رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با اشاره به فشار زیادی که به این صنایع وارد می‌شود، گفت: صنایع لبنی اگر همین افزایش قیمت‌های خرد را هم اعمال نکنند، تعطیل خواهند شد.
کد خبر: ۶۷۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 12 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سیدمهدی افخمی ، از مشکلات متعدد صنایع لبنی که به دلیل مسائل اقتصادی اخیر تشدید شده یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین مواردی که هزینه تمام شده صنایع را بالا برده، افزایش هزینه‌های بسته‌بندی است.

وی از افزایش قیمت برخی از اقلام بسته‌بندی تا 100 درصد هم خبر داد و عنوان کرد: قیمت انواع بطری، درب بطری، برچسب و ... به شدت افزایش پیدا کرده، چون ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته نایلون بسته‌بندی جزو هزینه‌های تمام شده لبنیات محسوب نمی‌شد، ادامه داد: امروز حتی هزینه نایلون بسته‌بندی هم آنقدر زیاد شده که تاثیر بسزایی روی هزینه تمام شده دارد.

به گفته افخمی، مهمتر از افزایش قیمت‌ها عدم ثبات قیمت و همچنین نبود ثبات در تامین این مواد اولیه است که کار را برای صنایع لبنی دشوار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی کاکائو که در تهیه شیرکاکائو استفاده می‌شود نیز به دلیل وارداتی بودن افزایش قیمت شدید داشته است.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه از افزایش قیمت حدود 40 درصدی شیر خام هم یاد کرد و گفت: البته قیمت شیر خام دو، سه ماه است که به ثبات رسیده و نوسان چندانی ندارد، اما چون نهاده‌های دامی مورد نیاز تولید شیر هم وارداتی هستند شاهد افزایش قیمت شیر خام هم بودیم.

افخمی تاکید کرد: صنایع لبنی با وجود تمام افزایش هزینه‌هایی که داشتند نسبت به سایر محصولات صنعتی مانند رب گوجه، دستمال کاغذی و ... گرانی چندانی را اعمال نکردند، زیرا لبنیات سهم مهمی از سبد خانوار را تشکیل می‌دهد و برای سلامتی افراد ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه صنایع لبنی نگران آن هستند که با افزایش قیمت، فروش محصولاتشان نیز کم شود که اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم این اتفاق تا حدودی رخ داده است.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه محصولات لبنی به دلیل تاریخ مصرف کوتاهی که دارد باید زود فروش برود در غیر اینصورت به ضرر واحد صنعتی خواهد بود، عنوان کرد: از همین رو صنایع از افزایش قیمت زیاد خودداری می‌کنند.

افخمی گفت: این نگرانی نیز وجود دارد که با گران شدن محصولات لبنی پاستوریزه مردم سراغ لبنیات سنتی بروند که سلامت آنها را نظر بیماری‌هایی مانند تب مالت و... به خطر می‌اندازد.

وی افزود: مجموع این موارد باعث شده صنایع لبنی که نسبت به سایر صنایع غذایی حاشیه سود کمتری دارند، فشار زیادی را تحمل کنند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی آنطور که اعلام می‌شود هفتگی و روزانه نیست، افزود: اهرم فشار، جریمه و برخورد تعزیری برای کنترل قیمت صنایع لبنی جوابگو نیست و مسئولین مربوطه باید راهکارهایی برای کمک به این صنایع بیاندیشند.

افخمی یادآوری کرد: اگرچه ما عقیده داریم باید جلوی سودجویی و هرج و مرج در قیمت محصولات لبنی گرفته شود، اما افزایش قیمت منطقی و آنالیز شده نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه باید افزایش قیمت بر اساس هزینه‌های تمام شده و نوع محصول تعیین شود، اظهار کرد: به علاوه باید برنامه‌ریزی خوبی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نیز از سوی مسئولین مربوطه صورت گیرد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه خواستار تعیین سهمیه از سوی واحدهای پتروشیمی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز بسته‌بندی صنایع لبنی هم شد و عنوان کرد: در گذشته بسته‌بندی حدود 30 درصد سهم هزینه‌های تمام شده لبنیات را به خود اختصاص می‌داد و 70 درصد مابقی آن مربوط به قیمت شیر خام بود، اما اکنون این سهم از 30 درصد به حدود 50 درصد رسیده است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار