تاکنون مطالعات مردم شناسی و باستان شناسی منطقه را تمام کرده ایم، علاوه براین 14 آئین و میراث ملموس و ناملموس تاریخی منطقه همچون جشن شکرگذاری برداشت انار، روغن باینگان، کشک باینگان و ... را به صورت پرونده تدوین کرده ایم تا برای ثبت ملی ارسال کنیم.

وی یادآورشد: درکنار فعالیت هایی که برای ثبت ملی آثار این منطقه داشته ایم، اقدامات حفاظتی، مرمت و ساماندهی در برخی از روستاهای تاریخی مانند شرکان و نجار که بافت آنها در معرض آسیب بود انجام گرفت.

وی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات پروژه ای مشترک بین دو استان کرمانشاه و کردستان است، اعلام کرد: جوسازی هایی درخصوص اینکه پایگاه کرمانشاه از نظر زمانی و اعتبار از پایگاه کردستان عقب افتاده وجود دارد، که صحت ندارد و هر دو استان در حال حاضر همپا و هم راستا پیش می رویم.

قهرمانی با تاکید بر اینکه منطقه اورامانات تمام شاخص ها و معیارهای لازم را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد، افزود: اگر بتوانیم پرونده این منظر را در بازه زمانی مناسب تشکیل و منتقل کنیم، قطعا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات بابیان اینکه این منظر در استان کرمانشاه چهار شهرستان ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود را با بیش از 290 اثر ثبت ملی شده در برمی گیرد، اعلام کرد: با توجه به اینکه در دالاهو بویژه در روستای زرده این شهرستان نیز ظرفیت هایی داریم، لذا در تلاشیم تا تعداد شهرستان های این منظر را افزایش دهیم.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات تهیه مطالعات زیست محیطی، مطالعات زمین شناسی، شناسایی و ثبت بناها و تپه های تاریخی، تهیه عکس هوایی منطقه، ساماندهی بافت روستاها و ... را از دیگر اقدامات پیش رو برای تکمیل پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات عنوان کرد.

وی در ادامه در خصوص چالش و موانعی که سد راه ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات است نیز گفت: عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز از جمله این مشکلات است، چرا که سال گذشته از محل اعتبارات استانی هیچ بودجه ای به این پایگاه اختصاص نیافت وتمام فعالیت ها را تنها با 500 میلیون تومان انجام داده ایم.

قهرمانی همچنین خواستار لزوم بازنگری در طرح های هادی برخی از روستاهای این منطقه شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار