مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه آسیب‌دیدگی کاشی‌های موزه منطقه‌ای را علت اصلی تخریب و مرمت سقف این بنا عنوان کرد.
کد خبر: ۶۷۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 05 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جلیل بالایی، با اشاره به آغاز ساخت موزه منطقه ای کرمانشاه از 43 سال قبل، اظهار کرد: متاسفانه طی این سالها به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، پروژه بارها متوقف و سال 1388 با توجه به اینکه از ردیف موزه های بزرگ کشور خارج شد، دیگر بودجه ای به آن اختصاص نیافت.

وی به برخی جوسازی های رسانه ای اخیر در خصوص تخریب بخش هایی از سقف این پروژه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که موزه کرمانشاه بدلیل عدم تخصیص بودجه کامل در چند مرحله ساخته و تکمیل و نگهداری نشده، بخش هایی از ساختمان آسیب دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بابیان اینکه طبق نظر کارشناسان تمامی مصالح مقاوم در رطوبت عمری کمتر از 10 سال دارند و طی این مدت قطعا نیاز به بازبینی و نگهداری خواهند داشت، عنوان کرد: با گذشت 15 سال از نصب کاشی های سقف و عدم تخصیص بودجه برای نگهداری و تکمیل بنا، انجام تعمیرات در این بخش‌ها امری عادی به حساب می آید.

این مسئول درخصوص چگونگی آسیب دیدگی کاشی های بنا گفت: با توجه به اینکه قسمت بام -جان پناه- بنا فاقد درپوش مناسب بوده، طی سالهای گذشته آب از این قسمت وارد و به لایه های زیرین کاشی ها نفوذ یافته و کاملا محبوس شده است که این مسئله نم زدگی، فرسودگی لایه های ایزوبام و ترک خوردگی کاشی ها را به دنبال داشته است.

وی ازبکارگیری فناوری های نوین برای تعمیرات بخش هایی از سقف این بنا خبر داد و گفت: درتلاشیم با استفاده از مصالح نانو عایق کاری بادوامی را در این بنا بکار ببریم و به افزایش عمر سازه کمک کنیم.

بالایی با بیان اینکه کار مرمت این بخش از موزه توسط گروهی از متخصصین مجرب و کارشناسان مشاور انجام می گیرد، افزود: انتخاب کاشی های استخری همراه با چسب آب بندی، یکی از گزینه های مناسب به منظور تهیه سطحی مقاوم در مقابل نفوذ آب است که آن را اجرا می‌کنیم.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار