در نشست با سرمایه‌گذاران آلمانی مطرح شد:
در محور سرمایه‌گذاری قطعاً بهترین استان در کشور استان خوزستان است و شما استان بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید و ما هم کاملا آمادگی داریم که در حداقل زمان ممکن مباحث تخصیص زمین و فراهم کردن زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.
کد خبر: ۷۱۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 03 February 2019

 

خوزستان در محور سرمایه‌گذاری قطعاً بهترین استان در کشور است/ ایران در زمینه پهنه‌بندی خورشیدی بسیار غنی است

سید علی بحرینی مقدم در نشست با سرمایه گذاران آلمانی فعال در زمینه انرژی های خورشیدی تجدیدپذیر اظهار کرد: استان خوزستان به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، از منابع و پتانسیل‌های بی‌بدیلی برخوردار است و در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، استان کهنی است و تنها استانی است که به لحاظ فرهنگی آثار ثبت شده در یونسکو دارد.

به گزارش"تابناک" وی با بیان این که خوزستان، استانی بسیار غنی است، افزود: به سرمایه‌گذاران آلمانی توصیه می‌کنم تا به همراه خانواده به خوزستان سفر کنند و سفرهای خانوادگی هم به این استان داشته باشند و از نزدیک با دیگر ظرفیت‌های استان خوزستان آشنا شوند.

بحرینی مقدم تصریح کرد: در محور سرمایه‌گذاری قطعاً بهترین استان در کشور استان خوزستان است و شما استان بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید و ما هم کاملا آمادگی داریم که در حداقل زمان ممکن مباحث تخصیص زمین و فراهم کردن زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

وی اظهار کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت و استاندار خوزستان هم تاکید ویژه‌ای در خصوص انرژی‌های نو دارد و امروز خوشحالیم که می‌توانیم با همکاری این شرکت بحث انتقال دانش و تکنولوژی را در این حوزه داشته باشیم و پس از این نیز با ایجاد شناخت برای سرمایه گذاران، زمینه را برای استفاده از ظرفیت‌های استان خوزستان در زمینه‌های متنوع و متعدد دیگر فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان با تاکید بر این که در آینده جای همکاری در سایر سرمایه‌گذاری‌ها وجود خواهد داشت، گفت: اقدامات بسیار خوبی در صنعت نفت، پتروشیمی، سد سازی و برق در کشور انجام شده و از ظرفیت‌های استان به نحو احسن استفاده شده است. در حال حاضر نیز برای شروع به کار با هماهنگی این شرکت، آماده هستیم که در حداقل زمان ممکن و حتی فراتر از چهارچوب تعریف شده اداری، زیرساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنیم .

بحرینی مقدم ادامه داد: شرکت برق استان خوزستان مباحث تخصصی و فنی مورد نیاز این شرکت سرمایه‌گذاری آلمانی را انجام می‌دهد اما شرکت سرمایه‌گذار باید روند اجرایی را طی کند و درخواست تخصیص زمین را ارایه دهد و همچنین مجوزهای لازم را دریافت و مراحل قانونی کار را انجام دهد تا نقشه راه مشخص شود.

وی ادادمه داد: حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با همکاری شرکت برق اهواز، شرکت توزیع برق استان خوزستان و شرکت برق منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی استان، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان بر اساس آمایش سرزمین، یکسری مطالعات را انجام داده‌اند که بر اساس آن زمین‌هایی را آماده پیشنهاد داریم تا بتوانیم خیلی سریع در بحث انتخاب زمین ورود کنیم.

یورگن کیلیمن مدیر شرکت سرمایه‌گذاری BEB Gruppe در این نشست اظهار کرد: رویکرد و علاقه ما این است که تکنولوژی‌ای که ۴۰سال در آلمان به صورت متمرکز وجود داشته و امروز در ایران کمتر از ۵ سال به صورت عملیاتی وارد شده را به صورت پایلوت در این کشور ثبت کنیم.

وی افزود: در این زمینه با ادامه این رویکرد، چه بسا محصولاتی که در ایران تولید می‌شود را بتوانیم به آلمان صادر کنیم و این رویکرد و سیاست شرکت ما در بحث نیروگاه خورشیدی در ایران خواهد بود.

کیلیمن با اشاره به سرمایه‌گذاری دیگری در سطح کشور، عنوان کرد: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان اوقاف کشور داشتیم، قرار بر این است پروژه‌هایی را برای این سازمان در سراسر کشور در قالب بقاع متبرکه و مناطق محروم تا قبل از پایان سال، آغاز و اجرایی کنیم. پیشنهاد ما این بود که از امامزاده‌های خوزستان شروع ‌کنیم و در نهایت به دیگر استان‌ها تعمیم پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس موقعیت‌سنجی که انجام دادیم، دو مسیر سرمایه‌گذاری را همزمان کنار یکدیگر شروع کردیم. سومین مسیر هم که احداث نیروگاه انرژی تجدیدناپذیر است که امیدواریم با همت مسئولان حوزه اقتصادی استان خوزستان به نتیجه موفقیت آمیزی دست پیدا کنیم.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری BEB Gruppe در خصوص فضای مورد نیاز برای انجام سرمایه‌گذاری انرژی‌های خورشیدی ادامه داد: اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در قالب انرژی‌های خورشیدی بهینه باشد بین ۲۵ تا ۲۷هکتار زمین برای آن در نظر می‌گیریم و برای توجیه پروژه هم موضوع صادرات را پیش رو داریم که قرار است ۳ تا ۱۰ مگاوات را در بلندمدت صادر کنیم. 

وی عنوان کرد: چالش ما مسائلی است که در رسانه‌ها در مورد وضعیت سیاسی ایران وجود دارد. امیدواریم در این زمینه مشکلی به وجود نیاید زیرا تجربه سرمایه‌گذاری در اسپانیا را داشتیم که به خاطر خلف وعده دولت، نتوانستیم پولمان را از آنجا بگیریم و تقریبا نزدیک به 11 میلیون یورو را از دست دادیم.

یورگن کلیمن در ادامه گفت: فکر می‌کنم این ایده بهتر باشد که در مرحله اول طراحی را انجام دهیم و نسخه‌ای از طراحی را به استانداری خوزستان ارائه دهیم تا زیرساخت متناسب با آن موضوعات تعبیه شود.

وی ادامه داد: پهنه‌بندی خورشیدی ایران ۲ برابر آلمان است و ایران در این زمینه بسیار غنی است و می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی را در بحث انرژی‌های خورشیدی در این کشور داشته باشیم.

پیام حزین شریک اقتصادی این شرکت سرمایه‌گذار آلمانی اظهار کرد: قصد داریم نسل سوم تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر را در ایران و خوزستان بومی‌سازی کنیم که انجام این کار به همت مسئولان استان خوزستان بستگی دارد تا بتوانیم آن را در این استان ثبت کنیم.

وی با این توضیح که در بحث نسل سوم تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر، فقط امریکا و آلمان این تکنولوژی را دارند، افزود: این شرکت آلمانی سه سال است که تکنولوژی نسل سوم را در بخش تعمیر و نگهداری و همچنین در بخش تولید سلول‌های خورشیدی دارد.

شریک اقتصادی این شرکت سرمایه‌گذار آلمانی تصریح کرد: برای احداث نیروگاهی که قرار است به تولید انرژی در ایران بپردازد، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر اشتغال متمرکز و بیش از ۱۸۰۰ نفر اشتغال غیر متمرکز را پیش‌بینی کرده‌ایم.

حزین با بیان این که می‌توانیم از ظرفیت و زیرساخت منطقه آزاد بودن خوزستان استفاده کنیم، گفت: اگر بتوانیم برای این سرمایه‌گذاری از تسهیلات استفاده کنیم، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی افزود: تصور مدیران این شرکت آلمانی این است که قبل از پایان سال۹۷ بتوانیم حداقل کلنگ این پروژه را به زمین بزنیم، زیرا تمام مذاکرات صورت‌گرفته و تمام زیرساخت‌ها از طرف شرکت آلمانی آماده است. 

حزین در خصوص انجام روند اقدامات قانونی برای اجرای این  طرح سرمایه‌گذاری گفت: شرکت پرتو انرژی سبحان را در ایران ثبت کرده‌ایم. پروسه اقدامات مورد نیاز قانونی در حال طی شدن است و قصد داریم شرکت دیگری را نیز در منطقه آزاد اروند ثبت ‌کنیم که برای انجام اقدامات شرکت مشکلی نداشته باشیم.

حزین افزود: برای تولید ۲۰ مگاوات انرژی، برآورد سرمایه‌گذاری ما کمتر از یک هزار دلار است. از آنجایی که پیمانکار داخلی داریم کالای مورد نیاز خود را از داخل کشور ایران تامین خواهیم کرد و دیگر تجهیزات و کالاهای مورد نیاز را از آلمان وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق برآورد اولیه کمتر از ۴ ماه می‌توانیم کارخانه را به خط تولید برسانیم و پس از آن می‌توانیم از محصولات تولید شده استفاده کنیم و به آلمان نیز صادرات داشته باشیم.
 
در ادامه این نشست رضا غضنفری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نیز اظهار کرد: آمادگی لازم را برای همکاری با شرکت آلمانی داریم تا بتوانیم استفاده حداکثری از وجود این شرکت در استان خوزستان داشته باشیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور این شرکت در استان خوزستان ادامه داد: خوشحال هستیم که این شرکت سرمایه‌گذاری در خوزستان حضور پیدا کرده است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های این شرکت بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه راه را برای فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر هموار خواهیم کرد، تصریح کرد: همه ما آمادگی این را داریم که اجازه ندهیم هیچ وقفه‌ای در روند تعریف‌شده برای این شرکت به وجود بیاید.

غضنفری عنوان کرد: از اقداماتی که قرار است این شرکت در ایران و خوزستان انجام دهد، استقبال می‌کنیم و همه تلاش ما بر این است تا شرایط برای فعالیت این شرکت تسهیل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار