رییس اورژانس استان یزد گفت: در ده ماهه سال جاری سیصد نفر بر اثر گاز گرفتگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۷۱۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶ 20 February 2019

اگرچه زمستان زیباست امام طعم سردش را هم باید چشید این روز‌ها با هجوم سرما و حاکم شدن آن در اکثر شهر‌های کشور استفاده از وسایل گرمایشی به اوج خود رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد هرساله با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال، آمار گاز گرفتگی افزایش قابل توجه می‌یابد.

افزایش ده درصدی گاز گرفتگی در سال گذشته
احمد دهقان رئیس اورژانس استان یزد گفت: در سال گذشته ۲۸۰ نفر بر اثر گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال جاری متاسفانه با ده درصد رشد همراه بوده به طوری که در ده ماهه سال جاری ۳۰۰ نفر در کشورجان خود را از دست داده اند.
قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای
دهقان افزود: امیدواریم با افزایش آگاهی و رعایت نکات ایمنی آمار تا پایان سال به همین اندازه باقی بماند و شاهد رشد و افزایش آن نباشیم.

با رعایت نکات ایمنی زمستان امنی را سپری کنیم
اما برای در امان ماندن از گاز مونواکسید کربن باید از ایمن بودن وسایل گاز سوز مطمئن باشیم این مطلب را حسینی معاون آموزش و پیشگیری آتشنشانی یزد گفت و افزود: وسایل گازی درون سوز مثل بخاری، آبگرمگن و پکیچ باید دارای دودکش مجزا و مجهز به کلاهک تدریجا اچ (H) شکل باشد.

حسینی افزود: کلاهک دودکش‌ها از دیوار‌های اطراف باید حداقل ۷۰ سانتی متر بالاتر باشد تا مانع ورود اشیاء خارجی و جریان باد به داخل دودکش گردد و همچنین مسیر دودکش مرتب کنترل شود که باز باشد.

قاتلی خاموش، اما حرفه‌ای

حسینی ادامه داد: اگر شعله بخاری به رنگ آبی بود نشان دهنده این است که عمل احتراق به خوبی انجام می شود.

معاون آموزش و پیشگیری آتشنشانی خاطرنشان کرد: لوله‌های فنری به دلیل اینکه به راحتی از دریچه دودکش جدا می شود و به راحتی سوراخ می شود مناسب جهت استفاده برای بخاری و آبگرمکن نیست و صرفا برای هود و پکیچ قابل استفاده است.

۷۰ درصد تلفات ناشی از مرگ خاموش در زمستان است
عباس پور، کارشناس مسئول سازمان ۱۱۵ یزد با بیان اینکه ۷۰ درصد از تلفات ناشی از مرگ خاموش در زمستان است افزود: تهران، خراسان رضوی و البرز بیشترین آمار مصمومیت و فوتی با گاز مونواکسید کربن را به خود اختصاص داده اند.

قاتل خاموش، اما حرفه‌ای

عباس پور عنوان کرد: گاز مونواکسید کربن گازیست بی رنگ، بی بو که پخش شدنش در فضای ساختمان علائمی ندارد تا زمانی که فرد احساس سردرد، سرگیجه، تهوع، دل درد، استفراغ، بیهوشی و اغماء کند.

و، اما با رعایت نکاتی مانند بررسی کردن دودکش‌ها، باز گذاشتن یک خروجی برای تبادل هوای تازه به داخل ساختمان می توانیم زمستان گرم و سالم با خانواده هایمان سپری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار