امروز در سالگرد متوفیان زلزله‌‌زدگان استان کرمانشاه مرثیه مادرانی در کانکس‌ها و چادرها، شنیده می‌شود که عزیزان از دست رفته خود را صدا می‌زنند.
کد خبر: ۶۷۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 12 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس 21 آبان‌ماه سال گذشته در شهرستان سرپل‌ذهاب مثل دیگر روزهای پاییزی بچه‌ها به مدرسه رفتند، پدرها سرکار و مادرها در منزل غذای گرم پخت کردند، زندگی به روال سابق در این روز نیز داشت سپری می‌شد تا به شب سیاه رسید.

یکشنبه شب بود همه در منزل، همسایه کناری تولد بچه‌ش بود، صدای هیاهوی بچه‌ها در ساختمان پیچیده بود که ناگاه ساعت 21:48 دقیقه زمین به شدت لرزید؛ لرزشی که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل‌ذهاب ثبت شد و مصیبت‌ها و ویرانی‌ها فراوانی را تا به امروز به دنبال داشته است.

سایت لرزه‌نگاری کشور شدت زلزله را 7.3 ریشتر اعلام کرد، شدتی که با آن 620 نفر جان خود را از دست دادند و 12 هزار و 386 نفر نیز مصدوم بر جای گذاشت.

شدت این 7.3 ریشتری را می‌توان در تخریب 9 شهر و یک‌هزار و 923 روستای استان کرمانشاه تصور کرد که با وارد کردن آسیب به 103 هزار واحد مسکونی که 30 هزار واحد از آن با تخریب کامل، احداثی و 68 هزار واحد آن تعمیری تشخیص داده شد.

 

یک روز بعد از زلزله، مردم نوع دوست از سراسر کشور ایران به یاری آسیب‌دیدگان شتافتند و حماسه‌ای بیادماندنی خلق کردند، این عزم ملی در تاریخ این‌چنین حوادثی بی‌سابقه بود، خیابان‌ها، کوچه‌ها و روستاهای مناطق زلزله‌زده به ویژه سرپل‌ذهاب هر کدام شده بود یک «ایران»؛ یک ایران با دستانی پر از کمک‌های وصف‌ناشدنی.....

سرپل‌ذهاب، ثلاث‌باباجانی، جوانرود، روانسر، قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب بیشترین خسارت را از این حادثه مهیب دیدند، بازسازی واحدی‌ها و اسکان مردم در اولویت کار مسؤولان قرار گرفت.

12 ستاد معین بنیاد مسکن از سراسر کشور و یک ستاد تسهیل‌گر در منطقه مستقر شد، هر منطقه جغرافیایی یک ستاد تسهیل، کانکس و چادر جای واحدهای مسکونی را گرفت و با استقرار اتاقک‌های کوچک فلزی چهره استان کرمانشاه به طور کلی تغییر داد.

ستاد معین لرستان در اسلام‌آباد غرب عهده‌دار بازسازی 2 هزار و 850 واحد در شهر و 130 روستای این شهرستان شد.

ستاد معین تهران به شهرستان مرزی قصرشیرین رفت، شهرستانی که با خسارت به بیش از 5 هزار واحد مسکونی، یک‌هزار و 200 واحد از آن تخریبی نوع اول و دوم و 3 هزار و 700 واحد تعمیری برآورد شد.

ستاد معین کردستان، عهده‌دار احداث 2 هزار و 630 و تعمیر 8 هزار واحد در شهرستان ثلاث‌باباجانی شد که وقوع پس‌لرزه‌های 5.9 ریشتری 31 تیرماه امسال احداث 130 واحد روستایی و 914 واحد شهری را به آن اضافه کرد.

ستادهای معین اصفهان، خراسان رضوی و مازندران در سرپل‌ذهاب که با تخریب 7 هزار و 925 واحد بیشترین خسارت را متحمل شد کار بازسازی را بر عهده گرفت.

ستاد معین قزوین در دومین شهر مقام کشور یعنی شهرستان گیلان‌غرب مستقر شد و ساخت 16 هزار واحد را بر عهده گرفت که براساس ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن، 3 هزار و 500 واحد احداثی و مابقی تعمیری تشخیص داده شد.

ستاد معین اردبیل در دشت‌ذهاب مسقر است و ساخت 2 هزار و 400 واحد را بر عهده گرفته، البته بازسازی مناطق آسیب‌دیده روستایی به نیمه‌راه رسیده با مشارکت روستائیان بافت‌های قدیمی و کاهگلی در روستاهای زلزله‌زده جای خود را به خانه‌های مقاوم داده، به طوری که هر هفته تعدادی واحد آماده افتتاح می‌شود.

نیمه نخست سال آینده موعودی است که مسؤولان بنیاد مسکن برای تکمیل کل فرآیند بازسازی اعلام کرده‌اند.

 

زلزله آبان‌ماه سال گذشته سالی متفاوت تر را برای مردم این دیار رقم زد، ساکنان شهر و روستا مناطق زلزله‌زده با امید بازسازی روزگار را سپری می‌کنند تا رونق و آبادانی را به زندگی برگردانند، اهالی این مناطق سال سختی را پشت سر گذاشتن، سرما؛ آتش‌سوزی چادر و کانکس، گاز گرفتگی، گرما؛ نیش عقرب و مار، بیماری‌های پوستی، افسردگی و...

به هر حال کسی دست رو دست نگذاشته است.

کوچه کوچه شهرهای زلزله‌زده استان کرمانشاه مانند یک کارگاه ساختمانی از پی‌کنی تا فنداسیون گرفته تا اسکلت بالا آمده؛ مردم می‌خواهند هر چه سریع‌تر به این بحران پایان دهند، اما گرانی مصالح که این روزها با نوسانات فراوانی روبه‌رو است همواره گلایه شهروندان را به دنبال داشته و دارد...

گرانی مصالح، کمیاب شدن برخی اقلام، نیمه‌کار ماندن کار پیمانکاران، بحث گرانی کرایه ماشین در راستای بحث انتقال مصالح با توجه به راه‌ها و محورهای موصلاتی مناطق زلزله‌زده؛ روند بازسازی را با اخلال و کندی و در بعضی جاها حتی با رکود مواجه کرده است.

*وعده اعطا زمین به مستاجران، محقق نشده است

دغدغه دیگر زلزله‌زدگان در خصوص وضعیت مستاجران و عدم تحقق اعطا وعده زمین به آن‌ها است، قصرشیرین با 210 مستاجر، سرپل‌ذهاب 3 هزار و 600 مستاجر، ثلاث‌باباجانی 150 مستاجر و گیلان‌غرب با 50 مستاجر همچنان با مشکلاتی دست وپنجه گرم می‌کنند، که به اظهار مستاجران زلزله‌زده، در جریان ثبت‌نام برای ساخت منازل مسکونی شرایط فقط برای مستاجران تخریبی بوده و به مستاجران تعمیری چیزی تعلق نگرفته و وام ساخت برای مستاجران تخریبی که زمین مسکونی دارند تعلق می‌گیرد و به مستاجران تعمیری تسهیلاتی نداده و برآورد نشده است.

*بیش از 5500 پس‌لرزه در کرمانشاه به ثبت رسید

کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده حال زمینه‌ساز چالش‌های جدیدی شده‌اند، در این بین، خانه‌های تعمیری نخستین گروهی بودند که در راستای ساماندهی کانکس‌ها روی آن‌ها حساب باز شد، ولی با وقوع 5 هزار و 511 پس‌لرزه از سال گذشته تا به امروز، اوضاع این منازل چندان بهتر از تخریبی‌ها نیست، اگر چه از نمای بیرون هنوز سرپا است، اما از درون به شدت آسیب دیده‌اند و ساکنان آن حاضر به جمع‌آوری کانکس نیستند.

تعدادی از روستائیانی که خانه‌هایشان نیز تکمیل شده به دلیل ترس از زلزله، شایعه هارپ و مشکلات روانشناختی هنوز در کانکس زندگی می‌کنند.

مسؤولان از مالکان واحدهای احداثی شهری خواسته‌اند کانکس‌های خود را در کنار واحدهای در حال احداث خود مستقر کنند تا با تکمیل ساخت و ساز، این اتاقک‌های فلزی جمع‌آوری شود، اما به دلیل کندی بازسازی یا همان ترس از زلزله هنوز اغلب مردم در کانکس زندگی می‌کنند.

با وجود جمع‌آوری بیش از 8 هزار کانکس، هنوز زندگی کانکسی در مناطق زلزله‌زده پس از گذشت یک‌سال در جریان است.

زلزله علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی، اهالی را از کار بیکار کرد و با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور، مردمان این مناطق در شرایط بسیار سختی زندگی را سپری می‌کنند، 3 هزار و 200 واحد صنفی و تجاری در جریان زلزله خسارت دید که هنوز حدود 2 هزار و 400 واحد تکمیل شده‌ است.

زلزله به 186 واحد تولیدی در این مناطق آسیب وارد کرد که از این تعداد، 60 واحد در شهر سرپل‌ذهاب است، به نظر می‌رسد برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید و رفع مشکلات و گره‌های بازسازی در مناطق زلزله‌زده نیازمند طرحی نو و تدابیری اساسی است.

وضعیت مدارس بغرنج‌تر از همه چیز است، در زلزله آبان‌ماه سال گذشته 78 مدرسه با 415 کلاس درس آسیب دیدند که البته در این زمینه خیران پای کار آمده‌اند، ولی با این وجود دانش‌آموزان با گذشت یک‌سال از زلزله ویرانگر در کلاس‌های ناامن، کانکسی یا کلاس‌های 40 نفره مشغول به درس خواندن هستند.

در ادامه به 115 مسجد خسارت دیده می‌توان اشاره کرد که 30 واحد آن تخریب کامل شده با این وجود هیچ ارگانی و سازمانی حاضر به تعمیر و احداث آن‌ها نشد، البته با کلی پیگیری بالاخره اداره‌کل تبلیغات اسلامی متولی ساخت آن‌ها شد که به گفته مسؤولان، با اعتباری 15 میلیارد تومانی تا پایان سال 99 آماده بهره‌برداری می‌شوند.

به هر حال زلزله 30 ثانیه‌ای کرمانشاه خسارت‌های بسیاری را به جا گذاشت که در یک گزارش نمی‌توان آن را توصیف کرد، چگونه می‌توان حال 14 فرزند استان کرمانشاه را توصیف کرد که در یک چشم به هم زدن از محبت پدر و مادر محروم شد، یک سال است هر شب وحشت‌زده به امید یافتن آغوش گرم مادران از خواب می‌پرند، اما با چیزی جزو سیاهی و وحشت از زلزله ملاقات نمی‌کنند.

188 زن بی‌سرپرست شدند، چگونه بنویسیم از حال این زنان بدون مرد و حامی که سعی در آبادی کاشانه ویران خود دارند، زلزله؛ ای کاش خانه‌ها را ویران می‌کردی، ولی دل دردمند مادران این دیار را نمی‌لرزاندی و ویران نمی‌کردی.

می‌توان گفت، با گذشت هر روز از زلزله آسیب‌های‌ اجتماعی(فقر، اعتیاد، ناامیدی، خشونت و...) زیر پوست این مناطق بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

امروز در سالگرد متوفیان زلزله‌‌زدگان اعلامیه‌ها و پلاکارهای یا به عبارتی دردنامه‌های عمیق بر ساختمان‌های نیمه کاره(در حال اجرای اسکلت و دیوارچینی) به خوبی نمایان است، مویه و مرثیه مادرانی در کانکس‌ها وچادرها شنیده می‌شود که با قلبی شکسته فرزند و عزیز از دست رفته خود را صدا می‌زند، چه گویم از قلب شکسته و دردناک‌ترین دردی که تصورش هم سنگین و سخت است...

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار