یک فعال محیط زیست با اشاره به افزایش مشاهده گرگ در روستاهای جنگلی کرمانشاه، گفت: دلیل این امر افزایش شکار گونه‌های غذایی گرگ است که باعث شده این زیستمند برای تامین غذای خود به زیستگاه‌های انسان نزدیک شود.
کد خبر: ۷۰۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 13 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سعید سلیمانی ، با بیان اینکه اخیرا در روستاهای جنگلی خصوصا در جنوب کرمانشاه گرگ بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: اطلاع دارم که طی چند وقت اخیر گرگ بارها به گله‌های روستاییان این منطقه حمله کرده است. حتی این شایعه بین مردم ایجاد شده بود که شاید محیط زیست گرگ رها کرده که اینقدر مشاهده گرگ‌ها بیشتر شده است.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی هیلو تنها دلیل نزدیک شدن گرگ‌ها به روستاها را کمبود غذای طبیعی این حیوان به دلیل افزایش شکار از سوی انسانها دانست و خاطرنشان کرد: گرگ در شرایط طبیعی از پستانداران کوچکتر مانند خرگوش، تشی و ... تغذیه می‌کند و وقتی انسان‌ها این پستانداران کوچک را بی‌رویه شکار می‌کنند، گرگ‌ها بی غذا می‌مانند و مجبورند بر اساس غریزه طبیعی خود به دنبال یافتن غذا به روستاها نزدیک شوند و به گله‌ها حمله کنند.

سلیمانی یادآور شد: گرگ‌ها مجبورند برای اینکه زنده بمانند به سمت روستاها و گله‌ها بیایند و متاسفانه در این بین گاهی توسط مردم محلی کشته می‌شوند و شاهد آسیب دیدن جمعیت گرگ‌ها نیز هستیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه خود انسان‌ها عامل برهم خوردن این چرخه طبیعی و از دست رفتن غذای گرگ‌ها هستند، عنوان کرد: در این بین صدمه اصلی را گرگ‌ها می‌بینند که برای پیدا کردن غذا جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: صدمه بعدی به خود انسان وارد می‌شود که با شکار بی‌رویه و تصرف زیستگاه‌های حیوانات چرخه طبیعی زندگی آنها را برهم می‌زند و در نهایت خود و یا گله دام‌هایش مورد حمله حیوانات وحشی قرار می‌گیرد.

سلیمانی معتقد است، برای بهبود این وضعیت هم باید از شکار بی‌رویه پستانداران جلوگیری شود و هم در صورت حضور گرگ در نزدیکی روستاها مردم به شیوه‌های مختلف گرگ را فراری دهند و از کشتن این پستاندار خودداری کنند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار