کد خبر: ۶۹۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 23 December 2018

به گزارش میلکان،اعطاي امتياز مرکزيت راه آهن غرب کشور به همدان، بيش از آنکه نشان از بي اعتنايي به توانمندي هاي بسيارگسترده ي مبادلاتي کرمانشاه داشته باشد، در واقع جفايي آشکار در حق توسعه پايدار و متوازن کشور است‌.

کرمانشاه معتبرترين برند تجاري و مبادلاتي در غرب کشور است و از ديرباز به دروازه ي آسيا معروف بوده و استراتژيک ترين شهر غربي کشور در مسير جاده ابريشم محسوب مي شده است‌.

همچنين کرمانشاه دروازه ي عتبات عاليات بوده و هنوز اين مزيت ها را کاملا داراست.

يکي از اهداف بزرگ طرح راه آهن غرب، اتصال شبکه ريلي کشور به بغداد و سپس بندر لاذقيه سوريه در درياي مديترانه و برقراري امکان تجارت ريلي با کشورهاي اروپايي است.

همچنين برقراري ارتباط ريلي بين ايران و اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و ساير مراکز زيارتي واقع در خاک عراق، از ديگر اهداف اين طرح است.

در شرايطي که کرمانشاه و مرز خسروي نقطه اصلي اتصال شبکه ريلي کشور به عراق و سوريه و کشورهاي مديترانه است، آيا اعطاي امتياز مرکزيت راه آهن غرب به همدان قابل توجيه است. آيا وزارت راه براي دسترسي سريع به بازار همسايه هاي غربي کشور، مسيري جز کرمانشاه مي شناسد.

آيا مديرکل محترم راه آهن غرب کشور براي مديريت مناسب اين حجم گسترده از مبادلات تجاري، چاره اي جز استقرار در کرمانشاه دارد.

 نکته ديگر اينکه مرزهاي مبادلاتي استان در سال4ميليارد دلار مبادلات با کشور عراق دارند و کرمانشاه مركز ثقل فعاليت هاي اقتصادي و مبادلاتي در غرب کشور محسوب مي شود. همين استان هاي همسايه نيز بايد کالاهاي خود را از طريق کرمانشاه به عراق صادر کنند.

همچنين کرمانشاه مرکز اصلي توليدات کشاورزي صادرات محور در غرب کشور است‌. بخش مهمي از کشاورزان همداني به دليل بحران آب در دشت هاي استان خود، در همين کرمانشاه مشغول توليد هستند و سيب زميني هاي خود را از طريق مرزهاي مبادلاتي همين استان صادر مي کنند.

آيا قرار است کشور با اينگونه تصميم گيري‌هاي غيرکارشناسانه، به دنبال تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور مبني بر دستيابي به جايگاه اول اقتصادي در منطقه؛ باشد؟ آيا مي توان اين تصميم وزارت راه و شهرسازي را در راستاي توسعه متوازن و هدفمند زيرساخت هاي حمل و نقل كشور ارزيابي کرد يا اينکه تصميم در تضاد آشکار با اين اهداف است.

وزير محترم راه و شهرسازي براساس کدام يک از مولفه هاي چهارگانه آمايش سرزمين کشور شامل جامع نگري، كل گرايي و دور انديشي و توجه به جغرافياي سرزميني، کرمانشاه را از امتياز مرکزيت راه آهن غرب کشور محروم کرده است.

در اين ميان اعطاي اداره کل مستقل راه آهن به کرمانشاه - که آن هم با فشار رسانه ها، پيگيري مستقيم استاندار و فشار نمايندگان در حال انجام است- به تنهايي به اصلاح تصميم اشتباه صورت گرفته کمک نمي‌کند.

وزارت راه بايد با يک تصميم منطقي مرکزيت راه آهن غرب کشور را به کرمانشاه منتقل کند و الا تداوم روند فعلي، جفايي آشکار به توسعه پايدار و متوازن کشور است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار