نفس کشیدن برایش سخت بود، هوا سردتر که می‌شد نفس های "کوبی" هم به سختی می زد، دخترک همیشه بیمار بود و پرستاری هم جز زن بابایش نداشت!
کد خبر: ۷۰۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 29 January 2019

راهی مدرسه که می‌شد کفش های گنده تر از پاهایش روی زمین کشیده می شد و خیلی وقت ها هم وقت رد شدن از جوی روستا یکی از لنگ هایش توی آب می افتاد و آقا معلم مجبور بود از توی آب درشان بیاورد.

معصومیت وسختی های کوبی، طبع شعر آقا معلم را شعله ور کرد و آقا معلم شعری برای "کوبی" سرود و این سروده سرآغازی شد برای یک عمر شاعری آقا معلم...

محمدجواد محبت متولد 1322 در دیار کرمانشاهان، معلم باصفای این دیار است که شاید کمتر کسی او را با سروده "کوبی کجاست؟" که بازتاب دغدغه های یک معلم برای دخترک دانش آموزش است، بشناسد.

نام "محبت" گره خورده با "دو کاج" معروف. دو کاجی که هرجا پای مردی و نامردی به میان می آید ورد زبان هاست و قصه شان در ذهن تک تک کودکان این سرزمین نقش بسته و عمری با آن زندگی کرده اند...

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، امروز (9 بهمن) همه شاعران و هنرمندان و مسئولان فرهنگی کرمانشاه گرد هم آمدند تا از یک عمر شاعر و معلمی محمد جواد محبت تقدیر کنند.

در ابتدای این آیین معصومه حسنی خوانسار مدیرکل کتابخانه های استان که میزبان برگزاری این مراسم بود، این آیین تجلیل را برنامه ای در راستا اجرای طرح ملی "چهل قلم" عنوان کرد و افزود: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار بر این است که از 40 قلم برتر کشور تجلیل شود و در استان کرمانشاه این آیین تجلیل برای قلم ارزشمند استاد محمدجواد محبت برگزار شده است.

وی افزود: در حقیقت برنامه امروز در کنار تجلیل از قلم این استاد فرهیخته، تجلیل از عمری معلمی و شاعری محبت است که توانسته سالهای طولانی با قلم و علم خود هدایتگر بسیاری از دانش آموزان و روشنگر راه آنها باشد.

خوانسار شعر را هویت و ثروتی ملی دانست و افزود: شاعران سرمایه های گرانقدر این سرزمین هستند و آنهایی که قلمشان ارزشمند و هدایتگر نسل جوان است باید به نسل های بعدی معرفی شوند.

وی با اشاره به رشد بسیار شعر انقلاب نسبت به سایر حوزه های ادبی در سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: بسیاری شاعران پس از انقلاب اسلامی ظهور کردند و توانستند با شعر و قلم خود، انقلاب را به دنیا معرفی کنند و محمد جواد محبت هم در این زمینه بویژه در زمینه شعر اعتراضی در دوران طاغوت سرآمد بوده است.

حجت الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این مراسم با بیان اینکه تولید یک اثر هنری عناصر مختلفی نیاز دارد، گفت: صرف داشتن علم ادبیات نمی توان شاعر شد و در کنار علم، عنصر اصلی "تخیل" است که طبع شعر شاعر را شکوفا می کند.

وی افزود: علاوه بر تخیل، حس و خمیرمایه درونی شاعر هم بر شعر او اثرگذار است و توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی روزگار هم بر شعر اثر می گذارد.

جعفری تاکید کرد: در کنار همه اینها سازندگی های روحی و اخلاقی و تربیتی شاعر که نشات گرفته از بسیاری زمینه‌ ها در گذشته زندگی شاعر است بر شعر او اثر می گذارد.

وی افزود: استاد محمد جواد محبت به خوبی از همه این عناصر بهره گرفته و امروز شاهدیم اشعار او به راحتی بر مخاطب اثر گذار است و این تاثیر بیشتر نشات گرفته از سازندگی های روحی و اخلاقی این شاعر است و ایشان پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه علم و شاعری همچنان متواضع و فروتن هستند.

وی با اشاره به تدارک مراسم تجلیل مفصل برای این شاعر کرمانشاهی گفت: قرار بود مراسم تجلیل از استاد محبت سال گذشته برگزار شود که به دلیل حادثه تلخ زلزله استاد اصرار داشتند این مراسم به زمانی دیگر موکول شود و در آینده ای نزدیک مراسم با شکوهی برای تجلیل از او برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم برخی شاعران حاضر در جلسه به شعرخوانی و خاطره گویی از استاد محمد جواد محبت پرداختند و برخی او را مبتکر شعر "گفتاری" عنوان کرده و او را از پیشگامان شعر اعتراضی در دوران شاهنشاهی نامیدند.

گرد پیری برقامت معلم باصفای کرمانشاهی نشسته و وقتی نوبت به صحبت های او رسید به سختی خود را به جایگاه رساند و به خواندن قصیده ای کوتاه و قدردانی از همه دست اندرکاران این مراسم و دوستان و شاعران بسنده کرد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار