رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور است که سالانه تولید 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را برعهده دارد.
کد خبر: ۷۰۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ 14 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس،خسرو شهبازی در تشریح عملکرد 40 ساله سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، اظهار داشت: استان کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور است که سالانه تولید 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برعهده دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سطح اراضی کشاورزی استان را 906 هزار هکتار اعلام و بیان کرد: 203 هزار هکتار از اراضی این استان آبی و 703 هزار هکتار دیم است.

وی در مقایسه تولیدات محصولات باغی قبل از انقلاب و بعد از آن، گفت: تولیدات از 670 تن قبل از انقلاب به 3 میلیون و 700 تن رسیده است.

شهبازی ظرفیت بهره‌برداری آب را قبل از انقلاب 25 درصد اعلام کرد و افزود: این ظرفیت در حال حاضر به 50 درصد ارتقا پیدا کرده است.

به گفته این مسؤول، حدود 73 هزار هکتار از اراضی استان در قالب شبکه‌های آبیاری تحت فشار به صورت کلاسیک و نوین آبیاری می‌شوند وحدود 50 هزار هکتار دیگر از اراضی نیز در قالب شبکه‌های آبیاری زیر پوشش شبکه‌های آبیاری تحت فشار است.

*پروژه گرمسیری 34 هزار هکتار از اراضی را آبیاری می‌کند

وی پروژه گرمسیری را یکی از پروژه‌های مهم بعد از انقلاب دانست و گفت: این پروژه 34 هزار هکتار از اراضی را آبیاری می‌کند(23 هزار هکتار اراضی مردم و 11 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی) که حدود 8 هزار هکتار از آن قبلا آبی بوده و مابقی آن جزو اراضی دیمی محسوب می‌شوند که با فرایند احیا، آبی شده‌اند.

شهبازی در بحث محصولات استراتژیکی به رتبه پنجم استان در زمینه تولید گندم اشاره و بیان کرد: رتبه نخست تولید گندم در واحد سطح را در عملکرد اراضی آبی و دیمی داریم.

کرمانشاه جزو چهار استان برتر کشور در زمینه تولید چغندرقند است که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با عملکرد 75 تن در هکتار طی سال گذشته رتبه دوم را از نظر عملکرد به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص تولید کلزا این محصول نوپا، اظهار داشت: از نظر عملکرد در واحد سطح جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شویم.

آنطور که شهبازی می‌گوید، یک‌سوم نخود کشور را کرمانشاه تولید می‌کند که در این خصوص رتبه نخست کشوری را دارد.

وی با اشاره به توسعه کشت آفتابگردان روغنی، اضافه کرد: برنامه کشت آفتابگردان روغنی از سال 95 در استان در 48 هکتار آغاز شد که الان به 320 هکتار رسیده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار