سرهنگ محمدرضا آمویی/ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه
کد خبر: ۶۸۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ 07 December 2018

به گزارش تابناک،داشتن صبر و تحمل در برابر مسائل و مشکلات پیرامونی، موضوع بسیار مهمی است که شاید به خوبی در جامعه به آن پرداخته نشده است، پائین بودن آستانه تحمل مردم و خصوصا نسل جوان و همچنین در دسترس بودن سلاح های گرم و سرد برای آن ها، هرچند وقت یک بار حوادث تلخی را رقم می زند..

افزایش جمعیت کشور در سال های اخیر و اضافه شدن به آمار جوانان از یک سو و وجود مشکلاتی نظیر بیکاری، عدم رضایتمندی شغلی، عدم دریافت حقوق کافی و ... نیز از سوی دیگر باعث وارد آمدن فشارهای روحی به این قشر از جامعه شده است.

مشخص نبودن آینده کاری و شغلی جمعیت جوان کشور پس از دوران سربازی و تحصیل امروز به عاملی برای سر خوردگی آن ها تبدیل شده است تا جایی که بسیاری از آن ها عملا هیچ برنامه مشخصی برای زندگی خود در در این دوران 6 ساله (4 سال دانشگاه و 2 سال سربازی) ندارند.

این بلاتکلیفی که با بالارفتن سطح توقعات و کاهش رفاه اجتماعی نیز همراه شده باعث می شود تا جوان به تدریج آستانه تحمل خود را از دست داده و به جای حل منطقی مشکلات؛ به پرخاشگری رو بیاورد.

این معضلات برای افراد گروه سنی 15 تا 29 سال که حدود 24 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهند با توجه به شرایط خاص سنی آن ها بیشتر به چشم می آید و گاهی موجب بروز اتفاقات و حوادثی می شود که عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود.

برآورده نشدن سطح توقعات، عدم پاسخگویی به نیازها و فراهم نبودن شرایط ازدواج و اشتغال از یک سو و عدم توانایی در تامین هزینه های زندگی و برآورده کردن نیازها و خواسته های همسر و فرزندان از سوی دیگر همه در ایجاد معضلات اجتماعی و سوق دادن افراد به پرخاشگری موثر است تا جایی که آستانه تحمل آن ها را به شدت پائین آورده و به جایی می رساند که توان مقابله مقابل کوچکترین مشکلات را ندارند.

این شرایط در استان های کمتر برخوردار که میزان بیکاری آن ها بالا و سطح درآمد پائین تر از میانگین کشوری است حادتر بوده و بیشتر خود را نشان می دهد.

کرمانشاه یکی از استان هایی است که متاسفانه علی رغم وجود امکانات فراوان و برخورداری از منابع خدادادی فراوان مردم آن سطح رفاه معیشتی پائین تری نسبت به بسیاری استان های دیگر دارد و بسیاری از جوانان آن طعم بیکاری را چشیده اند.

پائین آمدن آستانه تحمل جوانان متاسفانه طی هفته جاری 2 حادثه تلخ و تکان دهنده را در شهر پرجمعیت کرمانشاه رقم زد و 7 نفر را به کام مرگ کشید، اتفاقاتی که می شد هرگز شاهد ان نباشیم.

در حادثه نخست، جوانی 24 ساله به دنبال اختلافات خانوادگی با اسلحه ابتدا مادر و برادر ناتنی اش را به وسیله شلیک گلوله به قتل رسانده و سپس با شلیک یک گلوله دیگر به زندگیش پایان می دهد.

در حادثه دوم نیز که شب گذشته و در جریان مراسم عروسی در یکی از محلات حاشیه ای رخ داد جوان دیگری پس از درگیری اولیه با تعدادی از مهمانان مراسم، اقدام به تهیه سلاح کرده و در اقدامی جنون آمیز مراسم عروسی را به عزا تبدیل و 20 نفر را به خاک و خون می کشد.

این حادثه تاسف بار در نهایت منجر به کشته شدن 4 تن از مهمانانی می شود که مراسم عروسی به خاطر آتش کینه و خشم جوانی تبدیل به قتلگاهشان شد.

وقوع این دو حادثه تکان دهنده به فاصله کمتر از 48 ساعت در کرمانشاه که هر دو با استفاده از سلاح گرم رخ داده نشان می دهد گاها دسترسی مردم و خصوصا جوانان به اسلحه نسبت به گذشته چقدر آسان تر شده است که اینچنین جوانان توسط سلاح اقدام به قتل و کشتار خود، خانواده و دیگران می کنند.

به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا مسئولان اجرايي، نهادهای فرهنگی، قضایی، اصحاب رسانه و قلم و خود مردم عزيز هم جدی تر از گذشته در مسیر حل مشکلات اقتصادی، ایجاد شغل، فرهنگ سازی برای افزایش آستانه تحمل و جمع آوری سلاح های غیرمجاز اقدام لازم را انجام دهند.

با وجود برخورد قاطع و جدی پلیس و دستگاه قضایی با قاچاقچیان و دارندگان سلاح و افرادی که اقدام به تیراندازی می کنند، برای داشتن جامعه ای ایمن و عاری از خشونت، همراهی و همکاری آحاد مردم با نهادهای دولتی، فرهنگی و انتظامی نیز ضروری است، چرا که جامعه ایمن در گرو تعامل، همکاری و هماهنگی میان تمام اعضای آن است.
سرهنگ "محمدرضا آمویی" معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار