رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران کرمانشاه، گفت: متاسفانه امسال موفق به مشاهده و سرشماری "پلنگ" نشدیم.
کد خبر: ۷۰۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 21 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جعفر حاصلی ، با بیان اینکه سرشماری پستانداران از اوایل آذر شروع شد و بیش از یک ماه ادامه داشت، افزود: در این مدت گونه‌های مهمی از جمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای و ... سرشماری شد.

وی بیشترین گونه سرشماری شده در این مدت را آهوی ایرانی دانست و اضافه کرد: امسال 992 راس آهو را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان سرشماری کردیم که این تعداد سال گذشته 939 راس بود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از سرشماری 357 راس کل و بز هم در این مدت خبر داد و عنوان کرد: تعداد کل و بزهای سرشماری شده سال گذشته نیز 238 راس بود.

به گفته حاصلی، امسال 112 راس قوچ و میش و 15 راس نیز خرس قهوه‌ای در مناطق تحت مدیریت محیط زیست کرمانشاه سرشماری شده است.

وی یکی از مهمترین گونه‌هایی که هر سال سرشماری می‌شود را نیز پلنگ اعلام کرد و ادامه داد: اگرچه سال گذشته دو راس پلنگ را سرشماری کردیم، اما امسال موفق به سرشماری و مشاهده این گونه نشدیم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سرشماری امسالِ پستانداران شاهد رشد تعداد اکثر پستانداران بودیم که دلیل آن نیز زاد و ولد مناسب آنها بوده است.

حاصلی با اشاره به اینکه این سرشماری فقط در مناطق تحت مدیریت محیط زیست صورت می‌گیرد، یادآور شد: این مناطق شامل منطقه حفاظت شده بیستون، پناهگاه حیات وحش بیستون، منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل، منطقه حفاظت شده قلاجه و مناطق شکار و تیراندازی ممنوع قراویز، هشیلان، نواکوه، زله‌زرد، امروله و دالاخانی و بدر و پریشان بوده است.

وی تاکید کرد: از نتایج این سرشماری برای داشتن اطلاعات دقیق از جمعیت گونه‌های پستانداران، بررسی وضعیت تنوع زیستی مناطق، ارتقاء مناطق، صدور پروانه‌های شکار و در مجموع برنامه‌ریزی برای حیات وحش استفاده می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار