مدیرگروه کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: نتایج پژوهشی که سال گذشته به منظور بررسی وضعیت فرهنگ کار در کرمانشاه داشتیم نشان داد متاسفانه فرهنگ کار در کرمانشاه پایین‌تر از متوسط کشوری است.
کد خبر: ۶۸۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 11 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،نادر نادری ، با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا از چند دهه پیش اقدام به راه اندازی رشته کارآفرینی در دانشگاه های خود کرده اند، افزود: سوق دادن محتوای دروس به سمت کارآفرینی و تغییر نگرش دانشجویان و اساتید به این سو از دیگر فعالیت های انجام شده در دانشگاه های این کشورها است.

وی اظهار کرد: در ایران نیز از حدود یک دهه پیش با تاسیس دانشکده کارآفرینی در دانشگاه تهران شاهد بروز و ظهور کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشور بودیم و دانشگاه رازی دومین دانشگاه دولتی کشور بود که گروه کارآفرینی در آن راه اندازی شد.

رئیس گروه کارآفرینی دانشگاه رازی همچنین به سیر تحول دانشگاه ها طی سه نسل از آموزش محور، پژوهش محور تا کارآفرین محورشدن اشاره کرد و گفت: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که رویکرد آن کارآفرینانه باشد و بتواند با صنعت ارتباط برقرار کند.

وی خاطر نشان کرد: در رویکرد کارآفرینی در واقع تلاش می کنیم تا نگرش دانشجویان نسبت به کار تغییر پیدا کند و به دنبال پشت میزنشینی نباشند.

نادری کارآفرینی را از ضروریات کشور بویژه در کرمانشاه بواسطه آمار بالای بیکاری دانست و تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت این ظرفیت را ندارد که به جذب تعداد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی در دستگاه های مختلف بپردازد و از سوی دیگر وضعیت فعلی جامعه نیز این را نمی پذیرد، لذا چاره ای نداریم جز اینکه به سمت کارآفرینی برویم و دانشگاه ها کارآفرین شوند.

وی اضافه کرد: همچنین باید این تغییر نگرش در دانشجویان بوجود آید که پس از فارغ التحصیلی نه تنها برای خود، بلکه برای اطرافیان نیز شغل ایجاد کنند و کار آفرین و ارزش آفرین باشند.

این استاد دانشگاه لازمه کار آفرین شدن دانشجویان را فراهم کردن بسترهای این امر عنوان کرد و گفت: در این راستا، دانشگاه رازی برنامه های مختلفی همچون بازدید دانشجویان از بخش های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی استان، آشنایی دانشجویان با فضای واقعی کسب و کار، پیوند آموزش نظری و عملی و برقراری ارتباط با موسساتی که مرتبط با کارآفرینی هستند همانند پارک علم و فناوری را اجرا می کند.

وی برلزوم گسترش فرهنگ کارآفرینی از دانشگاه به داخل جامعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر از نظر فرهنگ کار وضعیت قابل قبولی در استان نداریم و از این نظر از متوسط کشوری پائین تر هستیم.

نادری یادآورشد: سال گذشته طی پژوهشی که به همراه سه نفر از اساتید دانشگاه به منظور بررسی وضعیت فرهنگ کار در کرمانشاه داشتیم، نتایج حاکی از آن بود که فرهنگ کار در این استان وضعیت مناسبی ندارد.

وی بابیان اینکه تنها با تشکیل یک گروه و آموزش تعدادی محدود از دانشجویان نمی توان فرهنگ کارآفرینی را در جامعه گسترش داد، اظهار کرد: برای ساری و جاری شدن این فرهنگ در جامعه به برنامه ریزی درازمدت نیاز داریم.

رئیس گروه کارآفرینی دانشگاه رازی تاکید کرد: ترویج فرهنگ کارآفرینی را باید از مهدکودک ها و دبستان ها تا دانشگاه اجرا کنیم. والدین، مدیران مدارس، معلمین باید آموزش ببینند و حتی در محتوای کتب درسی نیز به این مسئله توجه شود.

وی در پایان پیشنهاد داد که یکی از واحدهای دزسی همه رشته های دانشگاهی تحت عنوان کارآفرینی ارائه شود تا تمام دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی آشنا شوند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار