معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به گذشت یک سال از زلزله، درمورد وضعیت آب و فاضلاب در شهرهای زلزله زده گفت: اکنون در تمامی شهرهای مناطق زلزله زده هیچ فاضلاب رها شده‌ای نداریم و آب شهرهای زلزله زده نیز از نظر کمی و کیفی پایدار است.
کد خبر: ۶۷۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳ 14 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،رضا داوودی  افزود: اگرچه در روزهای آغاز وقوع زلزله و همچنین بعد از وقوع پس لرزه‌های شدید، در سرچشمه تامین آب برخی از شهرها کدورت آب داشتیم، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد و با انجام تصفیه در محل و حذف کدورت، شرایط مناسبی برای تأمین آب در شبکه توزیع ایجاد شد.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه، در پس‌لرزه‌های اخیر هم فقط منبع تأمین آب شهر کرندغرب دچار کدورت شد و در سایر شهرها از جمله سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، قصرشیرین و ... مشکلی نداشتیم.

داوودی گفت: به هر حال در شهرهایی که منبع تامین آب آنها از چشمه‌های کارستی است، با وقوع زلزله یا بارندگی‌های بسیار شدید، احتمال ایجاد کدورت آب در سرچشمه وجود داردف اما اجازه ورود این کدورت به شبکه داده نمی‌شود و قبل از ورود کدورت به شبکه توزیع آب، سریعا نسبت به حذف آن اقدام می‌شود.

وی همچنین از پیگیری برای تامین اعتبار احداث تصفیه‎خانه آب برای شهرهای کرند، سرپل‌ذهاب و ریجاب خبر داد و عنوان کرد: این سه طرح در سفر اسفند سال گذشته رئیس جمهور تصویب شد که منتظر دریافت تخصیص هستیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه اعتبار مورد نیاز احداث این سه تصفیه‌خانه آب را حدود 30 میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این شهرها به دلیل آنکه منابع آب زیرزمینی داشتند، از قدیم نیازی به تصیفه‌خانه برای آنها نبوده و احداث تصفیه خانه برای این شهرها عمدتا برای تصفیه آب در شرایط اضطراری می‌باشد.

به گفته این مسئول، برای شهر کرندغرب که در زمان پس‌لرزه‌ها با کدورت آب مواجه شد نیز بلافاصله یک دستگاه پکیج تصفیه‌ اضطراری با ظرفیت 20 لیتر در ثانیه که از مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا است، نصب و راه اندازی شد.

 

داوودی درباره کیفیت آب در شهرهای زلزله زده هم تاکید کرد: طی یک سال گذشته هیچگونه آلودگی در منابع تامین، مخازن ذخیره و شبکه توزیع آب شرب شهرهای زلزله زده مشاهده نشد و موردی نیز توسط مرکز بهداشت استان گزارش نشده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در ادامه از افزایش حدود 30 درصدی مصرف آب مناطق زلزله زده در تابستان امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: از زمان زمین‌لرزه تاکنون در شهرهای سرپل ذهاب و تازه آباد دریافت آب‌بها صورت نگرفته است.

داوودی یکی از دلایل افزایش مصرف آب در این مناطق را عدم صدور قبض آب بها و همچنین استفاده از آب شرب برای ساخت و سازها اعلام کرد و ادامه داد: علی‌رغم تاکیداتی که برای استفاده از آب غیرشرب برای ساخت و سازها داشتیم، هنوز هم از آب شرب برای این منظور استفاده می‌شود.

وی از توسعه تأسیسات برای تامین آب مورد نیاز مردم در شرایط افزایش مصرف هم خبر داد و گفت: هم اکنون از تمام توان و ظرفیت پمپاژ آب در شهرهای زلزله زده استفاده می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه درباره وضعیت فاضلاب این مناطق نیز اظهار کرد: اکنون هیچ فاضلاب و رواناب سطحی که ناشی از مصرف آب شهری باشد در مناطق شهری زلزله زده نداریم.

به گفته این مسئول، همچنین برای جمع‌آوری فاضلاب و آب سطحی برای مکان های اسکان موقت و اضطراری نیز بیش از 25 کیلومتر لوله گذاری در شهرهای زلزله زده خصوصا شهر سرپل ذهاب صورت گرفته است.

داووی تاکید کرد: در شهرهای سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام آباد غرب سیستم جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب در سال‌های گذشته تکمیل شده و درحال حاضر شبکه فاضلاب شهر تازه آباد تکمیل شده و اجرای تصفیه خانه نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است و طرح فاضلاب شهر کرندغرب نیز در حال اجرا می باشد.

وی سپس به موضوع دیگری اشاره داشت و از آسیب خطوط آب و فاضلاب در جریان روند آواربرداری و بازسازی خبرداد و افزود: بسیاری از تاسیسات ما خصوصا در بخش شبکه جمع‌آوری فاضلاب در زمان آواربرداری آسیب جدی دیده که پس از پایان عملیات ساخت و ساز در شهر، مستلزم بازسازی و صرف هزینه های فراوان است.

به گفته این مسئول، انشعابات تمامی منازل آواربرداری شده از بین رفته که باید تامین اعتبارشده و مجدد انشعابات آب و فاضلاب ایجاد شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه از سایر اقداماتی که طی یکسال اخیر در مناطق زلزله زده انجام شده هم یاد کرد و ادامه داد: در این مدت 90 کیلومتر لوله گذاری شامل 65 کیلومتر شبکه روزمینی آب، 25 کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب و آبهای سطحی، بیش از 11 هزار مورد رفع حوادث، نصب 8600 شیر برداشت آب، نصب 3600 سرویس بهداشتی و حمام، ساماندهی 600 نقطه از آب‌های سطحی و فاضلاب، 2800 مورد آزمایش میکروبی، 27 هزار مورد کلرسنجی، 35 هزار مورد کدورت سنجی، 400 مورد آزمایش فیزیکی و شیمیایی و ... انجام شده و 650 اکیپ نیز در شهرهای زلزله زده مشغول به کار بودند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار