معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ۲۹ اثر طبیعی و ۴۷ اثر ناملموس در کرمانشاه ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۷۰۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵ 29 January 2019

 

به گزارش تابناک به نقل از مهر،اکبر رضایی  با بیان اینکه در مجموع ۲۹ اثر طبیعی و ۴۷ اثر ناملموس در کرمانشاه ثبت ملی شده است، اظهار داشت: آثار ناملموس ثبت شده طی سالهای اخیر شامل تعزیه روستای فش، مناجات خانی، بازی پلان، مراسم عزاداری در تکیه معاون الملک، مراسم چمر، دانش سنتی کاربرد اوزان، گلیم بافی هرسین، قالی بافی سنقر است.

وی افزود: منطقه حفاظت شده بیستون، آبشار پیران، درخت طاقبستان، سراب نیلوفر، غارقوری قلعه، چشمه بل، سراب یاوری، تالاب هشیلان، غار پرو، کوه شاهو، کوه سهیل، سراب فش نیز ثبت ملی شده اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان کرد: پرونده چندین اثر طبیعی و ناملموس نیز برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده که منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی تصریح کرد: ثبت ملی آثار طبیعی و ناملموس یکی از راه های حفاظت از آن ها به عنوان دستاوردهای مردم است و باید هنگام ثبت یک اثر معنوی به اجرای آن توجه شود که امسال شاهد اجرای مراسم چمر در روز عاشورا در شهرستان اسلام آباد غرب و تعزیه روستای فش در ایام محرم بودیم.

رضایی با تاکید براینکه ثبت آثار ملی شاخصی برای ارزیابی استان ها محسوب می شود که باید آن را اجرا و تداوم بخشید، گفت: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی ثبت مواریث ملموس و ناملموس است که در این راستا کارشناسان امر سالیانه این آثار را شناسایی و به سازمان میراث فرهنگی در کشور معرفی و سپس به دفاع می پردازند.

وی عنوان کرد: پس از اینکه این آثار به امضای رئیس سازمان ورئیس جمهور رسید به اداره کل ابلاغ می شود سپس آن میراث ناملموس یا ملموس ثبت شده به عنوان دستاورد فرهنگی، نجات از مرگ، با زنده سازی یا شاخص فرهنگی تداوم و اجرا می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: ثبت آثار از نظر فرهنگی یک شاخص فرهنگی محسوب می شود همچنین هراثری که ثبت شود در پناه قانون قرار می گیرد.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار