نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط تشدید تحریم‌ها باید سبد ارزی را جایگزین دلار کنیم.
کد خبر: ۶۷۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 06 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،عبدالرضا مصری  با بیان اینکه دلار باید از معاملات بین المللی حذف شود، اظهار داشت: این امر به سرعت محقق نمی‌شود و تنها کشور ما در این رابطه تصمیم گیرنده نیست.

وی با بیان اینکه بسته به پشتوانه های ذخیره ای یا تولیدی جایگاه هر پولی در دنیا متفاوت است، افزود: باید بتوانیم ارزهای دیگر را جایگزین دلار کنیم و سپس تصمیم به حذف دلار از معاملات بگیریم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با محدودیت های وضع شده توسط آمریکا یا باید از طریق نظام بانکی معاملات انجام گیرد، بیان کرد: چون سوئیفت با امریکایی ها است و امکان مانع تراشی وجود دارد.

وی عنوان کرد: همچنین معاملات می تواند به صورت نقد انجام شود و یک پالت از پول ها خریداری شود که در این صورت نیز آمریکا می‌توانند شماره های مختلفی از پول‌های خریداری شده ایران را بی اعتبار یا تقلبی اعلام کند.

مصری با تاکید بر انجام مراودات کشور با ارزهای غیر از دلار گفت: می توانیم سبدی از ارزهای مختلف داشته باشیم و آن را با کشوری که می خواهیم مراوده انجام دهیم تنظیم کنیم به عنوان مثال در معامله با اروپا از یورو، در معامله با پاکستان از روپیه، در عراق از ریال و در چین از یوان استفاده کنیم و این امر تراز تجاری ما را مثبت می کنند.

وی با بیان اینکه هر چه ارزهای متنوع‌تری داشته باشیم به نفع کشور است، گفت: اما آنچه در حال حاضر در کشور وجود دارد خلاف این است اگر چه همه علاقه مند هستند به جای دلار ارز دیگری استفاده کنند و هر کشوری نیز به دنبال قدرت دادن به پول خود است اما دولت با لغو قراردادهای ریالی واحد پولی ریال را بی ارزش کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کالاهای ما برای کشور عراق بر مبنای ریال صادر می شد و حدود ۱۳ سال با این کشور قرارداد ریالی داشتیم و نیازی به ارز نداشتیم اما در حال حاضر با لغو این قرارداد مردم در صفوف ارز قرار گرفتند و با وجود افزایش شعب توسط بانک مرکزی اما نارضایتی هایی را در پی داشت وعراقی ها نیز عملاً ریال را قبول نمی‌کردند.

مصری با تاکید بر لزوم وجود ثبات در تصمیم گیری‌ها افزوود: این کار امکان‌پذیر است به ویژه با کشورهایی که کشور ما با آنها مبادله پایاپای دارد باید ارزهای واسطه ای حذف شود و ارزهای مورد قبول به صورت سبدی در نظر گرفته شود.

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار