کد خبر: ۶۹۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷ 13 December 2018

تابناک / علیرضا سعیدی عصر امروز در کارگاه آموزشی فرماندهی عملیات در مدیریت بحران در سالن شهید انصاری استانداری گیلان اظهار داشت: برقراری تعادل بین نیازمند‌ی‌ها و توانمندی‌ها باعث یک عملیات موفقیت‌آمیز در هنگام وقوع حوادث است.

دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران تصریح کرد: ریشه فرماندهی عملیات، نظامی است و تعیین فرمانده در جهت فرماندهی عملیات و انجام دادن کارهای با کیفیت در زمان‌ خاص و مناسب و تلاش در راستای رفع مشکلات در زمان حملات و اتفاقات ناگوار است.

سعیدی با اشاره به حادثه‌ طوفانی که در کشور آمریکا رخ داد ابراز داشت: یکی از کارهایی که آنان در زمان حادثه انجام دادند، محصور کردن منطقه زلزله‌زده و انجام خدمات‌رسانی دقیق بود در حالی‌که در کشور ایران و نظیر زلزله‌ای که رخ داد، رساندن امکانات باید با نظم و هماهنگی بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی در هنگام وقوع زلزله و حوادث تصریح کرد: فضای مجازی قبل از هر چیزی اخبار و وقوع حادثه را به اطلاع مردم می‌رساند و هنگام وقوع زلزله کرمانشاه، این اطلاع‌رسانی مجازی انجام شد و تیم‌های آموزش‌دیده جهت مشکل‌گشایی به محل حادثه اعزام شدند.

سعیدی با اشاره به فراخوان نیروهای کمکی و آموزش‌دیده افزود: بعد از اعلام فرخوان، نیروهای عملیاتی جمع شده و به محل اعزام می‌شوند و کسانی‌ که فرماندهی را بر عهده می‌گیرند، آموزش‌های لازم از قبل به خانواده‌هایشان داده می‌شود تا در هنگام وقوع حادثه آماده باشند.

دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران با اشاره به اینکه بعد از جمع شدن نیرو باید به جمع بندی اطلاعات پرداخته شود ابراز داشت: جمع‌بندی اطلاعات جهت ارزیابی حادثه است و باید نسبت به مکان‌هایی که بیشترین تلفات را داشته‌اند اطلاعات کامل به دست آورد.

وی با بیان اینکه می‌توان از تجارب کسانی که قبلا جهت حل مشکلات و حوادث خدمات‌رسانی کرد‌ه‌اند استفاده کرد افزود: نبود اطلاعات و تجربه کافی در جریان فروریختن ساختمان پلاسکو که نخستین تجربه ریزش یک ساختمان بلندمرتبه برای کشور بود باعث تلفات جانی بیشتر شد.

سعیدی به پیش‌بینی و آگاهی ببشتر نسبت به حوادث قبل از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد باید در مساله و مشکلات اصلی و زوایای حادثه دقت کرد و در راستای حل مشکلاتی نظیر قطع برق و کمبود آب و بسته‌شدن مسیرها که مردم را گرفتار می‌کند تلاش شود.

دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران با اشاره به اینکه باید خدمات‌رسانی‌ها با سرعت انجام شود تا موجبات نارضایتی مردم فراهم نشود افزود: زمان وقوع حوادث، بروز مشکلات جدیدی مانند پخش شایعات توسط برخی از افراد و رسانه‌ها باعث نارضایتی مردم و تشدید بحران است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه شهری یکی از عوامل کاهش‌دهنده بحران در زمان حوادث است ابراز داشت: داشتن نقشه شهری، سناریو و اطلاعات، مهارت و امکانات لازم می‌تواند از شدت بحران بکاهد و با پیش‌بینی و انجام عملیات مفید از افزایش حجم بحران جلوگیری شود.

سعیدی با اشاره به برخورد و نظارت نیروهای کمکی در منطقه حادثه و برقراری امنیت برای کاهش دزدی و سایر اعمال تصریح کرد: در هنگام وقوع حوادث و بحران، نیروهای اعزامی و کمک‌رسانی و فرماندهی مؤظف به شناسایی و کمک‌رسانی در این منطقه هستند.

دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران خاطرنشان کرد: ما برای موفقیت در جریان عملیات باید با مباحث بحران بیشتر آشنا شده و سطح توانمندی‌ها را بالا ببریم و یکی از مسائل سخت و دشوار کنترل شایعات است که مساله‌ای بسیار حیاتی است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار