معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی معتقد است، طی بیش از یک دهه از اجرای طرح بومی گزینی در دانشگاه های کشور، این طرح پیامدهای نامطلوبی و ناخواسته ای همچون عدم تحقق عدالت آموزشی، افت میانگین علمی دانشگاه ها، محروم کردن بسیاری از دانشجویان از تعاملات فرهنگی و قومیت گرایی را در دانشگاه ها به همراه داشته است.
کد خبر: ۷۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶ 16 January 2019

به گزارش تابناک به  نقل از ایسنا،علی اکبر محسنی ، بابیان اینکه با گذشت بیش از 12 سال از اجرای طرح بومی گزینی در دانشگاه های کشور، پیامدهای منفی این طرح درحال خودنمایی است، اظهارکرد: زمانی که طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاه ها مطرح شد، اعتقاد مطرح کنندگان طرح بر این بود که بسیاری از خانواده های کم درآمد کشور به دلیل کمبود فضاهای خوابگاهی در دانشگاه ها و عدم توانایی مالی جهت اجاره منزل شخصی برای فرزندانشان قادر نیستند آنها را برای تحصیل به شهری دیگر بفرستند، لذا این مسئله را با عدالت آموزشی سازگار نمی دانستند.

وی افزود: از سوی دیگر آنها اعتقاد داشتند علاوه بر مسائل هزینه ای و بار مالی که به خانواده های کم درآمد وارد می شود، تحصیل یک دانشجو در خارج از استان خود و دوری از خانواده از نظر عاطفی آسیب هایی را برای دانشجویان به همراه دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی تصریح کرد: هرچند این طرح مخالفانی نیز در وزارت علوم داشت، اما در نهایت اکثریت با نیت خیرخواهانه و باهدف تحقق عدالت آموزشی و دفاع از محرومین جامعه، طرح بومی گزینی را تصویب و اجرایی کردند.

وی اضافه کرد: اکنون که بیش از 12 سال از اجرای این طرح می گذرد، پیامدهای نامناسب آن در دانشگاه ها به ویژه در دانشگاه هایی که ترکیب دانشجویان آن از قومیت های مختلف است بیشتر دیده می شود و دانشگاه ها متوجه شده اند که عدالت آموزشی که قرار بود با اجرای این طرح تحقق یابد آنطور که باید و شاید تحقق نیافته است.

محسنی در تشریح این مسئله عنوان کرد: در این طرح قرار بود دانشجویانی که محل زندگی آنها در شهرهای نزدیک به دانشگاه است از خوابگاه استفاده نکنند، اما در حال حاضر ما دانشجویانی داریم که شهر محل سکونت آنها در فاصله 15 کیلومتری دانشگاه قرار دارد و از خوابگاه نیز استفاده می‌کنند.

وی اُفت میانگین علمی دانشگاه های کشور را از دیگر پیامدهای اجرایی شدن این طرح طی سالهای گذشته دانست و گفت: پس از اجرای این طرح شاهدیم که سال به سال سطح علمی دانشگاه های کشور کاهش پیدا می کند، البته در کنار بومی گزینی دلایل دیگری برای این مسئله وجود دارد، اما یکی از مهمترین دلایل آن اجرای همین طرح بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه اجرایی شدن طرح بومی گزینی از نظر غنای فرهنگی نیز به دانشجویان ما لطمه وارد کرده، گفت : یکی از مسائلی که همواره در دین اسلام و در روایات بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته، بحث مهاجرت و تاثیر آن در غنای فرهنگی، وسعت دید، فدرت حل مشکلات فردی و اجتماعی، دانش افزایی و نشاط و تقویت اراده افراد است، لذا محبوس کردن دانشجویان در محیط خانواده و یا در استان محل زندگیشان باعث می شود تا از بسیاری از تعاملات و تجارب محروم شوند که در آینده آنها تاثیرگذار است.

محسنی در ادامه بابیان اینکه طرح بومی گزینی گاها باعث قومیت گرایی متعصبانه در برخی از دانشگاه های کشور شده، عنوان کرد: باید توجه داشت که دانشگاه ها باید تقویت کننده هویت ملی و جمعی و امنیت پایدار اجتماعی و سیاسی ما باشند، نه اینکه زمینه ای برای قومیت گرایی در دانشجویان و تضعیف امنیت پایدار کشور شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته بحث قومیت گرایی در دانشگاه های استان کرمانشاه به ندرت دیده می شود، اما در برخی از دانشگاه های کشور شاهد صف بندی و تفکرات قوم گرایی هستیم که باعث دامن زدن به شکاف قومیتی می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: متاسفانه طرح بومی گزینی نه تنها اهداف اولیه را محقق نکرد، بلکه پیامدهای نامطلوب و ناخواسته ای را در دانشگاه های کشور داشته است.

وی یادآورشد: اخیرا در نشستی که با حضور معاونین فرهنگی دانشگاه های کشور در وزارت علوم تشکیل شد، پیامدهای منفی این طرح مطرح شد که اکثر معاونین فرهنگی نیز نسبت به این مسئله هم عقیده بودند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار