یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شد، هویت بخشی معماری مدارس است که قطعا اگر این اتفاق انجام نشود روح حاکم بر مدارس ما تغییر نخواهد کرد.
کد خبر: ۷۰۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 27 January 2019

عماد مخدومی روز یکشنبه در همایش معاونین و کارشناسان منطقه ای ادارات کل نوسازی مدارس استان های شمالی که در ساری برگزار شد، گفت: یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شد، هویت بخشی معماری مدارس است که قطعا اگر این اتفاق انجام نشود روح حاکم بر مدارس ما تغییر نخواهد کرد.
وی اظهار داشت که ساخت مدارس بر اساس معیارهای اقلیمی و هویتی یکی از زیر نظام های مدیریت سبز در مدارس است که از این پس برای ساخت و حتی مقاوم سازی تمامی مدارس کشور لازم اجرا می باشد.
مخدومی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این در تمامی کشور مدارس به صورت تیپ و هم شکل ساخته شده، ادامه داد: با توجه به فرهنگ ها و شرایط جغرافیایی متفاوت در کشور، اینگونه مدارس دانش اموزان را با محیط آموزشی بیگانه می کند.
او با اشاره به اینکه مدیریت سبز به معنای ایجاد فضای سبز نیست، افزود: برخورداری مدارس از فضا و حیاط سبز نیز یکی از زیر شاخه های مدیریت سبز است که از این پس باید در ساخت مدارس در نظر گرفته شود و در غیر این صورت از ساخت جلوگیری می شود.
مدیر کل دفتر فنی سازمان وسازی مدارس کشور گفت: برخورداری از شاخص های مانند فرهنگ بومی، شرایط و پوشش جغرافیایی ، رنگ های محیطی و فضای آمیخته با معماری محلی در طراحی و ساخت مدارس جدید الزامی می باشد.
مخدومی با بیان اینکه در گذشته نیز مدارس مبتنی بر اقلیم ساخته می شد، افزود: متاسفانه در ساخت این مدارس حداکثر یکی از پارامتر های اقلیمی در نظر گرفته می شد که عملا کارایی چندانی در ایجاد هماهنگی با محیط جغرافیایی نداشت.
وی ادامه داد: مدارس سبز شاخص های متعدد و متفاوتی دارند که معماری بومی، توجه به اقلیم، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، استفاده از مدیریت آب، فضای سبز، مدیریت پسماند و معماری پایدار را شامل می شود که در گذشته تنها یک مورد از ان استفاده می شد.
مخدومی تاکید کرد که در حال حاضر متناسب سازی با اقلیم جغرافیایی و بومی از اولویت های سازمان برای ساخت و نوسازی مدارس است و پس از ان تمامی شاخصی های مدیریت سبز در نظر گرفته خواهد شد.
**استانها برش های اقلیمی را سریع تر آماده کنند
مدیر کل دفتر فنی سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: ادارات کل نوسازی مدارس کشور موظف هستند هر چه سریع تر طرح 'برش اقلیمی' خود برای استقرار سامانه تصمیم گیری را تدوین و به سازمان ارائه دهند.
وی بیان کرد که تحویل هرچه سریع تر برش های معماری استانی در ابلاغ هر چه سریع تر ان به استان ها برای ساخت مدارس سبز و مدارس مبتنی بر اقلیم کمک خواهد کرد.
مخدومی گفت: برش اقلیمی شامل هویت، تاریخ ، معماری سنتی و بومی و مکان یابی جغرافیایی هر منطقه است و مازندران نخستین استان در کشور بود که برش استانی خود را تدوین و تحویل سازمان داد.
گفتنی است که در سمینار امروز طراحان معمارای و معمارانی از استان های مازندران، گیلان و گلستان همراه با معاونین فنی ادارات کل نوسازی مدارس این سه استان به ارائه گزارشهایی از عملکرد و طرح های مبتنی بر معماری اقلیمی ارائه کردند.
همچنین کارگروه هایی از جمله سازه ، معماری و تاسیسات برگزار و تحقیقاتی درباره روش های نوین تصفیه آب و فاضلاب در مدارس ، ایمن سازی مدارس حاشیه نشین و معماری ایرانی - اسلامی ارائه شد.
این همایش که به مدت 2 روز در ساری کار خود را از امروز اغاز کرد فردا به کار خود پایان می دهد.
گفتنی است در سال تحصیلی جاری حدود 13 میلیون و 800 هزار دانش آموز در 92 هزار مدرسه و 500 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار