جنگل‌های باارزش و پهنه رویشی زاگرس چندی است مورد بی‌توجهی مسؤولان و عدم فرهنگ مناسب مردمانش قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۰۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳ 06 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس  پهنه رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده که در این میان شهرستان تاریخی اسلام‌آباد غرب «معروف به پایتخت جنگل‌های بلوط ایران» با قدمت 6 تا هفت هزار ساله، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

این شهرستان به علت داشتن آب و هوای معتدل و خاک حاصل‌خیز یکی از پرثمرترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور و همچنین مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه درختی موجود در غرب کشور، به‌ویژه در منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، اسلام‌آباد غرب با دارا بودن 33 درصد جنگل‌های بلوط استان کرمانشاه، ازجمله شهرهای دارای جنگل کشور به شمار می‌رود که دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی آن از حیث وجود جنگل‌های کهنسال بلوط، منطقه‌ای بکر مناسب گردشگری را در اختیار مردم و حتی مسافران این شهرستان قرار داده است.

اما متأسفانه، انواع آسیب‌ها همانند آتش‌سوزی، قطع بی‌رویه و رهاسازی انواع آشغال و زباله، به‌عنوان خطرات جدی همواره در کمین این منطقه بوده و هست، امید می‌رود که مسؤولان امر توجه ویژه‌تری به این منطقه به عمل آورند.

در سالیان اخیر، روند رهاسازی زباله در جنگل‌های بلوط اسلام‌آباد غرب سرعت و حجم افزونی یافته و جدای از مسافران بی‌توجه، برخی ارگان‌ها که به جای دفن زباله خود در مکان مناسب و معین شده، آن‌ها را در فضای باز و مناطق ماشین رو (که طبیعتا محل اسکان گردشگران است) رها می‌کنند تیغ نابودی را بر گردن جنگل‌های بلوط و محیط زیست شهرستان اسلام‌آباد غرب قرار داده اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و جنگلداری اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص پایتخت جنگل‌های بلوط ایران، اظهار داشت: تقریبا مساحت جنگل‌های بلوط زاگرس 6 میلیون هکتار است که شهرستان اسلام‌آباد نزدیک به 80 هزار هکتار برنامه‌های احیایی آن را در اختیار دارد و گونه‌های دیگری از جمله بنه، زالزالک ،کیکم و... نیز زیست می‌کند.

عباس قنبری ادامه داد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌های اخیر خشکیدگی و آفات چوب‌خوار مشکل‌ساز شده‌اند که به دلیل بارندگی‌های اخیر فعلا روند آن کنترل شده است، و نیز تخریب‌های سنواتی توسط سودجویان و آتش‌سوزی که سازمان جنگل‌ها و اداره‌کل منابع طبیعی در راستای مهار آن برنامه های دارد، مشکل عمده جنگل‌ها است.

انجام پروژه صیانت از جنگل به مساحت یک‌هزار هکتار از اراضی ملی حومه شمالی این شهرستان از جمله فعالیت‌های اصلاحی ثمر بخش بوده که قنبری به آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: سازمان جنگل‌ها و پیرو آن اداره‌کل منابع طبیعی، با اجرای برنامه‌های احیایی از جمله طرح‌های صیانت و کاشت گونه‌های جنگلی و نیز برخورد با متصرفان و اجرای پروژه‌های آبخیزداری گام‌های موثری را در این راستا برداشته است.

قنبری با اشاره به نگهداری مردمی از جنگل‌ها، افززد: حفاظت و نگهداری از اراضی منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و سایر ارگان‌ها به تنهایی میسر نیست، لذا انتظار می‌رود که فرهنگ منابع طبیعی در بین همگان نهادینه شود تا این سرمایه بزرگ به نسل‌های آینده منتقل شود.

امید می‌رود، که با انجام برخورد قانونی نسبت به هرگونه تخریب و آلوده‌سازی محیط زیست (خاصه جنگل‌های این شهرستان)، برای جلوگیری از نابودی طبیعت بکر جنگلی اسلام‌آباد غرب، اقدامات لازم صورت گیرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار