یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی به تنهایی هیچ تاثیری در کاهش نرخ تورم ندارد، گفت: اگر بنا به اجرای این تصمیم باشد، باید اجازه بدهیم تورم موجود در کشور به ثبات برسد.
کد خبر: ۷۰۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 09 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛علی حیات‌نیا با اشاره به مباحثی که درباره حذف صفر از پول ملی مطرح است، اظهار کرد: این تجربه در برخی کشورها که یک دوران تورم بالا را پشت سر گذاشتند انجام شده و نتایج مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حذف صفر از پول ملی صرفا اثر روانی در جامعه داشته باشد و به تنهایی هیچ کمکی به کاهش نرخ تورم نکند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای کنترل تورم باید در کنار حذف صفر از پول ملی سیاست‌های اقتصادی دیگری نیز به کار گرفته شود، یادآوری کرد: اجرای برنامه‌های انضباط مالی، سیاست‌های انقباضی پولی، اصلاح ساختار نظام بانکی و حل مشکلاتی که در زمینه خلق پول وجود دارد، از جمله کارهایی است که در کنار حذف صفر باید برای کنترل تورم انجام شود.

حیا‌ت نیا درباره معایب حذف صفر از پول ملی نیز اظهار کرد: این طرح در کوتاه مدت هزینه زیادی برای تغییر در اسکناس و پول‌های رایج دارد. به علاوه ممکن است در کوتاه مدت سیستم قیمت‌گذاری را دچار اختلال کند.

به گفته این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، از مزیت‌های حذف صفر از پول ملی نیز می‌توان به تقویت پول کشور و بهبود برابری آن با سایر ارزها اشاره کرد.

حیات‌نیا با بیان اینکه این طرح در کوتاه مدت هم اثر روانی مثبتی در جامعه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: از انجایی که پول رسمی کشور ریال و پول رایج و عرف تومان است، با حذف صفر از پول ملی مشکلاتی که ناشی از تفاوت تومان و ریال است هم برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرانه اسکانس در ایران چند برابر بسیاری از کشورهای دیگر است، عنوان کرد: حذف صفر از پول ملی اگرچه هزینه اولیه‌ای برای اصلاح پول‌های موجود دارد، اما در بلندمدت به کاهش هزینه‌های چاپ و تولید پول کمک می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره زمان مناسب حذف صفر از پول ملی نیز گفت: کشورهایی که تجربه موفقی از حذف صفر داشتند معمولا این کار را زمانی که شرایط اقتصادی و نرخ تورم به ثبات رسیده انجام داده‌اند و ما هم اگر قصد داریم این طرح در کشور موفقیت بیشتری داشته باشد باید اجازه دهیم میزان تورم ثابت شود.

به گفته حیات‌نیا، هرگونه تصمیم اقتصادی در شرایطی که عدم ثبات و اطمینان در شاخص‌های اقتصادی داریم می‌تواند تبعات منفی و نتایج معکوس داشته باشد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار